یک پک به قلیان و سیگار، یک پک به سرطان

استفاده از دخانیات به ویژه خارج کردن دود قلیان از بینی ابتلا به سرطان را چندین برابر افرادی که استفاده از این مواد نمی‌کنند افزایش می‌دهد.

دکتر ساعدی متخصص گوش و حلق و بینی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: استفاده نادرست از مواد دخانی یکی از علت‌های بروز سرطان‌های حنجره ، بینی و سرو گردن است و خارج کردن دود قلیان از بینی احتمال بروز این سرطان‌ها را تا 100 برابر افزایش می‌دهد. 

وی ادامه داد: دود سیگار و تمامی دخانیات حاوی مقدار زیادی مواد سمی است به گونه‌ای که این سموم می‌تواند اعتیاد به نیکوتین را در افراد ایجاد کند همچنین مضرات استفاده از قلیان بسیار بیشتر از سیگار است و استفاده از این دسته از مواد می‌تواند میزان آسیب پذیری بدن را تا چندین برابر افزایش دهد.

این متخصص گوش و حلق و بینی اظهار داشت: بدن بطور طبیعی در برابر مواد دخانیات مقاومت از خود نشان می‌دهد اما اگر میزان مصرف و قرار گرفتن در معرض آن افزایش یابد میزان مقاومت بدن کاسته می‌شود، بدین صورت که محافظت بدن افرادی که به صورت حرفه‌آی از انواع مواد دخانیات از قبیل سیگار، قلیان و . . . استفاده می‌کنند بسیار کمتر از افرادی است که بصورت عادی مواد دخانیات را استفاده می‌کنند.

وی بیان کرد:امروزه متاسفانه شاهد روش‌های بسیار نادرست استفاده از مواد دخانیات هستیم بدین صورت که جوانان و نوجوانان دود مواد دخانیات از جمله قلیان را به درون حلق و ریه خود فرو می‌برند و مجدد آن را از طریق بینی خارج می‌کنند که این مساله منجر به بروز انواع سرطان‌ها و سکته‌ها می‌شود. 

وی خاطر نشان کرد: به کارگیری چنین روش هایی موجب افزایش مضرات دود مواد دخانیات و سموم آن می‌شود به گونه‌آی که علاوه بر سرطان ریه که شایع‌ترین سرطان در بین استفاده کننده از مواد دخانیات است، شاهد افزایش بروز سرطان حنجره، بینی و سر و گردن در بین این افراد هستیم. 


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/ 
برچسب ها: قلیان ، سیگار ، سرطان ، دخانیات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار