ادعای ایندیپندنت: پوتین تغییر نکرده؛ غرب سیاست خارجی مشخصی ندارد

پایگاه اینترنتی ایندیپندنت در گزارشی مدعی شد هیچ تغییری در سیاست‌های ولادیمیر پوتین مشاهده نمی‌شود؛ اما غرب نسبت به او مهربان‌تر شده است.

ادعای ایندیپندنت: پوتین تغییر نکرده؛ غرب سیاست خارجی مشخصی نداردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛  ایندیپندنت در گزارشی به قلم "ایان بیرل" نوشت: فرانسه تنها کشور اروپایی نیست که در وضع هشدار امنیتی به سر می‌برد. آمریکا و دیگر کشورهای غربی به دلیل وقوع حملات تروریستی در پاریس با این کشور ابراز همدردی می‌کنند و به یک‌باره تصمیم گرفتند برای مبارزه با داعش، عداوت گذشته را با روسیه کنار گذاشته و با "ولادیمیر پوتین،" رئیس جمهور این کشور، وارد مذاکرات امنیتی شوند.

ایندیپندنت در ادامه مدعی شد: درحالیکه جامعه جهانی نگران اوضاع امنیتی فرانسه است، هر 4 نیروگاه تامین برق در جزیره کریمه اوکراین هدف حملات موشکی قرار گرفت و 2 میلیون نفر جمعیت این جزیره ملحق شده به روسیه در تاریکی مطلق به سر می‌برند. به نظر می‌رسد حمله به نیروگاه‌های برق کریمه از سوی نیروهای طرفدار دولت مرکزی اوکراین صورت گرفته است. روسیه با دستپاچگی در حال برطرف کردن مشکل و تلاش برای برقراری مجدد برق در این جزیره است. این روزها کسی به اوضاع اوکراین و جنگ داخلی این کشور اهمیت نمی‌دهد. "ولادیمیر پوتین" همان رئیس جمهوری است که زمانی نه چندان دور، تمام رهبران سیاسی غرب علیه وی متحد شده بودند؛ اما حالا روسیه و غرب یک دشمن مشترک به نام "داعش" دارند و همین موضوع به حل اختلافات گذشته سرعت بخشیده است. 

همین چند ماه پیش بود که رهبران غربی نسبت به دروغگو بودن ولادیمیر پوتین و اینکه وی بزرگترین تهدید برای اروپا است، هشدار می‌دادند. حالا روسیه هدف حملات تروریستی داعش قرار گرفته است و هواپیمای مسافربری این کشور بر اثر انفجار یک بمب دست‌ساز با 224 سرنشین در آسمان شرم الشیخ سرنگون شد. پاریس هم قربانی حملات تروریستی داعش شد و در حملات جمعه هفته گذشته پاریس 132 نفر جان خود را از دست دادند. مبارزه با داعش به هدف مشترک روسیه و غرب تبدیل شده است. هرچند تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه بار دیگر تمدید شد؛ قرار است برای نابودی تروریسم، مسکو با طرف‌های غربی همکاری داشته باشد.

"دیوید کامرون،" نخست وزیر انگلیس، اوایل سال میلادی جاری مدعی شده بود: تا زمانیکه پوتین رفتار خود را تغییر ندهد، جهان جای امنی نخواهد بود. اندکی بعد "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، در سخنانی اظهار داشت: پوتین عامل ضعف اقتصادی روسیه است و با سیاست‌های جاه‌طلبانه خود که در آرزوی زنده کردن اتحاد جماهیر شوروی است، موجب انزوای این کشور شد. 

حالا نه تنها نظر باراک اوباما و دیوید کامرون نسبت به پوتین تغییر کرده است؛ بلکه دیگر کشورهای غربی نیز به تبعیت از آمریکا و انگلیس، به روی اختلاف نظرات گذشته با پوتین چشم بسته‌اند.

ایندیپندنت در ادامه این گزارش مدعی شد: در حقیقت این پوتین نیست که تغییر کرده؛ کشورهای غربی هستند که در مسیر جدیدی از سیاست خارجی قرار گرفته‌اند. پوتین مانند گذشته همه امور را بر سر انگشتان خود می‌چرخاند. رفتار او هیچ تغییری نکرده است، در مقابل نیروهای نظامی روسیه را به سوریه اعزام کرد تا از حکومت "بشار اسد،" رئیس جمهور این کشور، حمایت کند. حضور نظامی روسیه در اوکراین و سوریه نشان دهنده میل پوتین برای تکرار سیاست‌های اتحاد جماهیر شوروی سابق به گسترش محدوده نفوذ سیاسی است. برخی از کارشناسان غربی روسیه را تهدیدی بزرگتر نسبت به داعش می‌دانند و از تغییر موضع ناگهانی غرب نسبت به پوتین ابراز شگفتی می‌کنند.

ایندیپندنت در پایان نوشت: داعش نیز مانند دیگر گروه‌های تروریستی قابل شکست دادن است. همانطور که القاعده را در افغانستان از پا درآوردیم، داعش را نیز می‌توان نابود کرد؛ اما نکته قابل اهمیت اعمال برخی تغییرات اساسی در سیاست‌های خارجی است. به نظر می‌رسد غرب سیاست روشنی درقبال کشورهای رقیب و تهدیدکننده ندارد. "دشمنی دیرینه و دوستی مقطعی" با این کشورها نمی‌تواند یک سیاست تایید شده در جهان امروز باشد.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار