هر ایرانی سالی 10 بار به پزشک می‌رود

کشور ما یکی از کشورهای پر مصرف دارو خصوصا به صورت خودسرانه است که باید مصرف بی‌رویه دارو مدیریت شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سر درد داری؟ برو يك قرص استامينوفن بخور. گلودرد داری، چند تا كپسول بخوری خوب مي‌شوی. يك سرماخوردگی ساده كه دكتر رفتن نمی‌خواهد. اين‌ها جملات آشنايي هستند كه خیلی از ما هنگام بروز بیماری یا عارضه از اطرافیانمان می‌شنویم  و احتمالاً به ديگران هم گوشزد کرده‌ایم تا آنجایی که در یخچال خانه هر ایرانی جایی برای قرص و دارو وجود دارد. اما این خود درمانی‌ها و مصرف خودسرانه داروها از کجا آب می‌خورد؟

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته مشخص شده است که هر ایرانی 4 برابر میانگین جهانی دارو مصرف می‌کند.

محمد اسماعیل مطلق اظهار کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته مشخص شده است که هر ایرانی 4 برابر میانگین جهانی دارو مصرف می‌کند و در کشور ما 50 درصد نسخه‌های دارویی، آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود.

هر ایرانی سالی 10 بار دکتر می‌رود
اینکه ما ایرانی‌ها زیاد اهل دکتر رفتن نیستیم و درمان‌های خانگی خودمان را که بعضا اشتباه هم هستند به درمان‌های قطعی پزشک ترجیح می‌دهیم موضوع عجیبی نیست.

یکی از اعضای هیات مدیره انجمن داروسازان کشور می‌گوید‌: سال گذشته مردم کشور ما ۶۸۰ میلیون بار به پزشک مراجعه کردند؛ یعنی به طور میانگین هر ایرانی ۱۰ بار به پزشک مراجعه کرده است.

ایران سه برابر دیگر کشورهای دنیا مصرف خودسرانه دارو دارد و این در حالی است که مهم‌ترین علت مسمومیت‌های دارویی، خود درمانی است.

یلدا متخصص بیماری های عفونی در خصوص مصرف خودسرانه دارو معتقد است: می‌توان میزان پیشرفت جامعه را با میزان مصرف دارو در آن جامعه اندازه‌گیری کرد، بدین ترتیب که اگر میزان مصرف دارو بالا باشد فرهنگ پزشکی آن جامعه پایین است. 

آمار مصرف مسکن در ایران فاجعه است!
مدیر کل دفتر سلامت جمعیت،خانواده و مدارس وزارت بهداشت ضمن اعلام جزییات بیشتر در خصوص مصرف دارو در ایران، خاطرنشان کرد: سالانه بیش از 10 هزار مورد از عارضه ناشی از مصرف نادرست دارو در ایران گزارش می‌شود و هر ایرانی به صورت متوسط در یک سال 339 بار دارو می‌خورد.

وی با اعلام این خبر که حدود 40 درصد ایرانی‌ها به صورت خودسرانه دارو مصرف می‌کنند، تصریح کرد: مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک در کشور سالانه 400میلیارد تومان را به هدر داده و برخی از والدین برای کودکان‌شان درخواست آنتی‌بیوتیک می‌کنند و 60 درصد آنها نمی‌دانند که آنتی‌بیوتیک در برابر  ویروس‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزای معمولی کارایی ندارد.

بی پولی سد دکتر رفتن 
این روزها که مردم در صف نانوایی ها و پشت میزهایشان از بی پولی و مشکلات اقتصادی حرف می زنند طبیعی است اگر بشنویم که عده ای هنگام بیماری به خاطر همین معضل بی پولی کمتر به سراغ پزشکان بروند.

جلیل سعیدلو رئیس انجمن داروسازان تهران می گوید: مصرف خودسرانه دارو واقعیتی است که وجود دارد. عامل اقتصادی یکی از دلایل خود درمانی دارو است که مراجعه به پزشک را کاهش و سیر درمان را از مسیر خود خارج می کند. مراجعه به پزشک هزینه‌های غیرمترقبه و غیرقابل پیش بینی دارد و این فاکتور مردم را به سمت خود درمانی سوق داده است.

وی ادامه داد: به همین علت بیماران به داروخانه مراجعه می کنند و با فشار به پرسنل آنجا سعی در درمان خود می کنند. علی رغم مقاومت‌های داروسازان در داروخانه‌ها که سعی در نشان دادن مسیر درست درمان هستند اما اصرار بسیاری زیادی در خود درمانی وجود دارد. بنابراین صرف هزینه و وقت افراد را در مراجعه به پزشک سست می‌کند.

عادتی که رویه جامعه را تغییر داد
رئیس انجمن داروسازان تهران گفت: مراجعه به هنگام ابتلا به بیماری‌های عمومی بیشتر است زیرا معمولا داروهای این بیماری ها با نام ژنریک یا عمومی خود شناخته شده هستند اغلب افراد با آن آشنایی کامل دارند. مصرف خودسرانه دارو علاوه بر وارد آوردن صدمات زیادی به جسم،زمان طلایی درمان فرد بیمار را نیز از دست می دهد.

وی اضافه کرد: نکته حائز اهمیت این است که اکنون درمانی از بحث‌های اقتصادی گذشته و به یک رویه کاملا غلط تبدیل شده است و متاسفانه این رویه در بیماری های جدی اثرات منفی بسیاری دارد.

این رویه تا آنجا پیش رفته است که برخی والدین به هنگام مشاهده علائم بیماری مشابه خود در فرزندانشان به طور خودسرانه اقدام به خوراندن دارویشان به آنان می‌کنند که این امر بسیار خطرناک و اشتباه است. خلاصه غافل از اینکه همین آنتی بیوتیک‌های ساده هم برخی را به کام مرگ می کشاند.

خود درمانی تا مرگ
تمام پزشكان در اين موضوع اتفاق نظر دارند كه خاصيت و عملكرد يك قلم دارو، هميشه و در همه شرايط، يكسان نيست و به همين دليل، مصرف هميشگي يك قلم دارو در شرايط مختلف، عواقب خطرناكي را در پي خواهد داشت.

یلدا متخصصص عفونی با اشاره به عوارض جبران ناپذیر مصرف خودسرانه دارو بیان کرد : یک سوم بیمارانی که به درمانگاه مراجعه می‌کنند دچار عوارض دارویی هستند که از این یک سوم تعدادی به بستری نیازمندند که متاسفانه برخی از آنها به مرگ نیز دچار می‌شوند. تجویز آنتی بیوتیک‌ها تخصص می‌خواهد که متاسفانه از متخصصین در این باره استفاده نمی‌شود. 

کار را به کاردان بسپارید
با وجود هشدار و آمارهاي موجود درباره مصرف بي‌رويه دارو در كشور، اين روند همچنان با سرعت رو به افزايش است؛ به طوري كه طبق بررسي‌ها ايران به لحاظ ميزان مصرف دارو، جزو 20 كشور رده نخست دنياست و در آسيا مقام دوم را دارد..

این متخصص داروسازی عنوان کرد: به نظر می رسد رسانه های عمومی باید بیشتر در این مورد اطلاع رسانی انجام دهند تا مردم اهمیت موضوع را بدانند و از عوارض به جای مانده از این رفتار غلط کاملا آگاه شوند چرا که اتلاف منابع و عوارض به جای مانده بر جسم و گاها روح فرد از عواقب جبران ناپذیری دارند.

وی افزود: توصیه ما متخصصین این است که اگر بیماران علاقمند به خود درمانی هستند حداقل به داروسازانی که در داروخانه ها مشغول به کار هستند مراجعه و از آن‌ها راهنمایی بخواهند زیرا استناد به درمان جواب داده بر روی دیگری کار درستی نیست و چالش هایی را برای بیماران به بار می آورد.

گزارش از ریحانه هرندی

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۲
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۶ ۰۱ آذر ۱۳۹۴
اینه دروغ اونم از نوع شاخدارش
آخرین اخبار