روزنامه‌ها در یک نگاه؛

تندرو کیست؟/ نامه عذرخواهی سعید حجاریان از احمد توکلی/ اصلاح‌طلبان می‌گویند: دولت چه کند؟

با دنبال‌‎کردن روزنامه‌های صبح کشور قصد داریم به آخرین رخدادهای سیاسی جریانات، احزاب و تشکل‌های سیاسی کشور بپردازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان دوره، دوره رونق فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است. کافی است با فشاردادن یک دکمه یا لمس‌کردن یک صفحه، خبرهای دست اول را از دورترین نقطه جهان، میهمان تلفن همراه یا رایانه شخصی‌مان کنیم. دیگر گذشت آن روزگار که اگر صبح به صبح دَم دکه روزنامه‌فروشی نمی‌رفتیم و روزنامه نمی‌خریدیم و نمی‌خواندیم، اطلاعات و سوادمان تَه می‌کشید! اما در همین جبر زمانه و مظلومیت کاغذ و قلم، خوب است هرازچندگاهی با روزنامه و ورق‌زدن آن آشتی کنیم. 

از امروز با دنبال‌‎کردن یادداشت‌ها و مقالات روزنامه‌های صبح کشور، قصد داریم تا در جریان آخرین اتفاقات و رخدادهای سیاسی ایران به خصوص در حوزه احزاب و تشکل‌های سیاسی قرار بگیریم. در اولین شماره به سراغ روزنامه‌های "آرمان" و "اعتماد" از طیف اصلاح‌طلب و روزنامه "جوان" از طیف اصولگرا رفته‌ایم. 

روزنامه‌های اصلاح‌طلب امروز یکشنبه اول آذر، نامه عذرخواهی سعید حجاریان تئورسین جریان اصلاحات به احمد توکلی مبنی بر اظهاراتش درباره تحویل چاپخانه "روزنامه فردا" در دولت اصلاحات به این نماینده اصولگرای مجلس و لغو سخنرانی‌های چند تن از شخصیت‌های اصلاح‌طلب در ورامین، اندیمشک و کرمانشاه را سوژه صفحه اول خود قرار داده بودند.

آرمان: "درس حجاریان به اصولگرایان"

روزنامه آرمان امروز طی یادداشتی از نامه حجاریان با عنوان "درس حجاریان به اصولگرایان" یاد کرد. نگارنده این یادداشت با بیان اینکه فرهنگ عذرخواهي در سياست ايران بسيار غريب است، می‌نویسد: "اصلاح‌طلبان هراسی از عذرخواهی ندارند و آن را در مسير پيشرفت و حاكم‌شدن نظم در جامعه ارزيابی می‌كنند."

نویسنده این مطلب در ادامه می‌گوید: "آيا انتشار این عذرخواهی از سوی احمد توکلی با هدف خير و در راستای گسترش فرهنگ عذرخواهی بوده است كه اگر اينچنين باشد اقدامی پسنديده است اما آيا نماينده مردم تهران نتوانسته از هم‌طيفان خود نمونه‌ای از عذرخواهی را منتشر كند تا به نفع جريان اصولگرايی هم باشد و سايه فرار به جلو به‌جای عذرخواهی از سر اين جريان كم شود." 

بعد از خبر


اعتماد: "پوست خربزه خودجوش برای زیر پای کیست؟"

برویم سراغ روزنامه اعتماد! روزنامه اعتماد امروز طی یادداشتی با عنوان "پوست خربزه خودجوش برای زیر پای کیست؟" اهداف دولت یازدهم در طول 2 سال گذشته را اینگونه بیان داشت: "اولا، به سرانجام رساندن مذاکرات هسته‌ای، ثانیا، بهبود وضعیت اقتصادی و ثالثا اجرای انتخابات مجلس دهم با ایجاد حس رقابت و آرامش."

نویسنده یادداشت مزبور در ادامه با بیان اینکه "هيچ‌كدام از اين سه هدف را نمی‌توان پيش‌ بُرد بدون آن که ديگري را محقق كرد و با طرح این ادعا که كساني كه در جريان سنگ‌اندازی جلوی گام اوليه برجام شكست خوردند، اكنون درصددند تا الزامات اجراي بهتر برجام را دچار مشكل كنند"، می‌نویسد: "اتفاقاتي كه در جريان يک سخنراني مجوزدار و قانونی در ورامين(سخنرانی عبدالواحد موسوی لاری وزیر کشور دولت اصلاحات) رخ داد به احتمال فراوان سوت آغاز اين طرح است." 

یادداشت‌نویس روزنامه اعتماد در پایان نوشته خود، دو پیشنهاد به دولت ارائه می‌کند؛ "اول اینکه دولت باید با اجرای قانون نشان دهد که مملکت و سیاست‌های آن تغییر کرده است و دوم اینکه بر انجام هرچه بهتر، آرام‌تر و سالم‌تر انتخابات، کوشش و اصرار داشته باشد."

تندرو کیست؟/ نامه عذرخواهی


جوان: "جلوزدن از رقیب با کارت تبلیغاتی تندرو!"

اما برویم سر وقت روزنامه‌های اصولگرا. بعد از اینکه سخنرانی چند شخصیت اصلاح‌طلب نظیر عبدالواحد موسوی لاری در ورامین ، مصطفی کواکبیان در اندیمشک و صادق زیباکلام در دانشگاه دزفول با حواشی روبه‌رو شد، برخی اصلاح‌طلبان جناح مقابل خود یعنی اصولگرایان را مسئول به‌وجودآمدن این حواشی دانستند و آن‌ها را با عناوینی همچون "تندرو" و "افراطی" یاد کردند.

روزنامه جوان طی گزارشی در صفحه پنجم خود با عنوان "جلوزدن از رقیب با کارت تبلیغاتی تندرو!" با انتقاد به رفتار برخی اصلاح‌طلبان در برچسب‌زدن عباراتی همچون "افراطی" و "تندرو" به پیشانی جریان رقیب می‌نویسد: "رسانه‌های پر تعداد حامی دولت که بخش قابل توجهی از آن‌ها را زنجیره‌ای‌ها تشکیل می‌دهند، طی 26 ماه گذشته، سعی داشته تا باورمند سازند که اقدامات بخشی از نیروهای انقلابی، خلاف مصالح نظام و انقلاب بوده که نمودی از آن تلاش برای زمین‌گیر کردن دولت یازدهم است."

تندرو کیست؟/ نامه عذرخواهی

در ادامه این گزارش به تندوری‌های بخشی از جریان اصلاحات در واقعه 18 تیر سال 78 و حوادث سال 88 اشاره شده است. این گزارش در همین‌باره و درباره غائله 18 تیر می‌گوید: "واقعه 18 تیر سال 78 یکی از بحران‌هایی است که جماعت مدعی اصلاح‌طلبی در لباس جنبش دانشجویی توانست ضمن زیر سوال بردن اصول اساسی نظام جمهوری اسلامی، روزها کشور را درگیر بحران خودساخته‌ای نماید که هدف آن براندازی نظام بود."

نویسنده این گزارش دلیل اقدام اصلاح‌طلبان در تندروخطاب‌کردن برخی نیروهای انقلابی را بیرون‌آمدن خودی‌های این جریان از زیر بار اتهام فتنه‌گری می‌داند و می‌گوید: "بزرگان این طیف اعتقاد دارند که تکرار یک دروغ بزرگ "افراطی‌نامیدن نیروهای ارزشی و دلسوز" در دراز مدت تأثیر خود را در فضای سیاسی کشور می‌گذارد. پس می‌توان امیدوار بود که آرام آرام و با تبلیغات جهت‌دار، جریان اصولگرایی را در اذهان عمومی با کلمه "افراط" پیوند داد."

در پایان این گزارش، نویسنده با طرح این تحلیل که "هدف دیگر اصلاح‌طلبان از افراطی‌خطاب‌کردن اصولگرایان، ایجاد دودستگی در جریان اصولگرایی است"، می‌گوید: "تکرار واژه افراط برای بخشی از نیروهای انقلابی این پیام را به جامعه مخابره می‌کند که در درون جریان اصولگرایی دو دستگی مفرطی وجود دارد و معتدل‌های اصولگرایی همان‌هایی هستند که از دولت یازدهم حمایت مطلق می‌کنند. همچنین تکرار کلیدواژه تندروها این شائبه را در جامعه ایجاد می‌کند که نیروهای ارزشی توانایی، کارآمدی و شایستگی لازم برای پیگیری مطالبات مردم را ندارند."

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار