گزارش/

پرطرفدارترین پاتوق های دختران و پسران جوان کجاست؟!

برخی دختران و پسران جوان از حضور در طبیعت، و عده‌ای دیگر از حضور در کافه‌ها و سفره‌خانه‌ها لذت می‌برند. اما...

پرطرفدارترین پاتوق های دختران و پسران جوان کجاست؟!به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان _ نازنین میرزایی :

دنیای ماشینی امروز بیشتر افراد را واداشته که هر روز وقت‌شان را از صبح تا غروب آفتاب در محل کار یا تحصیل خود بگذرانند و برای امرار معاش و پیشرفت، بیشتر اوقات در تلاش و تکاپو باشند. بنابراین بسیاری از مردم به خصوص جوانان نمی‌توانند وقت زیادی را به تفریح و دیدن دوستان و آشنایان اختصاص دهند. مدت هرچند کوتاه دور هم‌نشینی‌ها برای آبها ارزش و اهمیت فراوانی دارد. آنها می‌خواهند در محیطی آرام و خاطره‌ساز لحظات ناب و به یاد ماندنی را با کمک یکدیگر بسازند و در ذهنشان ثبت و ضبط کنند.

جوانان معمولا به دنبال یافتن مکانی هستند که فضایش حس خوشایند آرامش، هیجان و شعف را به آنها منتقل کند. افراد بعد از پیدا کردن آنچه را که می‌خواستند، به آن فضا دل‌بسته می‌شوند و آنجا را به عنوان مکانی که جالب و خارج از روزمرگی است، برای رفت‌وآمد انتخاب می‌کنند. دختران و پسران جوان برای گشت و گذار، بیشتر در پارکها، کافه‌ها و سفره‌خانه‌ها جمع می‌شوند. آنها در یک مکان خاص آنقدر رفت‌وآمد می‌کنند که به نوعی نسبت به آنجا حق آب و گل می‌کنند.

** خلوت جوانان در فضاهای شلوغ

همه ما بعد از یک مدت کار و روزمرگی به محیط دنج برای بودن با عزیزانمان و گفتن از شادی و دردهایمان نیاز داریم. انتخاب محل مناسب برای باهم بودن به سن، جنس و حالات روحی و روانی افراد بستگی دارد.

پارکها و فضاهای عمومی فرصت مناسبی را بر ای پرسه زدن در هوای آزاد و تماشای محیط جدید با آدم‌های متنوع را به ما می‌دهد که مشغله روزانه، فرصت عبور از این فضاها را نمی‌دهد. افراد در محیط‌های باز و دل‌انگیز با نشاط و سرزنده‌تر از قبل می‌شوند. چنین فضایی امکان استفاده از هوای پاک، دیدن آسمان آبی و انجام فعالیتهای بدنی را برای جوانان فراهم می‌کند.

مکان‌های عمومی و محیط‌هایی که افراد در آنجا در معرض دید همگان هستند، امنیت بیشتری نسبت به سایر  فضاهای بسته و خلوت دارد. همچنین در این مکانها این امکان کمتر وجود دارد که جوانان به سمت کارهای انحرافی ناهنجار و غیراخلاقی کشیده شوند.

ثمین، 19 ساله، دانشجوی کامپیوتر می‌گوید: "هرجمعه با دوستانم به کوه می‌رویم. پیاده روی و کوه‌نوردی حس شادابی و شلوغی آنجا حس امنیت و راحتی را به من منتقل می‌کند."

** صدای قل‌قل قلیان در بعضی خلوت‌ها

بعضی از افراد هم که طبیعت، ورزش و سحرخیزی با حالات روحیشان سازگار نیست به محیطی بسته‌تر و یا به عبارتی محیطی گرم، روشن فکرانه و شاعرانه نیاز دارند که بتوانند ساعت‌ها به صحبت و هم‌نشینی با یکدیگر بپردازند.

محل انتخابی این دسته از جوانان کافه‌ها و سفره‌خانه است کافه‌ها که در زمان‌های قدیم بیشتر مختص شاعران و نویسندگان بود، امروزه در میان بیشتر دختران و پسران جوان فراگیر شده است. 

زوجها و دوستان ساعتهای طولانی می‌توانند در کافه ها و مکان‌های مشابه حرف‌های تازه و ناگفته‌شان را برای گوشهای تیز و هم دل بیان کنند و از آرامش فضای متنوع و خاص و بعضا موسیقی دل‌نشین آنجا لذت ببرند.

سفره‌خانه‌ها یا همان قهوه‌خانه‌های سابق در حال حاضر به مکانی برای نگهداری و ارائه و مصرف قلیان با اندازه و طعم‌های مختلف تبدیل شده‌اند.

بسیاری از جوانان به استعمال دخانیات در این محل‌ها وابسته می‌شوند؛ آنها کار و هدف اصلی زندگی را رها می‌کنند و دقت خود را به بطالت و کشیدن قلیان می‌گذرانند.

جوانان و نوجوانان رفته‌رفته به استعمال دخانیات عادت می‌کنند. سلامتی آنها در این دورهمی ها از بین می‌رود. همچنین با کم شدن ساعت کاری و وقت مفیدشان، هزینه‌های زیادی را برای رفتن به این محیط متحمل می‌شوند.

سعید، 25 ساله، کارشناس مدیریت می‌گوید: "وقتی 18 ساله بودم، برای اولین بار با دوستانم به سفره‌خانه رفتیم. اصرار دوستان و همچنین دیدن سایر افرادی که قلیان می‌کشیدند ، من را وسوسه کرد که قلیان را امتحان کنم. پس از آن حداقل هفته‌ای یکبار اینکار را انجام می‌دهم."

دکتر حسین ابراهیمی مقدم، جامعه شناس درباره دورهمی‌ها و مکان مناسب برای این جمع شدن‌ها می‌گوید: " گردهمایی‌های دوستانه اگر در مکان امن باشد و حس امنیت روانی و اجتماعی را به افراد منتقل کند بسیار مفید است؛ اما اگر سبب دوری از هدف اصلی زندگی شود، آینده جوانان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

** بهترین پاتوق‌های دوستانه کجاست؟!

انسانها همواره برای دوری از تنهایی به تعامل با دیگران نیاز داشته و دارند. دلتنگی‌های دوستانه جوانان را به سمت دورهمی‌ها در یک محل عمومی مثل پارک، کافه و سفره‌خانه‌ها می‌کشاند. این پاتوق‌ها آدم‌ها را کنار می‌نشاند، هیجانها و غم‌ها را سبک و لب‌ها را خندان می‌کند.نکته مهمی که شاید بسیاری از آن غافل باشند، انتخاب درست و آگاهانه این پاتوق‌هاست. این مکان‌ها جوانان و نوجوانان را وارد جاده‌های جدیدی می‌کند.

*پاتوق های اصیل

اگرچه برخی جوانان روی به پاتوق هایی می آورند که تنها در آنجا وقت خود را سپری کنند و به تفریح بپردازند اما گروه زیادی از جوانان و نوجوانان ایرانی نیز در انتخاب محل حضور خود جنبه های مهم تری را در نظر میگیرند که در آینده و کیفیت زندگی آنها تاثیری شگرف و مثبت خواهد داشت . در این میان حضور آنها در هیات مذهبی برای شرکت در مراسم مذهبی و بهره گیری از آموزه های دینی و همچنین نقش آفرینی پررنگ در مساجد و تکایا برای عزاداری و بهره گیری از سخنان بزرگان دین را میبایست نقطه ای طلایی در عرصه زندگی اجتماعی و فرهنگی سرمایه های آینده این مرزوبوم برشمرد .



انتهای پیام / 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۴ ۱۹ آذر ۱۳۹۴
قلیان باع ناباروری نسل جوان شده
چندتاازدوستام که قلیانی شدن ظرف چندماه چنان ظاهرشون عوض شدکه بامراجعه به دکتر وبعدازآزمایش چکاب مشخص شد دچار فشارخون غلظت خون وناباروری وعفونت دستگاه تنفسی هستن
توتون قلیان ازاسانس شیمیایی وفقط طعم دهنده هاش مخصوص سرطان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۴ ۱۹ آذر ۱۳۹۴
قلیان باع ناباروری نسل جوان شده
چندتاازدوستام که قلیانی شدن ظرف چندماه چنان ظاهرشون عوض شدکه بامراجعه به دکتر وبعدازآزمایش چکاب مشخص شد دچار فشارخون غلظت خون وناباروری وعفونت دستگاه تنفسی هستن
توتون قلیان ازاسانس شیمیایی وفقط طعم دهنده هاش مخصوص سرطان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۱۶ آذر ۱۳۹۴
اگر میخواهند جوانان قلیان نکشند چرا با این اماکن برخورد نمی کنند یه زمانی این اماکن مخصوص میدان شوش بود حالا آمده کنار دانشگاه امیر کبیر وتهران اگر فکر کنید میفهمید گروهی میخواهند جوانان آلوده باشند که لعنت خدا بر همه خیانت کاران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۱۶ آذر ۱۳۹۴
روز دانشجو بر سخت کوشان عرصه علم و ادب مبارک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۱۶ آذر ۱۳۹۴
روز دانشجو بر سخت کوشان عرصه علم و ادب مبارک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۱۶ آذر ۱۳۹۴
کسانی که به فکر برچیدن قلیان هستند باید بدانند این موضوع هم مثل قضیه ماهواره و مشروب میشود چون آموزش و پرورش فرهنگ سازی نمیکند !!
اگر آموزش صحیح در کشور صورت گیرد و از پاسکاری های سیاسی خودداری شود همه ی این موضوعات حل میشوند!
در ضمن به اردوغان هم هشدار میدهم که حواسش باشد که یکدفعه چشم باز نکند ببیند جزئی از ایران شده و رفته!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۵ ۱۵ آذر ۱۳۹۴
باید هر طور که شده قلیان جمع بشه کشور اسلامی این راه و روش نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۶ ۱۵ آذر ۱۳۹۴
سلام خسته نباشید دوستان من بیست شش سالمه مدرک لیسانسم گرفتم که ای کاش اصلا کلا دانشگاه نمیرفتم چهار سال عمرم حدر رفت شما بگید با این وضع بیکاری جوانا کجا برن؟؟؟
Germany
ناشناس
۱۵:۰۱ ۱۷ مرداد ۱۳۹۹
تو دوره لیسانس یاد ندادند هدر رفتن رو درست بنویسی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۵ ۱۵ آذر ۱۳۹۴
لطفا مسولین از فروش قلیان درقهوه خانه ها جلوگیری کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۰ ۱۵ آذر ۱۳۹۴
سلا م علیکم
با احترام و خسته نباشید خدمت شما وهمه همکاران محترمتان در باشگاه خبرنگاران جوان فقط خواستم از اینکه در جهت شفاف سازی اذهان عمومی واطلاع رسانی مردم شریف ایران اسلامی قدم برمی دارید از شما عزیزان تشکر کنم.انشا الله که موفق و پیروز و سربلند باشید در ظل عنایات بقیه الله الاعظم و رهبری مقام معظم رهبری.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۸ ۱۵ آذر ۱۳۹۴
سلام.والا ماهم جوانيم ولى نه كافه ميريم نه اهل پاتوق دوستانه هستيم
چون هدف ازافريده شدنمونوفهميدم شكر خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۰ ۱۵ آذر ۱۳۹۴
من هم کامل با قلیان مخالفم.ولی تا فکری به حال وقت های آزاد جوانان نکنیم پاک کردن مشکل هایی چون قلیان شدنی نیست.به اعتقاد من سرمایه گذاری روی ورزش راه بسیار مناسبی است که از اون غافل شدیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۷ ۱۵ آذر ۱۳۹۴
بیکاری وبی هدفی وتنبلی جوونهاروبه بادداده نه صرفاقلیان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۸ ۱۵ آذر ۱۳۹۴
برخورد سلیقه ای وغیر یکسان پدیده قلیان را تثبیت کرده مالیات برکالای مضر وبرخورد یکسان باکسبه راه‌گشاست کشورچین بامالیات موفق شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۰ ۱۵ آذر ۱۳۹۴
سلام ممنون ازشماعزیزان واقعااین قلیان خانمان سوز شده برای جوان ها توروخدا مسولین رسیدگی کنن جوانهای مملکت از دست رفتن /
آخرین اخبار