سوگواره «خمسه» تئاتر دینی را احیا می‌کند

در واقع سوگواره «خمسه» سعی دارد تا نمایش‌هایی با این مضمون را تنها به دوره‌ای از مناسبت‌های خاص مذهبی و آیینی اختصاص ندهد.

ارائه نمایش‌های مذهبی و آیینی نباید مختص به دوره خاصی باشدبه گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در دومین سوگواره هنر نمایشی و آیین‌های مذهبی «خمسه» به تعداد آثار پذیرفته‌شدگان و اهداف آن پرداخت شد. 

علی اصغر خسروی دبیر جشنواره دومین سوگواره هنر نمایشی و آیین‌های مذهبی «خمسه» در خصوص این جشنواره گفت: این گونه نمایش‌ها نقش بسزایی در انتقال مفاهیم آیینی مذهبی خصوصا تعزیه، پرده‌خوانی و گونه‌های نمایشی دیگر داشتند. در واقع سوگواره «خمسه» به صورت تخصصی در حوزه تئاتر در خصوص انتقال موضوعات دینی نقش داشته است و هدف ما بر این است تا الگوهای شهروندی را در جشنواره سازمان‌دهی کنیم و جشنواره تئاتر شهر تعریفی شد بر سوگواره «خمسه».

وی در این راستا ادامه داد: با برگزاری سوگواره «خمسه» از احداث سالن‌های نمایشی و هنرمندان جوانی که در این عرصه و با این مضامین فعالیت می‌کنند، حمایت می‌شود تا راهی برای پیشرفت آن‌ها صورت پذیرد.

خسروی درباره حذف بخش «باران» در دوره قبل بیان کرد: در دوره قبلی بخش «باران» که رویکرد نمایش‌های مذهبی داشت، حذف شد و به سوگواره «خمسه» انتقال یافت تا مختص به دوره خاصی نباشد. در واقع سوگواره «خمسه» سعی دارد تا نمایش‌هایی با این مضمون را تنها به دوره‌ای از مناسبت‌های خاص مذهبی و آیینی اختصاص ندهد تا برای مناسبت‌های خاص مجبور به سفارش این دسته از نمایش‌ها نباشیم؛ بلکه بتوانیم در طی سال به تولید این نمایش‌ها بپردازیم.

وی با بیان اینکه نمی‌توانیم چهارچوب خاصی برای نمایش‌هایی با مسائل دینی تعیین کنیم، اظهار داشت: به خاطر نگاه‌های کلیشه‌ای که به این دسته از نمایش‌ها می‌شود، ما فضایی را در اختیار هنرمندان جوان قرار داده‌ایم که با مضامین دینی و اسلامی از آن‌ها حمایت بیشتری شود و دایره کاری برای آن‌ها وسیع‌تر شود تا دست‌شان برای ادامه فعالیت بازتر شود.

خسروی در رابطه با همت و تلاش سوگواره «خمسه» مطرح کرد: تمامی همت و تلاش ما در این است که کاری متفاوت با سال گذشته داشته باشیم تا شاهد اتفاقات خوبی در این روند به وجود آید. همچنین از طرفی برای شناسنامه‌دار کردن این طرح در پوستر امسال هیچ تغییر نداده‌ایم و فقط متن امسال را جایگزین متن سال گذشته کرده‌ایم.

وی در خصوص مراسم افتتاحیه این جشنواره گفت: به پاس بزرگداشت شهدای مدافعان حرم که با شجاعت تمام برای دفاع به بیرون مرزها رفته‌اند، افتتاحیه این جشنواره را با دو خانواده برگزار خواهیم کرد. شهیدانی که همواره برای ما ارزشمند هستند و این دفاع از مرزها هیچگاه به جنگ هشت‌ساله دفاع مقدس ختم نمی‌شود که شهید عبدالله باقری و شهید امیر کرمی دو تن از این شهیدان مدافعان حرم هستند.

خسروی در رابطه با بخش‌های مختلف سوگواری «خمسه» عنوان کرد: تئاتر صحنه، آیینی، تعزیه، خیابانی، پرده‌خوانی و نقالی بخشی از این سوگواری «خمسه» هستند که تا کنون چهارده سالن به آن‌ها اختصاص یافته و به مراتب شاهد سالن‌های بیشتری برای ارائه به هنرمندان خواهیم بود.

وی با بیان اینکه تماشاخانه‌های خصوصی فقط برای اجرای نمایش‌های خاص نیستند، بیان کرد: از طرف حوزه هنری «تماشاخانه مهر و ماه» و تماشاخانه‌هایی همچون «باران»، «سرو»، «بنیاد روایت»، «بهمن»، «شفق»، «ابن سینا» و «اندیشه» تماشاخانه‌هایی هستند که در سالن آنها نمایش‌هایی با این مضامین برگزار می‌شود که ما می‌بایست از این سالن‌ها چه خصوصی و چه دولتی حمایت کنیم و آنها را مختص به اجرای خاص نکنیم؛ بلکه نمایش‌های مذهبی را هم در این سالن‌ها به اجرا ببریم.

خسروی در خصوص ارائه آثار پذیرفته شده مطرح کرد: از 32 آثار پذیرفته شده هشت اثر را برگزیده‌ایم که برای شرکت در مسابقه چهار گروه دیگر هم مهمان سوگواره خمسه خواهند شد. همچنین باید متذکر شوم که بازبینی آثار توسط اصغر همت، محمدرضا کوهستانی و وحید آقاپور در فرهنگسرای بهمن از تاریخ 26 الی 28 آبان ماه صورت گرفته است.

وی درباره ارائه آثار پیشکسوتان در سوگوار «خمسه» گفت: نمایش‌هایی با کارگردانی کارگردان‌هایی چون حمیدرضا آذرنگ، حمید ابراهیمی، ابراهیم‌ آبادی، مجید امرایی، کوروش زارعی و توحید معصومی ارائه خواهد شد تا با مضامینی که در این راستا به سمع و بصر مخاطبانش برساند.

خسروی در خصوص مدافعان حرم بیان کرد: دفاعی که مبتنی بر باورهای انقلابی و ارزش‌های آیین و مذهب کشورمان باشد، مختص زمان و مکان خاصی نیست و سوگواره «خمسه» بزودی در این راستا دین خود را به شهیدان مبارز دفاع حرم ادا خواهد کرد و مردم شاهد اجرای نمایش‌هایی با این مضمون در بخش‌های تئاتر صحنه‌ای،‌ تئاتر خیابانی، تعزیه و شبیه‌خوانی خواهند بود.

وی درباره هزینه‌ها اظهار داشت: ما سعی کرده‌ایم هم خوب و هم درست هزینه کنیم؛ زیرا که هدف حمایت از هنرمندان است که هشتاد درصد از بودجه را برای اهدای جوایز اختصاص داده‌ایم.

امیر حسین شفیعی درباره ارائه آثار از شهرهای دیگر عنوان کرد: علاوه بر پایتخت از شهرهایی چون بوشهر، دیلم، ایلام، تفرش، ساری، کاشان و ری ارائه آثار صورت گرفته؛ زیرا که در تهران مسلما امکانات بیشتری برای ارائه آثار هنرمندان نسبت به شهرهای دیگر است. به همین منظور ما بستری را فراهم ساخته‌ایم تا هنرمندان شهرهای دیگر هم با مضامین ذکر شده، به ارائه آثار خود در پایتخت بپردازند و این مختص به محرم و صفر نمی‌شود. همچنین در میدان امام حسین 15 روز آخر ماه صفر هنرمندان به ارائه آثار خود می‌پردازند.




برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار