در سومین اجلاس GECF؛

پوتین: روسیه با همکاری کشورهای عضو بورس گاز را فعال ‌می‌کند

رئیس‌جمهور روسیه گفت: درصدد هستیم بورس گاز را با همکاری کشورهای عضو مجمع فعال کنیم.

پوتین: روسیه با همکاری کشورهای عضو بورس گاز را فعال ‌می‌کند
به گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ، "ویلادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه در اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز که عصر امروز(دوشنبه) در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار داشت: همکاری‌های تولیدکنندگان و صادکنندگان گاز یکی از فاکتورهای توسعه پایدار است.

وی در ادامه افزود: در مدت 14 سال کشورهای صادرکننده گاز توانستند مجموعه خود را به یک سازمان بین‌المللی تبدیل کنند که همین امر به کشورهای تولیدکننده گاز کمک می‌کند تا منافع خود را در بازارهای بین‌المللی تامین کنند.

رئیس‌جمهور روسیه تصریح کرد: کشورهای عضو این مجمع 79 درصد گاز کل جهان را تولید می‌کنند و نیمی از تجارت این نوع انرژی به کشورهای این مجمع اختصاص دارد.

پوتین افزود: روسیه سرمایه‌گذاری بسیاری در زمینه اکتشاف، تولید و پالایش گاز و همچنین پروژه‌های بلندمدت انجام داده است.

رئیس‌جمهور روسیه با بیان اینکه ما سهم بسزایی در تامین امنیت ارائه گاز ایفا می‌کنیم، اظهارداشت: در اجلاس گاز در مسکو توافقات خوبی صورت گرفت که  به کشورهای عضو کمک کرد  تا بتوانند به اهداف استراتژیک و راهبردی خود برسند و بستر مناسبی برای پیشبرد اهداف مهیا شود.

وی همچنین افزود: مطمئن هستم که این اجلاس بسیار مهم خواهد بود و تصمیمات و توافقاتی که در آن صورت می‌گیرد در سند نهایی گنجاده می‌شود، اهداف مشترک ما را هر چه بیشتر به نتیجه برساند.

رئیس جمهور روسیه اضافه کرد: گاز یکی از فاکتورهای اصلی توسعه پایدار و از انواع انرژی است که بسیار بصرفه است.

پوتین در ادامه تصریح کرد: گاز یکی از انرژی‌های پاک  است که مصرف آن سال به سال افزایش پیدا می کند و بر اساس پیش‌بینی‌ها  تا سال 2040، شاهد افزایش 32 درصدی تقاضا تا 5 تریلیون متر مکعب خواهیم بود و این مسئله باعث می‌شود تا بتوانیم فعالیت گسترده‌ای در زمینه صادرات گاز طبیعی داشته باشیم .

رئیس جمهور روسیه  با اشاره به چالش‌های پیش رو در این زمینه تصریح کرد: البته چالش‌های زیادی وجود دارد ولی باید بتوانیم حوزه های گاز را سریعتر به بهره برداری برسانیم و زیرساختهای انتقال گاز طبیعی را احیا کنیم.

وی اضافه کرد: همچنین بتوانیم مسیرهای امنی را برای صادرات گاز فشرده مهیا کنیم  والبته باید سرمایه گذاری های کلانی به وجود آید و البته در کنار این مسئله باید ریسک سرمایه گذاری را کاهش داد  تا برای تامین امنیت ارائه گاز همه اعضا چه مصرف کنندگان و چه تولیدکنندگان نقش خود را ایفا کنند.

پوتین تصریح کرد: ما به خوبی درک می‌کنیم که تکنولوژی‌های جدید و ساختارهای جدید در حوزه گاز در حال تغییر و تحول است  و متدهای جدیدی برای تجارت گاز به وجود آمده است، در سال گذشته ما در سن‌پترزبورگ بورسی را افتتاح کردیم که توانستیم گازمان را به فروش برسانیم و قصد داریم  در هر سال 35 میلیارد مترمکعب گاز را در این بورس به فروش برسانیم که 8 درصد فروش کل کشور ما را تشکیل می‌دهد.

رئیس جمهور روسیه در ادامه افزود: در راستای جلب سرمایه گذاری نباید از تجربیات گذشته صرف نظر کنیم یعنی قراردادهای دراز مدت که میان کشورها وجود داشته نباید نادیده گرفته شود.

پوتین گفت: پروژه استراتژیک ملی روسیه که تا سال 2025 در حال تدوین است افزایش چشمگیری برای تولید گاز در نظر گرفته و تا سال 2035  ،855میلیارد مترمکعب گاز تولید خواهیم کرد و با همکاران و شرکا در اتحادیه اروپا در نظر داریم که کارهای زیرساختی زیادی را انجام دهیم و با ترکیه در حال بررسی مسیر جنوب هستیم و در صددیم در سمت شرق  صادرات داشته باشیم و اقدامات مثبتی با چین و سایر کشورهای آسیایی تا 128 میلیارد مترمکعب افزایش داشته باشیم.

وی افزود: در زمینه گاز فشرده را در نظر داریم تولید را تا 60 میلیون تن افزایش دهیم یعنی تا 13 درصد حجم کل بازار این محصول و درصدد هستیم این مسئله را در سمت شرق و غرب گسترش دهیم و مطمئن هستیم که روسیه می تواند این مشکلات را با همکاری با شرکا در این مجمع برای تامین تقاضای گاز طبیعی در بازارهای بین المللی برطرف سازد.

شایان ذکر است؛ سومین اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز بعدازظهر امروز در تهران آغاز به کار کرد.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار