گزارش؛

سهم خودروهای چینی از اعطای تسهیلات 25 میلیون تومانی چقدر است؟

اعطای تسهیلات 25 میلیون تومان برا ی خرید خودرو، غیر از شرکت های خودرو ساز داخلی کام شرکت های خودرو ساز چینی را نیز شیرین کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اعطای جنجال برانگیز تسهیلات 2هزار و 500 میلیارد تومانی برای خرید خودروهای وطنی  درحالی صورت گرفت که بسیاری از صنعت گران در بخش های دیگر تولید نسبت به توجه ویژه دولت و برنامه ریزان داخلی به صنعت خودرو گله مند بوده اند، این افراد عموما بیان می کردند که انتظار دارند دولت در بسته خروج از رکود تنها نباید به صنعت خودروسازی توجه کنند و بخش قابل ملاحظه ای از منابع مالی در بسته را صرف این بخش کنند.

به باور کارشناسان خروج اقتصاد و صنعت کشور از رکود تنها منوط به صنعت خودروسازی نیست وکلیه صنایع سهم مشخص و قابل ملاحظه ای را نسبت به صنعت خودرو سازی برای خروج از رکود دارند.

این انتقادات و گله مندی ها ادامه داشت تا اینکه وزیر صنعت و معدن و تجارت ابتدای هفته جاری در مصاحبه با یکی از خبرگزاری ها به مسئله ای اشاره کرد که حساسیت بسیار زیادی را موجب شد.

بر اساس آخرین اظهارات نعمت زاده با یکی از خبرگزاری ها مشخص شد در طرح پرداخت تسهیلات 25 میلیون تومانی برای خرید خودرو، کم تر از 700 خودروی چینی مشمول طرح دریافت تسهیلات شده اند.

به گفته وی؛ تنها خودروهای چینی ای که در ساخت آنها 20 الی 30 درصد از قطعات و تکنولوژی ایرانی استفاده شده ؛ مشمول این نوع تسهیلات شده اند.

نعمت زاده از فروش 654 دستگاه خودروی چینی از مجموع 130هزار دستگاه خودروی فروخته شده در طرح اعطای تسهیلات 25 میلیون تومانی خبر داد.

این گزارش می افزاید استناد به حرف وزیر صنعت و معدن و تجارت می تواند تاحدود زیادی موضوع هزینه شدن تسهیلات دولتی برای خروج صنعت خودرو از رکود را زیر سوال ببرد چرا که بر اساس طرح بسته خروج از رکود دولت قرار بود این منابع صرفا مصرف صنعت خودرو سازی داخلی شود که درساخت انها از حداقل 40 درصد قطعات و تکنولوژی ایرانی و ملی استفاده شده است.

بر پایه این گزارش چرا باید در شرایطی که دولت با مشکلات مالی ناشی از کاهش قیمت نفت دست به گریبان است حتی به ازای فروش یک دستگاه خودروی چینی تسهیلات از منابع مالی بانک ها پرداخت شود.

باید توجه داشت درحال حاضر دولت به خاطر اختصاص بخش قابل ملاحظه ای از منابع مالی بسته خروج از رکود از سوی فعالان اقتصادی و صنعت گران زیر سوال است چرا که فعالان اقتصادی و صنعتی کشور بر این باورند که صنعت خودرو سازی یک صنعت پرهزینه ، دیر بازده و تا حدودی عقب افتاده نسبت به استانداردهای جهانی است و صرف کردن منابع مالی کشور در این شرایط برای چنین صنعتی به هیچ وجه عقلایی و مقرون به صرفه نیست.

در طول روزهای گذشته کارشناسان اقتصادی و فعالان صنعتی در حوزه های دیگر صنایع کشور بارها به صراحت بیان کردند که بهتر بود اعتبار دو هزارو 500 میلیارد تومانی بر حسب اولویت به صنایعی اعطا می شد که بیشترین ظرفیت را برای اشتغال زایی و ارزآوری به کشور دارند.

حال با این اظهار نظر وزیر مشخص شد که اعطای تسهیلات 25 میلیون تومانی تنها برای خودرو سازان داخلی در نظر نگرفته شده بلکه به اسم صنعت خودرو سازی داخلی کام صنعت خودرو سازی چین نیز شیرین شده است.

آیا در شرایط فعلی که دائما دولت و سیستم های مالی و اعتباری کشور به بهانه کمبود نقدینگی و منابع مالی شانه ازاعطای  وام و تسهیلات به صنایع مختلف کشور و بخش های مولد اقتصادی خالی می کنند مشخص نیست که تامین اعتبار برای خرید خودروهای چینی بر اساس چه صلاح دید و نگرش اقتصادی صورت می گیرد.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که درحال حاضر در بسیاری از کشورهای توسعه یافته که از امتیاز اقتصاد باز برخوردار هستند هرگز بابت خرید یک کالای خارجی هیچ امتیاز و تسهیلات مالی خاصی درنظر گرفته نمی شود حتی در برخی از کشور های نظیر ترکیه شاهد هستیم خرید کالای خارجی به نوعی با اخذ مالیات بیشتر نسبت به کالای  داخلی همراه است.

گفتنی است مشمول شدن خودروهای چینی در طرح اعطای تسهیلات 25 میلیون تومانی می تواند این ذهنیت را در افکار عمومی جامعه بوجود آورد که دولت از رهگذر اعطای تسهیلات در بسته خروج از رکود ضمن نگرانی برای سرنوشت واردات خودروهای خارجی ،بخشی از تسهیلات بسته حمایتی را برای تحریک تقاضا در بازار وسایل نقلیه غیر وطنی اختصاص داده بود. مسئله ای که هیچگاه از ذهن صنعت گران دست بسته داخلی به خاطر کمبود نقدینگی پاک نمی شود.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۱۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۰۳ آذر ۱۳۹۴
با سلام. لطفا عکس بالای مقاله رو تصحیح کنید این عکس مربوط به سانگ یانگ اکتیون هست که کره ای می باشد. نه چینی. با تشکر
United States of America
ناشناس
۱۲:۱۶ ۰۲ آذر ۱۳۹۴
به به چشممون روشن تهرانی ها رکورد دار خرید خودرو با وام نزولی شدند ایول به هوش و زکاوتتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۹ ۰۲ آذر ۱۳۹۴
خودرو هایی چینی به مراتب کیفیتشون حداقل 100 برابر بیشتر از خودرو های تولید داخل است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۶ ۰۲ آذر ۱۳۹۴
چرا خودروی بی کیفیت چینی؟ , قرار بود خودروی ایرانی و تولید داخل واگذار شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۳ ۰۲ آذر ۱۳۹۴
اولا که ماشین صفر نمیخریم
دوما ماشین های چینی خوب رو قرار میدادند احتمال زیاد بازهم شکست میخوردند ماشینهای در انبار مانده سایپا و ایران خودرو!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۰ ۰۲ آذر ۱۳۹۴
من که ماشینی نمیخرم که 10برابر قیمت واقعی به فروش میرسه ،چه داخلی باشه چه خارجی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۱ ۰۲ آذر ۱۳۹۴
عکسی که گذاشتید برای سانگ یانگ هست
سانگ یانگ برای کره ست نه چین!!!!!
سهوی بوده یا شیطنت خدا داند...
آخرین اخبار