امحاء سیب‌زمینی برای حمایت از کشاورز وطنی

سخنگوی سابق اتحادیه بارفروشان با اشاره به امحاء هزار و 700 تن سیب‌زمینی گفت: این کار به منظور حمایت از کشاورزان صورت گرفته است.

امحاء سیب‌زمینی برای حمایت از کشاورز وطنیعلی امامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه در حال حاضر قیمت هر کیلو سیب‌زمینی در میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران 250 الی 400 تومان است گفت: متأسفانه نبود برنامه‌ریزی در امر میزان کاشت و برداشت محصولات کشاورزی که باید از سوی وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گیرد موجب شده تا هر سال شاهد تولید بیش از نیاز محصولات کشاورزی در سطح مزارع کشور باشیم.

وی افزود: امسال بخش زیادی از کشاورزان اقدام به کشت و برداشت سیب‌زمینی کردند چرا که سال گذشته تولید سیب‌زمینی برای کشاورزان بسیار سودآور بود.

سخنگوی سابق اتحادیه بارفروشان با بیان اینکه اگر بخش زیادی از سیب‌زمینی‌های برداشت شده امحا نشود؛ نرخ هر کیلو سیب‌زمینی به نحو قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا می‌کند، اظهار کرد: این مسئله به هیچ وجه به سود کشاورزان نیست که بخواهند محصولات خود را پایین‌تر از هزینه‌های تولید در بازار عرضه کنند.

به گفته امامی میزان برداشت سیب‌زمینی در کشور در سال‌جاری به اندازه‌ای است که اگر دولت 5 الی 6 هزار تن سیب‌زمینی را امحا نکند؛ خسارت سنگینی به کشاورزان در این بخش وارد می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین دلیل امحاء محصولات کشاورزی در کشور نبود برنامه منسجم و جامع برای صادرات مازاد محصولات از کشور است تصریح کرد: در حال حاضر 5 هزار تن سیب درختی در کشور برداشت شده که تنها 2 هزار تن آن در سطح بازار داخلی مصرف می‌شود و مشخص نیست مابقی این محصول قرار است چه سرنوشتی پیدا کند.

وی ادامه داد: اگر دولت بتواند با یک برنامه‌ریزی حساب شده مازاد محصولات کشاورزی از جمله سیب درختی و سیب‌زمینی را به کشورهای اطراف و مختلف جهان صادر کند نه تنها کشاورز متضرر نمی‌شود بلکه با ورود ارز به کشور مصرف‌کننده داخلی نیز می‌تواند کالاهای غذایی را با قیمت منطقی‌تری در بازار تهیه کند.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۱۸
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۰۴ آذر ۱۳۹۴
این امحایک اسراف درمصرف آب هم بود،چقدرمردم سیل زده وزلزله زده داریم که محتاج به آب هستندولی این آب خرج سیب زمینی وغیره میشه که بعدامحامیشه،حق مردم خورده شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۴ ۰۴ آذر ۱۳۹۴
اگر سیب زمینی رو ارزانتر می فروخند
تا مردم از آن استفاده کنند وبه پدر ومادر یا امواتشون
دعا می کردند بهتر نبود
اگه مردم دعا کنند برکت زیاد بشه شما بهانه دارید کشاورز ضرر میکنه
نه ... خدای عزیز برکتشون رو سال آینده بیشتر می کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۹ ۰۳ آذر ۱۳۹۴
بله.انقدر ادم محتاج هستن که پول یک کیلو سیب زمینی رو هم ندارن.اونوقت انقدر سیب زمینی رو امحا کنی.که به کشاورزان اسیب نرسه
آخرین اخبار