10 روز با داعش، یک روايت تكان‌دهنده از روزنامه‌نگار آلماني

10 روز با داعش، نوشته «يورگن تودنف هوفر» یک روايت تكان‌دهنده و جذاب است از سفر 10 روزه نويسنده و روزنامه‌نگار معروف آلماني.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، او طي مكاتبات و مكالمات طولاني (از طریق اسکایپ) با اعضاي آلماني و خارجي داعش، موفق شد از خليفه اسلامي(!) امان‌نامه بگیرد و از راه زميني مرز تركيه، با مشقت بسيار به قلمرو داعش برود و از شهرهاي رقه و موصل بازديد كند.

به گزارش عصرایران، در این روزها که داعش در پی انفجارهای پاریس و تهدید در بروکسل اروپا را هم دچار وحشت کرده این کتاب را می‌توان زنده ترين و دست اول‌ترين روايتی دانست كه تاكنون در مورد داعش نوشته شده است.


10 روز با داعش در دل خلافت اسلامي!

از تودنهوفر به عنوان یک روزنامه نگار منصف یاد می شود كه منطقه و جهان اسلام را به خوبي مي شناسد و پيشتر نیزدر سفرهاي متعدد خود روايت هايي دست اول از كانون هاي بحران و دست در کاران آن در سراسر جهان ارایه داده بود.

به گزارش کانال گروه مطبوعاتی هم‌میهن در تلگرام، اين كتاب با مقالات تحليلي در مورد نقش غرب و كشورهاي عربي در شكل‌گيري داعش آغاز مي‌شود و با زمينه هاي سفر نويسنده، پسرش و يك همراه ديگر ادامه مي يابد.

پس از آن متن شفاهي و كتبي چت هاي اسكايپي آنها با اعضاي داعش به خصوص با اعضاي خارجي آنها عينا آمده است.

در فصل‌هاي بعد نويسنده با مادران و دوستان چند نفر از اعضاي آلماني داعش  (اعم از پسر و دختر) گفت و گو مي‌كند و به زمينه گرايش آنها به داعش را برمی‌رسد.

سپس در طولاني‌ترين بخش كتاب، نويسنده گزارش دست اولي از 10 روز اقامت خود در قلمرو داعش به دست مي‌دهد كه هم جذاب است، هم تكان‌دهنده و هم وحشت‌ناك.

زبان گيرا و تازگي مشاهدات نويسنده و همراهانش جذابيت خاصي به كتاب داده است. نكته تكان‌دهنده كتاب آنجا‌ست كه نويسنده چند بار از خشم داعشي‌ها و خطر حتمي مرگ به نحوي بسيار مدبرانه و گاهي كاملاً اتفاقي و شانسي، جان سالم به در‌مي برد و پس از برگشت به آلمان و تحليل ويدیوهاي داعش و صداي«جان جهادي» هنگام قصابي گروگان‌هاي خود در مي يابد يكي از كساني كه درتمام اين مدت نقاب زده و به عنوان محافظ سايه به سايه شان مي‌آمده و راننده‌شان بوده، كسي نبوده جز همين جان جهادي، سلاخ معروف!  

آنها يك‌بار كاملا اتفاقي نیم رخ بدون نقاب او را در يك لحظه می بینند و او چنان برمی آشوبد که اگر امان نامه نمی داشتند چه بسا آنها را هم به سياهه گردن زدگان خود مي افزوده است.

پایان كتاب نيز حاوي نامه‌اي است به بغدادي و خانواده‌هاي داعشي و سياست‌مداران جهان، گفت و گوي هاي نويسنده با اعضاي داعش، سرزدن به بيمارستان موصل، سركشي از زندان، گفت و گو با زندانيان، سركشي از دادگاه موصل و نيز بازگويي چگونگي اعدام مخالفان و ديدگاه هاي داعشي ها در اين مورد و نيز شرح مشاهدات وي از انتشارات و كتاب‌هاي چاپ شده داعش در قلمروشان و نيز محتواي نشريات این گروه که مدعی بخش‌هایی از دو کشور عراق و سوریه است.

اين كتاب از زمان انتشار خود در اوايل سال جاري تاكنون در شمار پرفروش‌ترين كتاب‌هاي فهرست آثار پرفروش اشپيگل و كتاب‌فروشي‌هاي آلماني برشمرده شده و هنوز هم فروش بالايي دارد و خوانده مي‌شود.

نويسنده البته به خاطر صراحت لهجه و رك‌گويي و پاره‌ای افشاگري‌ها، از طرف راست‌ها و جهان سرمايه‌داري از يك سو و از سوی بنیادگرایان از جانب ديگر مورد حمله و انتقاد شديد قرار گرفته است.

در این روزها که هم صحبت از داعش است و هم کتاب و کتاب‌خوانی اين كتاب که به زبان فارسی هم ترجمه شده پیشنهاد و گزینه خوبی است. کتاب را نشر کوله‌پشتی با ترجمه علي عبداللهي و زهرا معين الديني روانه بازار کرده است.

نکته جالب دیگر درباره این کتاب این است که  با رعايت حق كپي‌رايت به فارسي منتشر شده یعنی ناشر ايراني حق ناشر اصلی را پرداخته و با اطلاع نويسنده به فارسي برگردانده شده است.

منبع:هم‌میهن
انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
-
ناشناس
۱۵:۰۸ ۰۲ آذر ۱۳۹۴
احمقهای بی دین. خدا نابودشون کنه .همراه با متحدانشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۰۲ آذر ۱۳۹۴
مرگ بر داعش و حاميانش
آخرین اخبار