فرانس پرس:

تعهد مشخص 170 کشور از جمله ایران برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای

سازمان ملل اعلام کرد یکصد و هفتاد کشور جهان تعهدات مشخصی برای کاهش انتشار گازهای آلاینده گلخانه ای داده اند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، سازمان ملل اعلام کرد در فاصله یک هفته مانده به برگزاری کنفرانس بین المللی آب و هوا در پاریس، یکصد و هفتاد کشور جهان تعهدات مشخصی برای کاهش انتشار گازهای آلاینده گلخانه ای داده اند.

یکصد و هفتاد کشور جهان به سازمان ملل متحد تعهد داده اند انتشار گازهای گلخانه ای خود را تا سال دو هزار و سی کاهش دهند با این حال کارشناسان بین المللی معتقدند این تعهدات برای مهار روند افزایش گرمای زمین زیر دو درجه سانتیگراد کفایت نخواهد کرد. 

اگر همه این تعهدات به اجرا گذاشته شود، کره زمین تا سال دو هزار و صد، سه درجه سانتیگراد نسبت به پیش از دوره انقلاب صنعتی گرم‌تر خواهد شد اما اگر برای مهار روند گرمایش زمین هیچ اقدامی صورت نگیرد طبق پیش‌بینیها دمای زمین تا سال دو هزار و صد، چهار تا پنج درجه سانتیگراد افزایش خواهد یافت.

یکصد و هفتاد کشور که نزدیک به نود درصد از گاز آلاینده دی اکسید کربن را در زمین تولید می کنند، طرحهای اقدام و تعهدات خود را در زمینه آب و هوا به سازمان ملل متحد ارائه کرده اند تا در کنفرانسی که قرار است به زودی در پاریس برگزار شود از آنها به عنوان مبنای انعقاد یک پیمان بین المللی درباره آب و هوا استفاده شود. اما کشورهای فقیر و در حال توسعه تعهد کشورهای صنعتی را در این زمینه ناکافی می دانند و سازمانهای غیردولتی نیز بر این عقیده هستند که تعهد کلی کشورها برای مهار روند گرم شدن زمین کفایت نمی کند. کشورهای در حال توسعه می‌گویند کشورهای توسعه یافته باید سطح تعهدات خود را برای مقابله با گرمایش زمین بالاتر ببرند.

سران یکصد و نود و پنج کشور جهان از سی ام نوامبر در پاریس گرد هم خواهند آمد تا در چارچوب بیست و یکمین کنفرانس بین المللی آب و هوا تحت نظارت سازمان ملل متحد درباره یک توافق نامه جهانی با هدف مهار گرمایش زمین مذاکره کنند. انعقاد یک توافق نامه بلندپروازانه در کنفرانس بین المللی که قرار است اواخر نوامبر در پاریس برگزار شود، یکی از اهدافی است که کشورهای جهان در زمینه مقابله با تغییرات اقلیمی مد نظر قرار داده اند. دانشمندان می گویند اگر برای مهار روند گرم شدن زمین از طریق کاهش انتشار گازهای گلخانه ای تدابیر موثری اتخاذ نشود، دمای هوای کره زمین تا پایان قرن حاضر چهار تا پنج درجه سانتیگراد گرم تر خواهد شد.

کشورهای زیر بیش از نود درصد از انتشار کنونی گازهای گلخانه ای را در کره زمین به خود اختصاص داده اند:

چین

چین که اولین کشور آلاینده جهان محسوب می شود برای اولین بار تعهد کرده است برای انتشار گازهای گلخانه ای خود حداکثر تا سال دو هزار و سی، سقف مشخصی را تعیین کند. چینی ها در سالهای گذشته به رغم فشار کشورهای غربی تاکید می کردند که به علت ملاحظات و اولویتهای خود در زمینه توسعه، حاضر نیستند برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای تعهدات الزام آور بدهند.

چین که اولین مصرف کننده زغال سنگ (آلاینده ترین سوخت و منبع اصلی تولید گازهای گلخانه ای) و در عین حال اولین سرمایه گذار در زمینه انرژی های تجدید پذیر در جهان محسوب می شود، تعهد کرده است تراکم کربن خود را (میزان انتشار گاز دی اکسید کربن) را در سال دو هزار و سی نسبت به سال دو هزار و پنج، بین شصت تا شصت و پنج درصد کاهش دهد.


آمریکا

آمریکا که پس از چین دومین کشور آلاینده جهان به شمار می رود تعهد کرده است میزان انتشار گازهای گلخانه ای خود را تا سال دو هزار و بیست و پنج نسبت به سال دو هزار و پنج، بین بیست شش تا بیست و هشت درصد کاهش دهد. هدفی که آمریکا در زمینه انتشار گازهای گلخانه ای برای خود تعیین کرده کمتر از تعهدات اروپایی ها است با این حال تعهدات کنونی آمریکا نسبت به مشارکت قبلی این کشور در مقابله با گرمایش زمین ملموس تر است.

جنیفر مورگان، مسئول موسسه منابع جهانی اعلام کرد کمترین چیزی که الان می توان گفت این است که آمریکا از این پس با یک طرح معتبر در زمینه کاهش انتشار آلاینده ها در صحنه حضور دارد. وی افزود دولت باراک اوباما اولین دولت در آمریکا است که آشکارا به این معضل حمله‌ور شده است.

اتحادیه اروپا

ده درصد از انتشار جهانی گازهای آلاینده مربوط به اتحادیه اروپا است و اروپا از این نظر پس از چین و آمریکا در جایگاه سوم قرار دارد. اوایل مارس اتحادیه اروپا تعهد کرد میزان انتشار گازهای آلاینده خود را تا سال دو هزار و سی نسبت به سال هزار و نهصد و نود، دست کم چهل درصد کاهش دهد.

بنیاد هولوت اعلام کرد این تعهدات یک نیروی مثبت در عرصه مبارزه با گرمایش زمین ایجاد می کند اما لازم است که این کشورها مشارکت خود را در این مبارزه تقویت کنند. موسسه تحقیقاتی Climate Action Tracker سطح تعهداتی را که کشورها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای داده اند، متوسط توصیف کرد. 

هند

هند نیز به نوبه خود تعهد کرده است میزان تراکم کربن خود را تا سال دو هزار و سی نسبت به سال دو هزار و پنج، دست کم سی و پنج درصد کاهش دهد. هند برای تحقق اهداف خود در این زمینه روی انرژی های تجدید پذیر حساب باز کرده است هر چند هنوز هم نمی تواند وابستگی خود را به زغال سنگ کتمان کند. هند قصد دارد تا سال دو هزار و سی دست کم چهل درصد از نیازهای داخلی خود به برق را از طریق انرژیهای تجدید پذیر تولید کند.

روسیه

روسیه که پنجمین کشور آلاینده جهان محسوب می شود، در نظر دارد تا سال دو هزار و سی میزان انتشار گازهای آلاینده خود را نسبت به سال هزار و نهصد و نود، بین بیست و پنج تا سی درصد کاهش دهد.

ژاپن

ژاپن که ششمین کشور آلاینده جهان است، اعلام کرد تصمیم گرفته است تا سال دو هزار و سی میزان انتشار گازهای گلخانه ای خود را نسبت به سال دو هزار و سیزده ، بیست و شش درصد کاهش دهد. ژاپن برای این کار روی انرژی هسته ای که بهره برداری از آن از زمان وقوع فاجعه فوکوشیما متوقف شده، حساب باز کرده است. ژاپن برای تامین انرژی مورد نیاز خود به طور گسترده از زغال سنگ استفاده می کند به همین علت سازمانهای غیردولتی و موسسات تحقیقاتی طرح ژاپن را برای کاهش انتشار آلاینده ها ناکافی می دانند.

برزیل

برزیل که دو درصد از انتشار جهانی گازهای آلاینده را به خود اختصاص داده، اعلام کرده است که قصد دارد میزان انتشار گازهای گلخانه ای خود را تا سال دو هزار و سی نسبت به سال دو هزار و پنج، دست کم چهل و سه درصد کاهش دهد. برزیل برای این کار تلاش می کند منابع انرژی تجدید پذیر خود را متنوع کند. این طرح با استقبال زیادی در سطح بین المللی روبرو شده است.

ایران

ایران که هشتمین کشور آلاینده جهان محسوب می شود تعهد کرده است تا سال دو هزار و سی میزان انتشار گازهای گلخانه ای خود را چهار درصد کاهش دهد. ایران تاکید کرده است که در صورت دریافت حمایتهای مالی و لغو تحریمهای ناعادلانه ای که بر ضد این کشور اعمال شده است، میزان مشارکت خود را در زمینه مقابله با گرمایش زمین به هشت درصد افزایش خواهد داد.

اندونزی 

این کشور اعلام کرده است تلاش خواهد کرد تا سال دو هزار و سی میزان انتشار گازهای گلخانه ای خود را دست کم بیست و نه درصد کاهش دهد اما اگر از حمایتها و کمکهای مالی لازم برخوردار شود، این رقم را به چهل و یک درصد افزایش خواهد داد.

کانادا
دولت محافظه کار کانادا پیش از این تصمیم گرفته بود از پیمان زیست محیطی کیوتو خارج شود اما چندی پیش اعلام کرد میزان انتشار گازهای گلخانه ای خود را تا سال دو هزار و سی نسبت به سال دو هزار و پنج، حدود سی درصد کاهش خواهد داد. تولید گسترده نفت شیست در کانادا آلایندگی بسیاری به همراه دارد و سازمانهای غیردولتی مشارکت این کشور را در مبارزه با گرمایش زمین ناکافی می دانند. دولت لیبرال جدید این کشور تعهد کرده است موضع اوتاوا را در این زمینه مورد تجدید نظر قرار دهد.

دیگر کشورها

بسیاری از کشورهای در حال توسعه تعهدات مشخصی در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه ای داده اند اما عمل به این تعهدات را به دریافت حمایتهای مالی و فناوریهای لازم منوط کرده اند.

مکزیک اولین کشور نوظهور اقتصادی و گابن اولین کشور آفریقایی بود که در این زمینه تعهد داد.

سازمانهای غیردولتی معتقدند در میان تمام کشورها، تعهداتی که مراکش و اتیوپی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای داده اند، رضایت بخش به نظر می رسد.

عربستان سعودی آخرین عضو گروه بیست بود که طرح خود را در این زمینه در دهم نوامبر ارائه کرد. کویت، نیجریه و ونزوئلا از جمله کشورهای نفت خیز هستند که در این زمینه تعهدی نداده اند.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار