موافقان: لایحه شفاف‎سازی منابع مالی مانع ورود پول‌های کثیف به انتخابات می‎شود/ مخالفان: محتوای لایحه به‌صورت کامل شفاف سازی نمی‌کند

در جریان بررسی دوفوریت لایحه شفاف‌سازی منابع مالی انتخابات موافقان و مخالفان به ایراد سخنرانی پرداختند.

موافقان: لایحه شفاف‎سازی مانع ورود پول‌های کثیف به انتخابات می‎شود/ مخالفان: محتوای لایحه شفاف سازی نمی‌کند

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در صحن علنی امروز (دوشنبه 2 آذرماه) بررسی دوفوریت "لایحه شفاف‌سازی منابع مالی انتخابات" در مجلس موافقان و مخالفانی را داشت که در این میان محمد علی‌پور و خسروی به عنوان مخالف و پورمختار و قسیم عثمانی به عنوان موافقان دوفوریت این لایحه در مجلس سخن گفتند.


علی پور نماینده ماکو و چالدران در مخالفت با دوفوریت این لایحه اظهار کرد: ما در حال حاضر در سطح کشور با مشکلات بسیار جدی روبرو هستیم و طی دو سال و نیمی که از عمر دولت گذشته، اقتصاد مقاومتی به صورت جدی مورد توجه قرار نگرفته است.


وی تأکید کرد: بنده با شفافیت هزینه‌های انتخاباتی مخالفتی ندارم، اما مطرح شدن این لایحه در این برهه از زمان را که تنها یک ماه فرصت تا زمان ثبت نام کاندیداها باقی مانده است را کمک کننده نمی‌دانم.

  
نماینده ماکو وچالدران تأکید کرد: چرا شبهه آفرینی می‌کنید، استنباط بنده این است که نیت خالص و شفافی در این لایحه وجود ندارد، چرا در 9 دوره قبلی چنین مسئله‌ای مطرح نبوده است و تنها اکنون اهمیت پیدا کرده!


علی‌پور بیان داشت: همه به ضرورت شفاف‌سازی منابع مالی انتخابات واقفیم و دولت باید در مورد مسائل فوری و مهم کشور اولویت‌بندی کند.


وی خاطر نشان کرد: اگر دولت به فکر شفاف‌سازی انتخابات است چرا انتخابات ریاست جمهوری را مبدأ‌ کار خود قرار نمی‌دهد و چرا وزارت کشور کسانی را که قبلا از پول کثیف در انتخابات استفاده کرده‌اند معرفی نکرده و با آنان برخورد نمی‌کند؟


همچنین خسروی نیز در مخالفت با دوفوریت لایحه شفاف‌سازی منابع مالی اظهار کرد: این لایحه دو ایراد اساسی از منظر فنی دارد. 


وی تأکید کرد: ایراد فنی آن این است که اکنون در میانه راه بررسی لایحه بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه هستیم و اگر دوفوریت لایحه شفاف‌سازی باید سریعا در مجلس مورد رسیدگی قرار بگیرد که ما اکنون وقت کافی برای آن نداریم.


وی با بیان اینکه این لایحه از لحاظ محتوایی هم به صورت کامل شفاف‌سازی نشده، اظهارداشت: مدت مدیدی است شفاف‌سازی و اعلام اموال مسئولان دولتی در حال خاک خوردن است و معلوم نیست چرا ارائه اموال مسئولان این مقدار طول کشیده است.


وی تأکید کرد: در این لایحه شما دست یکسری افراد را کوتاه کرده‌اید، اما دست احزاب را کاملا باز گذاشته‌اید یا اینکه کمک اشخاص حقیقی را بلامانع دانسته‌اید که موضوعی بدتر است.


اما موافقان لایحه شفاف‌سازی منابع مالی انتخابات نیز این لایحه را سدی جدی در مقابل ورود پول‌‌های کثیف به انتخابات معرفی کردند.


عثمانی نماینده بوکان این لایحه را یک آزمون جدی برای مجلس دانست که دست بسیاری طلبکاران انتخاباتی را از نمایندگان کوتاه می‌کند.

  
وی همچنین تأکید کرد: پول‌های کثیف جریان انحرافی طی ماه‌هاست که بر روی افراد خاص هزینه می‌شود. پس باید قانون جدی باشد تا در مقابل آنان قرار بگیرد.

عثمانی بیان داشت: این لایحه مجلس را واکسینه کرده و هزینه‌های انتخاباتی را شفاف می‌کند و دیگر مجلس برای متمولین نبوده و هر شخصی با هر بودجه‌ای می‌تواند به مجلس ورود کند.


پورمختار رئیس کمیسیون اصل نود مجلس نیز در موافقت با دوفوریت لایحه شفاف‌سازی منابع مالی انتخابات نیز اظهار کرد: تعداد زیادی از نمایندگان موافق این لایحه هستند و اکنون ضرورت انکارناپذیری برای رسیدگی به این مسئله در کشور احساس می‌شود.


وی افزود: این لایحه در مقابل بسیاری از جوسازی‌ها و ایجاد ذهنیت‌های منفی در مردم را خواهد گرفت و از این پس با ایجاد چارچوبی برای هزینه‌های تبلیغاتی انتخابات دیگر زمینه انتظارات را از کاندیداها در حوزه‌های مختلف کم می‌کنیم.


پورمختار تصریح کرد: پیش از این نوشته‌های زیادی علیه برخی کاندیداها به دست هیئت‌های اجرایی می‎رسید که با ایجاد چارچوبی مشخص دیگر این مسائل تعیین تکلیف شده و نمی‌توان هر کاندیدایی را با هر نوع عملکرد و یا سخنی مورد اتهام قرار داد . 


انتهای پیام/

برای دریافت پیامک‎ها و اخبار باشگاه خبرنگاران جوان به کانال تلگرامی ما بپیوندید.

برچسب ها: مجلس ، صحن ، لایحه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار