مالیات بر خانه های خالی کلید خورد

قائم مقام سازمان امور مالیاتی کشوربا بیان اینکه قانون مالیات برخانه های مسکونی خالی از ابتدای سال 95 اجرایی می شود، گفت: به مالکان این واحدها از سال اول فرصت داده می شود که واحدهای خود را اجاره دهند درغیر این صورت از سال دوم مشمول جرایم ناشی از خالی ماندن واحدهای مسکونی می شوند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد قاسم پناهی، افزود: مالیات بر خانه های مسکونی خالی راهکاری برای جلوگیری از خالی نگاه داشتن منازل مسکونی و افزایش عرضه مسکن است.

وی با بیان اینکه در اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم قانون گذار مقرراتی برای مقابله خالی نگه داشتن واحدهای مسکونی تصویب کرده است، افزود: کمبود عرضه مسکن و خالی نگه داشتن منازل مسکونی همواره یکی از معضلات جامعه بوده به همین سبب قانون گذار این بار از اهرم مالیات برای رفع این مشکل و افزایش عرضه مسکن بهره برده است. 

پناهی تصریح کرد: در اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم اگر چنانچه واحدهای مسکونی خالی در شهرهای با جمعیت بیش از 100هزار نفر، اجاره داده نشوند مشمول مالیات هستند؛ بدین صورت که در سال دوم معادل یک دوم مالیات اجاره ملک، در سال سوم معادل مالیات اجاره ملک و درسال سوم معادل1.5 برابر مالیات اجاره ملک مشمول می شوند.

قائم مقام سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به معافیت های مالیاتی در این بخش، افزود: قانون گذار به منظور جلوگیری از افزایش قیمت اجاره بها به بهانه مالیات درآمد هر شخص ناشی از اجاره واحیا واحدهای مسکونی در تهران تا 150 مترمربع و در شهرستان ها تا 200 متر مربع را از مالیات بر درآمد اجاره معاف کرده است.

وی اظهارداشت: وزارت راه و شهرسازی موظف شده است حداکثر 6 ماه پس از تصویب قانون مالیات های مستقیم، «سامانه ملی املاک و اسکان کشور» را ایجاد و آن را به گونه ای طراحی کند که در هر زمان، امکان شناسایی بر خط مالکان و ساکنان یا کاربران واحدهای مسکونی، تجاری، خدماتی، اداری و پیگری نقل و انتقال املاک و مستغلات به صورت رسمی، عادی، وکالتی در سراسر کشور وجود داشته باشد. 
منبع: ایرنا
 برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار