آیا واقعا «مرغ همسایه غازه»!

«مرغ همسایه غازه»، مگر اینکه خلافش ثابت بشه! این ضرب‌المثل مصداق آدم‌های خودکم‌بین و حریص به مال دیگران است که حتی مرغ همسایه را به شکل غاز می‌بینند. این‌ها همان کسانی هستند که به داشته‌های خود قانع نیستند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، مثال بارز آن داشتن فرزند آن هم به صورت چندقلوست در زنانی که تجربه مادر شدن را داشته‌اند و این روزها به چشم و هم‌چشمی زنانه‌ای تبدیل شده که آه از نهاد آدم برمی‌آید از شنیدنش... شنیدن واقعیت تلخی که حتی فکرش را هم نمی‌کردی حسادت بدین شکل در این موضوع بروز کند.

همه ما برای یک بار هم که شده در پارک، خیابان و یا در میان خویشاوندان خود کودکانی را دیده‌ایم که لباس‌های شبیه به هم پوشیده و از لحاظ ظاهری و چهره نیز به یکدیگر شباهت‌های فراوانی دارند. آنان چندقلوهایی هستند که مادرانشان با ذوق و سلیقه‌ای خاص، لباس‌های یک‌دست و شبیه به هم به آنها می‌پوشانند.

شاید دیدن همین صحنه است که آتش حسادت را در دل زنان و مادرانی که فرزند دارند، شعله‌ور ساخته و باعث می‌شود آنها دچار دل آشوبه‌ای شوند که فکر داشتن چنین فرزندانی را در ذهن بپرورانند. بنابراین فرزندی که بغل دستش نشسته را نادیده گرفته و پاشنه مطب‌های مختصص زنان و زایمان را از در جا درآوره تا بلکه بتواند به مراد دلش برسد و حتی گاهی خودسرانه اقدام به مصرف داروهایی می‌کند، غافل از اینکه باید در رابطه با عوارض و ظرافت‌های چندقلوزایی آگاهی داشت و صرفا بر اساس احساسات دست به اقدامات نابخردانه نزد.

فاکتورهای چندقلوزایی

یک متخصص بیماری‌های زنان و زایمان و نازایی گفت: فاکتورهای زیادی در ایجاد چندقلوزایی دخیل است که سن بالا، سابقه مثبت فامیلی و مصرف داروهای بارداری از مهم‌ترین فاکتورها به شمار می‌رود.

دکتر "مرضیه فریمانی" با بیان اینکه یکی از فاکتورهای مهم که در چند سال اخیر میزان چند قلوزایی را افزایش داده، استفاده از داروهای ناباروری است، افزود: این داروها برای تحریک تخمک‌گذاری و افزایش تخمک‌ها به چند تخمک، برای افرادی که مشکل ناباروری و عدم‌تخمک‌گذاری دارند برای اینکه چند تخمک داشته باشند و یکی از آنها تبدیل به بچه شود، با تجویز پزشک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سوء استفاده از داروها برای چند قلوزایی

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر سوءاستفاده از داروهایی مانند کلومفین و مصرف خوسرانه آن برای چند قلوزایی رواج یافته است، اعلام کرد: در گذشته استفاده از داروهای محرک تخمک‌گذاری و در نتیجه آن امکان چندقلوزایی 1.5 درصد کل بارداری‌ها بوده که امروزه این آمار به سه تا شش درصد رسیده است.

وی افزود: امروزه چشم و هم‌چشمی از فامیل برای داشتن چندقلو، مادران را به سمت و سوی سوءاستفاده از این داروها سوق داده است.

این متخصص بیماری‌های زنان و زایمان اظهار کرد: در مواردی که جثه مادر درشت بوده و در اواخر دوران سنین بارداری باشد، احتمال بروز چند قلوزایی در آنها افزایش می‌یابد.

وی افزود: علاوه بر جثه درشت مادر، مصرف برخی غذاها که شامل مواد هورمونی است و برخی گیاهان دارویی احتمال چند قلوزایی را در افراد بیشتر می‌کند.

فریمانی گفت: بعضی نژادها نیز در افزایش امکان چندقلوزایی موثر است به طوریکه طی تحقیقات انجام شده در آمریکا احتمال چندقلوزایی در افراد سیاه‌پوست بیش از افراد سفیدپوست است.

عوارض ناشی از چندقلوزایی بر جنین و مادر

این متخصص بیماری‌های زنان و زایمان تصریح کرد: عوارض مرگ‌ومیر در چند قلوها با افزایش سن بارداری مادر بیشتر می‌شود همچنین جنین در معرض کاهش رشد و وزن، حوادث بند ناف و آسیب‌های جدی ناشی از آن قرار می‌گیرد.

وقتی قل‌ها دچار خون دزدی می‌شوند

وی با بیان اینکه 40 درصد از دوقلوها دچار رشد محدود در شکم مادر هستند، اظهار کرد: ریسک خون دزدی از یک قل به قل دیگر بسیار بالا بوده به طوریکه از یک قل خون دزدیده شده و به دیگری انتقال می‌یابد بنابراین قل‌دهنده خون دچار کاهش وزن و رشد شده و در نتیجه کوچک می‌ماند.

احتمال ابتلا به فشارخون بارداری در چندقلوزایی 12 درصد است

فریمانی عنوان کرد: با وجود اینکه ریسک فشارخون بارداری در افراد عادی پنج تا 10 درصد است اما در افراد چندقلوزا این احتمال خطر تا 12 درصد است.

وی با اشاره به اینکه احتمال وجود ناهنجاری در چندقلوها دو تا سه برابر بیشتر از نوزادان تک قل است، افزود: فشارخون، ریسک سزارین، کندگی جفت و خونریزی به علت جفت سر راهی از عوارضی است که زایمان پرمخاطره‌ای را برای مادر به همراه خواهد داشت.

خونریزی پس از زایمان در کمین مادران چند قلوزا

فریمانی تصریح کرد: نوع زایمان با توجه به اینکه جنین در چه حالتی قرار دارد، از فردی به فرد دیگر متفاوت است اما در 20 درصد از چندقلوها به علت بزرگ شدن بیش از حد رحم مادر، شیوع خونریزی پس از زایمان بسیار زیاد است.

وی تاکید کرد: اگر حالت هر دو قل در شکم مادر با سر باشد امکان زایمان طبیعی در مادر وجود دارد اما اگر حالت قرار گرفتن جنین‌ با پا باشد زایمان به‌صورت سزارین خواهد بود.

این متخصص بیماری‌های زنان و زایمان به خانم‌ها توصیه کرد: از مصرف خوسرانه و بدون مشورت با پزشک داروهای محرک تخمک‌گذاری که در مواردی موجب زایمان چندقلو می‌شود، پرهیز کنند همچنین از روی چشم و هم‌چشمی از خویشاوندان به اقداماتی برای افزایش چندقلوزایی دست نزنند.

وی تاکید کرد: سلامت مادران بسیار حائز اهمیت است بنابراین براساس احساسات و عدم‌آگاهی خود را دچار عوارض سوء ناشی از چندقلوزایی نکنند.

نوزادان چندقلو در معرض چه خطراتی هستند؟

رئیس بخش NICU بیمارستان فاطمیه همدان نیز به خبرنگار ایسنا گفت: چندقلویی یک عامل خطر برای مادر و جنین به شمار می‌آید.

دکتر "بهناز بصیری" اظهار کرد: به ازاء هر جنینی که در رحم مادر رشد می‌کند، دو تا سه برابر احتمال اختلالات رشدی افزایش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه همه نوزادان چندقلو دچار کم‌وزنی نیستند، افزود: احتمال بروز مشکلات تنفسی، پایین بودن قندخون و سندرم انتقال خون از یک جنین به جنین دیگر در شکم مادر، در چند قلوزایی بسیار بالاست.

بصیری تصریح کرد: سندرم انتقال خون از جنینی به جنین دیگر یک اتفاق نادر است که اگر رخ بدهد قل‌دهنده دچار کم‌وزنی، کاهش قندخون و کم‌خونی شدید می‌شود و در نتیجه قل‌گیرنده نیز دچار پرخونی، وزن بالا و نارسایی قلبی خواهد شد.

این فوق تخصص بیماری‌های نوزادان گفت: میزان حیات نوزادان چندقلو بستگی به وزن آنها و تعداد قل‌ها دارد به طوریکه طبق آمار میزان حیات چهارقلوها بسیار پایین است.

بصیری وزن 2.5 تا چهار کیلوگرم را وزن نرمال برای جنین خواند و افزود: وزن پایین‌تر از 2.5 کیلوگرم و بیش از چهار کیلوگرم در دسته وزن‌های نامناسب و غیرعادی قرار می‌گیرد.

وی گفت: بسیاری از دوقلوهایی که دارای وزن نرمال هستند نیازی به بستری ندارند اما اگر کمبود وزن و یا اختلال در رشد داشته باشند در بیمارستان تحت‌نظر قرار خواهند گرفت.

عاقبت مادران چندقلوزا چه می‌شود؟

این فوق تخصص بیماری‌های نوزادان اظهار کرد: افزایش حجم رحم و در نتیجه خونریزی پس از زایمان از عوارضی است که شامل حال بسیاری از مادران می‌شود همچنین زایمان زودرس از عوارض دیگر چندقلوزایی است.

توصیه‌های رئیس بخش NICU نوزادان در بیمارستان فاطمیه به مادران

بصیری توصیه کرد: مادران هرگز سرخود و بدون مشورت با پزشک زنان از داروهایی که امکان چندقلوزایی را افزایش می‌دهد استفاده نکنند چرا که عوارض زیادی را برای آنها به همراه خواهد داشت.
 مادران باید بدانند که پیش از هرچیز سلامتی آنهاست که برای خانواده و جامعه اهمیت دارد بنابراین هرگز نباید براساس عدم‌آگاهی و اطلاعات نادرست و حتی در برخی موارد حسادت و چشم و هم‌چشمی به صورت خودسرانه یا حتی با تجویز پزشک اقدام به مصرف داروهایی کنند که احتمال چندقلوزایی ایجاد کرده و در نتیجه عوارض ناشی از آن را در خود افزایش دهند.
منبع:ایسنا
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار