شناسنامه شخصیت‌های «معمای شاه»:

حسین فردوست که بود؟

حسین فردوست از جمله چهره‌های شناخته شده دوران پهلوی است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسین فردوست از جمله چهره‌های شناخته شده دوران پهلوی است. او در سال ۱۲۹۶ در یکی از محله‌های جنوبی تهران و درخانواده‌ای پرجمعیت به دنیا آمد. باتوجه به علاقه فردوست از دوران کودکی به نظام، درسال 1304 وارد مدرسه نظام شد. از آنجا که رضاشاه پهلوی تمایل داشت تا پسرش محمدرضا که او هم در مدرسه نظام حضور داشت، دارای دوست نزدیک و صمیمی باشد، حسین فردوست را با ولیعهد همراه کرد. به همین ترتیب با برقراری رابطه نزدیک فردوست و محمدرضا، وی وارد دربار شد. 

در سال 1310 که محمدرضا برای تحصیل راهی سوئیس شد، فردوست تنها دوست و همکلاسی او بود که وی را در این سفر همراهی می‌کرد. سفر به سوئیس و تحصیل در کالج «لو» به مدت 5 سال به طول انجامید. در این مدت رابطه بسیار نزدیکی بین فردوست و محمدرضا شکل گرفت. به طوری که محمدرضاشاه بعدها درکتاب «مأموریت برای وطنم» از حسین فردوست به عنوان صمیمی‌ترین دوست خود یاد کرده است.

پس از بازگشت به ایران و به سلطنت رسیدن محمدرضا شاه، مسئولیت‌های مختلفی بر عهده فردوست گذاشته شد. از جمله اقدامات او پایه‌گذاری گارد جاویدان در نخستین سال‌های پس از شهریور ۱۳۲۰، بنیان‌گذاری و ریاست دفتر ویژه اطلاعات رژیم پهلوی در سال 1338 بود.

فردوست با حفظ سمت، دبیری شورای امنیت کشور، مسئولیت تلاش برای فعال‌کردن سازمان بازرسی کل کشور، تحقیق درباره سوء‌استفاده یا عدم لیاقت سران نظامی، انتظامی و سایر سازمان‌های دولتی، عضویت کمیسیون قیمت‌های پایه در سال‌های 53 و 54، مسئولیت ایجاد سازمان حفاظت و تحقیق حزب رستاخیز را هم برعهده داشت.

به علاوه حسین فردوست در بین سال‌های ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۰ به عنوان قائم‌مقام سازمان اطلاعات و امنیت کشور (ساواک) با درجه سرتیپی با برعهده داشتن اختیارات کامل فعالیت می‌کرد. حسین فردوست شخصیتی بود که در زمان وقوع انقلاب اسلامی و بعد از آن رژیم پهلوی را مورد انتقاد قرارداد، تاجایی که بیان کرد شاه و خانواده‌اش به غارتگری مردم پرداخته‌اند. 


زندگی خصوصی حسین فردوست تا زمان مرگ

حسین فردوست در طول زندگی 72 ساله خود، دوبار ازدواج کرد. حاصل ازدواج اول با زنی به نام «پریچهر» پسری به نام «شاهرخ» بود. او برای بار دوم با زنی به اسم «طلا» ازدواج کرد. گفته می‌شود، فردوست پس از وقوع انقلاب اسلامی 5 سال به شکل پنهانی در ایران زندگی می‌کرده است که در سال 1362 بازداشت شد. این بازداشت به مدت 4 سال به طول انجامید.

سرانجام حسین فردوست در اردیبهشت سال 1366 بر اثر سکته قلبی از دنیا رفت و در بهشت زهرا به خاک سپرده شد.




اظهارات بازیگر نقش حسین فردوست در «معمای شاه» را اینجا بخوانید.




برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.