فیلمسازی برای من ادامه بازیگری نیست/ فروش فیلم‌ها در وضعیت امروز سینما، یک شوخی است

فیلمسازی برای من ادامه بازیگری نیست؛ چون من بازیگری و کارگردانی را کاملاً از هم جدا می‌کنم.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «شیفت شب» به کارگردانی نیکی کریمی در پردیس سینمایی «ملت» با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

فیلمسازی برای من ادامه بازیگری نیست/ فروش فیلم‌ها در وضعیت امروز سینما، یک شوخی است

در ابتدا نیکی کریمی در خصوص علت ساخت «شیفت شب» گفت: این ادامه علاقه‌مندی من به کتاب و داستان‌خوانی است؛ چون روایت را دوست دارم و سعی کردم این بار از طریق فیلم‌سازی یکسری دغدغه‌های خود را نشان دهم. فیلمسازی برای من ادامه بازیگری نیست؛ چون من بازیگری و کارگردانی را کاملاً از هم جدا می‌کنم.

فیلمسازی برای من ادامه بازیگری نیست/ فروش فیلم‌ها در وضعیت امروز سینما، یک شوخی است


وی افزود: خدا را شاکرم که همزمان با اکران فیلم «شیفت شب» بازی من در فیلم «چهارشنبه 19 اردیبهشت» نیز دیده شد که در این خصوص جایزه دریافت کردم. فعلاً در حالتی به سر می‌برم که هردو قضیه بازیگری و کارگردانی برای من لذت‌بخش است و خواهد بود. یک فیلمنامه خوب همانقدر برای من جذاب است که یک پروسه دو ساله فیلمسازی را طی می‌کنم.

فیلمسازی برای من ادامه بازیگری نیست/ فروش فیلم‌ها در وضعیت امروز سینما، یک شوخی است

وی در خصوص وضعیت آشفته اکران در سینمای ایران بیان کرد: فروش فیلم‌ها در این وضعیت آشفته اکران شوخی است. اکثر فیلم‌‌ها هزینه‌های خود را به دست‌ نمی‌آورند. خود من باید دستمزدهایی که از فیلم‌های دیگر به دست آوردم را به پای این فیلم بگذارم. این وسط فقط عشق و علاقه به سینما، باعث انجام این کارها می‌شود.

وی ادامه داد: بحث قضاوت در فیلم «شیفت شب» برای من بیش از حد اهمیت دارد. نقشم در این فیلم نیز یک نوع تابوشکنی در وادی بازیگری بود که خوشبختانه توانستم حرف‌هایم را با ساخت این فیلم، پررنگ‌تر بازگو کنم.

کریمی در مورد بحث حاشیه‌ای مسابقه عکسی که همزمان با اکران این فیلم انجام داده بود، اظهار داشت: این منصفانه نیست که برای برگزاری این کار حاشیه‌سازی شود. قصد ما فقط تقدیر از عکاسانی بود که زحمات زیادی در قبال اکران «شیفت شب» کشیدند. معمولی است که اگر کسی جایزه نگیرد، دلخور می‌‌شود و شروع به اعتراض می‌کند و حتی به خاطر اینکه شبهه‌ای ایجاد نشود، از امیر عابدی رئیس انجمن عکاسان در خانه سینما خواستیم کاملاً کارشناسانه این کار را انجام دهند.

این بازیگر در مورد پخش بین‌المللی فیلم «شیفت شب» گفت: فارابی این کار را به عهده دارد؛ اما متأسفانه پخش بین‌المللی حرفه‌ای نداریم و در این زمینه با کمبود مواجه هستیم. البته اکران فیلم در خارج از کشور برای فیلم «شیفت شب» اتفاق افتاد و در این زمینه پیشنهاد بسیاری از جشنواره‌های خارجی را رد کردم، چون پخش در ایران برای من از هر چیز مهم‌تر است و تا آخر به پای فیلم می‌ایستم.


فیلمسازی برای من ادامه بازیگری نیست/ فروش فیلم‌ها در وضعیت امروز سینما، یک شوخی است
کریمی عنوان کرد: فیلم «شیفت شب» در حال حاضر در تورنتو در حال اکران است و برنامه‌هایی جهت اکران در کشور آلمان و آمریکا را نیز داریم. امیدوارم این مهم محقق شود.

وی در خصوص انتخاب بازیگران فیلم گفت: زمان نگارش فقط لیلا زارع را مد نظر داشتم. محمدرضا فروتن زمان پیش‌تولید فیلم به فکر من خطور کرد و آتیلا حجازی نیز خیلی اتفاقی و از روی ناچاری که با نبود بازیگر برای ایفای نقش وی مواجه شدیم، انتخاب شد. سحر قریشی نیز به خاطر وجوه شخصیتی و فیزیکی که داشت و به نقش مورد نظر من نزدیک بود، انتخاب شد.

کریمی خاطرنشان کرد: داستان فیلم را براساس مخاطبان جهانی یا ایران به طور مشخص ننوشته‌ام؛ چون زمانی که یک شخصیت به خوبی در فیلمنامه نشان داده شود، در همه‌جای دنیا مورد استقبال قرار می‌گیرد.

کارگردان فیلم سینمایی «سوت پایان» عنوان کرد: شخصیت‌های داستان ما از لحاظ روانشناسی بالغ هستند؛ یعنی این که مشکلات آن‌ها را از پا درنمی‌آورد و این نیز یکی از نکات مهمی بود که زمان نگارش فیلمنامه به آن توجه کردم.

فیلمسازی برای من ادامه بازیگری نیست/ فروش فیلم‌ها در وضعیت امروز سینما، یک شوخی است

کریمی بیان کرد: ما در کشوری هستیم که آمار فعالیت خانم‌ها در سینما بسیار بالاست و در دنیا نیز از رتبه‌های بالایی برخوردار است؛ اما در زمینه فیلمسازی کمتر به این قضیه توجه می‌شود و زن‌ها کمتر فعالیت دارند و دلایل آن تعریف کارهای دیگری غیر از فیلم‌سازی برای خانم‌هاست و شاید دلیل دیگر این باشد که بیشتر مجمع خانه سینما آقایان هستند و رفاقت‌ها قدرت مانور آقایان را در زمینه فیلم‌سازی بیشتر می‌کند. در کل فرصت برای خانم‌ها و آقایان یکسان است و تفاوتی بین فیلم‌سازان آقا و خانم وجود ندارد.

این کارگردان در خصوص انتشار کتاب‌هایی که محتوای آن فیلم‌هایی‌ است که کارگردانی کرده، بیان کرد: قرار شد 3 کتاب از 3 فیلم تولیدی من، در قالب یک کتاب به بازار عرضه شود اما متأسفانه وزارت ارشاد این موضوع را رد کرد و حتی از طریق آقای ایوبی نیز نتوانستیم به اهداف خود در زمینه انتشار کتاب برسیم.

کریمی در پایان صحبت‌های خود گفت: برنامه‌های ویژه‌ای قرار است در حین اکران فیلم انجام دهیم که در زمان مشخصی به جزئیات آن اشاره می‌کنیم؛ اما در کل قرار است با بخشی از فروش فیلم، مشکل چند زندانی را که درگیر مسائلی مانند «فرهاد» قصه‌ ما هستند، حل کنیم. همچنین با برگزاری نشست فیلم قرار است از یک شخصیت سینمایی کهنه‌کار یاد شود.

فیلمسازی برای من ادامه بازیگری نیست/ فروش فیلم‌ها در وضعیت امروز سینما، یک شوخی است

حبیب اسماعیلی تهیه‌کننده سینما و پخش‌کننده فیلم «شیفت شب» گفت: از اصحاب رسانه به خصوص صدا و سیما، به خاطر تبلیغات و حتی کسانی که در فضای مجازی فیلم «شیفت شب» را در این بازار آشفته اکران حمایت کردند، تشکر می‌کنیم.

وی افزود: من فکر می کنم چقدر خوب است که از ابتدای تولید یک فیلم با دیدگاه‌های کارشناسانه برای زمان پخش اکران آن تدابیری اندیشیده شود تا فیلم‌‌ها در زمان پخش درگیر مشکلات نشوند.

اسماعیلی عنوان کرد: فیلم «شیفت شب» به خاطر کیفیت فیلمنامه و بازی خوب بازیگران با استقبال روبرو شده و خواهد شد. البته باید در نظر داشت که فروش فیلم در تهران کفاف هزینه‌های آن را نمی‌دهد که در این زمینه دولت باید همکاری کند و غیر از تهران و شهرستان‌ها بخش بین‌الملل آن را نیز فعال سازد.

این تهیه‌کننده تصریح کرد: ما با پخش گسترده فیلم حضرت محمد(ص) مشکل نداشتیم؛ چون باید بپذیریم اهمیت جنبه فرهنگی برخی آثار از بعد تجاری آن بیشتر است. ما حتی با این زمان اکران که همه می گویند در آن فیلم‌سوزی اتفاق می‌افتد، مشکلی نداریم؛ چون فکر می‌‌کنم فیلم خوب در هر زمانی و هر موقعیتی خود را به خوبی نشان می‌دهد و مخاطبان را به سمت سینما می‌کشاند.

فیلمسازی برای من ادامه بازیگری نیست/ فروش فیلم‌ها در وضعیت امروز سینما، یک شوخی است

اسماعیلی درخصوص کیفیت کاری نیکی کریمی عنوان کرد: کریمی غیر از این که بازیگر خوبی است، در کارگردانی موفق بوده و آینده درخشانی را برای او پیش‌بینی می‌کنم. «شیفت شب» نیز بیان‌گر پیشرفت کاری او در زمینه فیلم‌سازی است؛ چون این اثر از دیگر کارهای نیکی کریمی باکیفیت‌تر است و این موضوع را طی یک هفته‌ای که فیلم اکران شده و به فروش بسیار خوبی دست پیدا کرده می‌بینیم.

لیلا زارع یکی از بازیگران اصلی فیلم «شیفت شب» عنوان کرد: همکاری من با خانم کریمی اول به خاطر علاقه من نسبت به او بود و فیلمنامه در مرحله بعدی قرار دارد. در خصوص نقشم باید بگویم که قبل و زمان فیلم‌برداری از سوی کریمی به خاطر تجربه‌های بالای او کمک‌های زیادی به من شد.

وی افزود: من بیشتر اهل تحلیل نقش هستم تا تمرین و این موضوع نیاز به صبوری زیادی از طرف کارگردان دارد که کریمی این کار را به بهترین شکل انجام داد و من را برای رسیدن به نقطه مورد نظر خود تحمل کرد.

گفتنی است؛ در این مراسم بجز اصحاب رسانه و خبرنگاران لیلا زارع، نیکی کریمی، مسعود نجفی و حبیب اسماعیلی حضور داشتند.




برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار