جشنواره بین المللی فیلم مقاومت از دید کارشناسان و مسئولین فرهنگی

نشست مشترک رئیس و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و تعدادی از مدیران و مسئولان جشنواره مقاومت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت؛  در این نشست که حجت‌الاسلام و المسلمین احمد سالک رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، دکتر لاله افتخاری، حجت‌الاسلام پژمانفر از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس و سردار جواد جباری مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت، محمدحسین نیرومند مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، محمد خزاعی دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، فلاح مدیر عامل شهرک سینمایی دفاع مقدس، روح‌الله سهرابی قائم مقام مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و نوریان  مدیر روابط عمومی بنیاد حضور داشتند، چالش‌های حوزه هنر و سینمای مقاومت و ضرورت‌های ملی و منطقه‌ای جشنواره مقاومت و فعالیت‌های بنیاد روایت و انجمن و شهرک سینمایی دفاع مقدس مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


سالک رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس:

برنامه‌های استراتژیک محور فرهنگ مقاومت بی‌پشتوانه نماند

حجت‌الاسلام و المسلمین سالک رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، در این نشست ضمن تأکید و تصریح بر تقویت جریانات ارزشی و دلسوز نظام و رهبری گفت: نیروهای فرهنگی نظام اگر منتظر شوند تا کسی برایشان آستین بالا بزند و سینمایشان را درست کند، این نوعی خودفریبی است. باید کمر همت بست چرا که دشمنان فراوان هستند، بخصوص در جنگ نرم.

وی در ادامه به ارائه چند پیشنهاد پرداخت و گفت: نخست نیاز است، در حوزه فیلم و تئاتر استعدادشناسی و سرمایه‌شناسی صورت گیرد. بچه‌های حزب‌اللهی خوب زیاد است؛ باید شناسایی شوند. یکسری مطالعات پژوهشی در قالب کتاب موضوعی تهیه شود. در برنامه‌ریزی‌ها، شرایط فعلی جهان و فن‌آوری‌های روز را مورد توجه قرار دهید. بویژه شبکه‌های اجتماعی و فضاهای مجازی و از دنیا عقب نمانیم. دشمن‌شناسی و جریان‌شناسی و رصد امور از ضرورت‌های کار دفاع مقدس است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اهمیت تدوین برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت گفت: لازم است بر اساس نیازها و اولویت‌های حوزه هنر و سینمای دفاع مقدس و مقاومت نیازسنجی و برآورد صورت گیرد و جوری حرکت نکنیم که به روزمرگی دچار شویم. تعریف دکترین برای بنیاد فرهنگی انقلاب یک ضرورت است. مضاف بر اینکه در این تعریف و طراحی، حتماً باید فرمایشات و رهنمودهای مقام معظم رهبری را به عنوان دستورالعمل سرلوحه قرار بدهیم.

وی افزود: معتقدیم برای تقویت و حمایت از جریانات فرهنگی انقلاب و سینمای مقاومت ردیف بودجه‌ای از سوی دولت تعریف شود تا برنامه‌های استراتژیک محور فرهنگ مقاومت بی‌پشتوانه نماند.

به اعتقاد وی با روحیه بسیجی، ساختارسازی، رصد و استعدادشناسی، دشمن‌شناسی و درک ظرفیت‌های نوین دنیای ارتباطات و تدوین برنامه‌ها و دائرةالمعارف موضوعات و سوژه‌ها می‌توان به فتح و سیطره جبهه فرهنگی انقلاب و سینمای انقلاب امیدوار شد و در این زمینه‌ها قطعاً، بر اساس ساز وکارهای قانون‌گذاری کمیسیون فرهنگی مجلس هم در کنار شماست.


حجت الاسلام پژمانفر:

نیازمند توسعه زیر ساخت‌ها در حوزه هنر و سینمای مقاومت هستیم

نصرالله پژمانفر رئیس کمیته هنر، گردشگری و رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: متأسفانه در حوزه فرهنگ و سینِما به کارهای اساسی و جدی نیاز داریم و تاکنون توقعات در این عرصه‌ها برآورده نشده است. حتی، جشنواره فیلم فجر به رغم هزینه‌های بالا نتوانسته است، سینمای ایران را به سمت تراز انقلاب اسلامی ببرد.

وی افزود: امروز در دنیا، سینما را به عنوان یک فرصت نگاه می‌کنند و در قالب تولیدات سینمایی می‌کوشند، خیلی از پیام‌ها و محتواها را به دنیا برسانند و دیدگاه‌های خود را مطرح کنند.

حجت‌الاسلام پژمانفر با تأکید بر اینکه امروز قطعاً نیاز به حرکت و بستری داریم تا در زمینه‌های سینما، تئاتر، تجسمی و … به نسل‌های جوان و نوجوان بگوییم این مدل فرهنگی و سینمایی و هنری ماست گفت: بدون شک، آن حوزه هنر و سینمای مقاومت است. از این رو، ضرورت دارد با کشف و اختصاص منابع و حمایت‌های جدی و مؤثر دایره فعالان و فعالیت در این عرصه را گسترش دهیم.

وی گفت: نیروی انسانی و انگیزه‌ها به وفور در این عرصه موجود است؛ ولی نیازمند زیرساخت‌ها و تقویت و حمایت بیشتر هستند. بویژه که امروز سینِما دارد تبدیل به تهدید می‌شود و هر روز که می‌گذرد دریغ از پارسال.


دکتر لاله افتخاری تاکید کرد:

ضرورت تشکیل جبهه فرهنگی و هنری و سینمایی مقاومت و دفاع مقدس

دکتر لاله افتخاری از دیگر اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در این نشست ضمن استقبال از محورها و مسیر حرکت جشنواره فیلم مقاومت و حرکت‌های خوب بنیاد فرهنگی روایت پیشنهاد داد: نیاز است در حوزه مقاومت هویت بخشی صورت گیرد و این در قالب ایجاد قهرمانان واقعی و هویت‌مند امکان‌پذیر است و شایسته است با توجه به جایگاه و نقش زنان در جنبش‌های اجتماعی دنیا، نقش مقاومت زنان هم در موضوعات و محتوای جشنواره مورد توجه قرار گیرد.

وی بر ضرورت تشکیل جبهه فرهنگی و هنری و سینمایی مقاومت و دفاع مقدس تأکید کرد و خاطرنشان ساخت: ما نیازمند الگوسازی هستیم و این جریان با ایجاد یک جبهه واقعی و هدفمند صورت می‌گیرد. جبهه مقابل گفتمان انقلاب اسلامی خیلی جدی و تمام قد در میدان حضور دارد و نیروهای ارزشی انقلاب نباید میدان را واگذار کنند و عقب‌نشینی کنند.


حجت‌الاسلام  مفید کیایی‌نژاد:

امکانات زیرساختی در سینمای مقاومت باید تقویت شود

حجت‌الاسلام مفید کیایی‌نژاد، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در این نشست ضمن استقبال از گسترش فعالیت‌های فرهنگی مقاومت محور و بسیجی محور، بر لزوم تقویت هرچه بیشتر سینمای مقاومت در کشور، تاکید کرد و گفت: تقویت فیلم‌هایی از این دست به نفع نظام و اسلام خواهد بود.

نماینده مردم ساوجبلاغ، طالقان و نظرآباد در مجلس بر همین اساس تصریح کرد: هنوز قضیه داعش به شکل دقیقی برای مردم ما جا نیفتاده است؛ اما ساخت فیلم در این زمینه می‌تواند ماهیت این جریان را به وضوح تبیین کند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برای حمایت‌های لازم از سینمای مقاومت ابتدا باید مسئولان معاونت سینمایی وزارت ارشاد، نسبت به این حوزه از سینما دغدغه‌مند شوند تا بتوانند نسبت به تامین منابع مالی و اطلاعاتی کمک‌هایی داشته باشند.

وی با اشاره به کارکردهای گسترده و وسیع سینِما در افکار عمومی گفت: تأثیرات یک فیلم موفق و با محتوا در جامعه امروز بیشتر و عمیق‌تر است و از همین رو باید به تقویت زیرساخت‌ها در این حوزه کمک شود.

وی تصریح کرد: سینمای مقاومت بهترین بستر برای انتقال پیام و گفتمان انقلاب اسلامی است.

 

مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت:

به شهرک سینمایی دفاع مقدس به عنوان یک پروژه ملی نگاه شود

جواد جباری دراین نشست با تشریح فعالیت‌های بنیاد فرهنگی روایت به توضیح در خصوص فعالیت‌ها و برنامه‌های انجمن‌های تابعه بنیاد از جمله انجمن‌های تئاتر، سینمایی، هنرهای تجسمی و عکس، شهرک سینمایی انقلاب و دفاع مقدس، مجتمع فرهنگی هنری اسوه، موسسه فرهنگی روایت فتح و انتشارات ساقی پرداخت و بر لزوم استفاده حداکثری خانواده بزرگ بسیج کشور از محصولات و تولیدات فرهنگی بنیاد و تقویت و گسترش این فعالیت‌ها تاکید کرد.

وی افزود: خوشبختانه ورود جدی بنياد روايت به اين عرصه و تعامل و ارتباطی كه با ديگر متوليان امور فرهنگی كشور و حتی مديران اجرايی برقرارشد، نتايج و حمايت‌های مثبتی را در پی داشت و خيلی‌ها را به اين فكر انداخت كه نسبت به برگزاری جشنواره فيلم مقاومت احساس مسئوليت نمايند. زيرا پذيرفتند كه سينمای دفاع مقدس همان سينمای ارزشی، دينی و ملی ما است كه بايد در صدر توجهات قرار گرفته تا در ارتقای سطح فرهنگی جامعه و دميدن روح خودباوری و تلاش و ايستادگی به جوانان مثمرثمر باشد و سينمای دفاع‌مقدس هم از اين قاعده مستثنا نيست.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت با اشاره به طراحی برنامه‌های متعدد از سوی بنیاد و انجمن‌ها و مراکز تابعه خاطرنشان ساخت: احساس می‌شود برای گسترش و تقویت این برنامه‌ها و تسریع در روند آن‌ها نیاز به حمایت سایر دستگاه‌ها از جمله کمیسیون فرهنگی مجلس هستیم. بویژه در دو حوزه جشنواره مقاومت و تجهیز و ارتقای امکانات شهرک سینمایی دفاع مقدس.

وی گفت: شهرک سینمایی دفاع مقدس که سالانه یکی از ارکان حمایتی ده‌ها فیلم و سریال در کشور است با امکانات محدود فعلی، چندان نمی‌تواند دایره حمایتش را گسترش دهد و این نیازمند مساعدت مجلس و کمیسیون فرهنگی است تا به این شهرک به عنوان یک پروژه ملی نگاه شود.

وی همچنین، به لزوم توجه اعضای کمیسیون به نقش و جایگاه شهرک سینمایی دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: شهرک سینمایی دفاع مقدس قادر است در گسترش، تحرک و رشد سینمای مقاومت و دفاع مقدس و حتی سینمای اجتماعی بسیار موثر باشد همچنانکه تاکنون توانسته این وظیفه را انجام دهد. بسیاری از فیلم‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی در حال پخش در شهرک تولید شده‌اند.

جباری با اشاره به گستره جغرافیایی شهرک سینمایی خاطر نشان ساخت: حتی، فضایی با این وسعت در سایر کشورها هم کمتر یافت می‌شود و این می‌تواند ظرفیت بالایی ایجاد کند. منوط به اینکه نگاه ویژه‌تری صورت گیرد تا شهرک به تجهیزات و امکانات بروزتر مجهز شود.

 

نیرومند مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس:

بهره‌گیری از سینما، بهترین ظرفیت‌ در گسترش گفتمان انقلاب اسلامی است

محمدحسین نیرومند مدیرعامل انجمن سینمایی انقلاب و دفاع مقدس در این نشست با بیان اینکه سهم جریان ارزشی انقلاب از بودجه و منابع فرهنگی در مقایسه با سایر جریانات ناچیز و پایین است، گفت: ظرفیت‌های زیادی در این عرصه وجود دارد که متاسفانه،  هنوز از اين ظرفيت عظيم به خوبی استفاده نشده است.

وی افزود: بهره‌گیری از ظرفیت‌های سینمایی و هنری و بکارگیری سینِما در انتشار و انتقال گفتمان انقلاب اسلامی شايد يكي از بهترين راه‌های معرفی و صدور انقلاب اسلامی باشد كه البته هنوز كارآيی خود در اين زمينه را به رخ نكشيده است و مهم‌ترین دلیلش این است که امکانات و منابع کمتر در این زمینه هدایت شده است.

مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با تأکید بر لزوم حمایت مجلس، کمیسیون فرهنگی و دلسوزان نظام تصریح کرد: متأسفانه سهم جریان ارزشی هنر انقلاب کم است و این سهم در خوش‌بینانه‌ ترین شکلش به ده درصد هم نمی‌رسد چه در حوزه سینِما و تئاتر و چه سایر رشته‌های فرهنگی و هنری؛ و اگر در این عرصه فکری اساسی نشود شک نکنید که این شرایط یک تهدید جدی و خطرناک است.

وی با اشاره به در پیش بودن چهاردهمین دوره جشنواره فیلم مقاومت به دبیری محمد خزاعی خاطرنشان ساخت: ما طی این سال‌ها همواره نسبت به رویکردها و نگاه مدیران ارشاد در جشنواره فیلم فجر منتقد بوده‌ایم. اگر از جشنواره مقاومت با ساختار و افق‌هایی که در پیش دارد حمایت لازم صورت گیرد به الگویی مناسب و کارآمد در حوزه جشنواره‌ها و برنامه‌های فرهنگی در مقیاس ملی و بین‌المللی تبدیل می‌شود.

 

خزاعی دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت:

افق جشنواره مقاومت عمق استراتژیک فرهنگی نظام است

در ادامه محمد خزاعی دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با اشاره به پیشینه و کارنامه ۳۲ ساله جشنواره دفاع مقدس و مقاومت گفت: جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت که قبلا به نام جشنواره فیلم دفاع مقدس معروف بود، یکی از قدیمی‌ترین جشنواره‌های سینمایی کشور است که به اعتقاد بسیاری از هنرمندان و صاحب‌نظران؛ ملی‌ترین و رسمی‌ترین جشنواره سینمایی انقلاب اسلامی است؛ اما متاسفانه با وجودی که این جشنواره تاکنون بسیار تاثیرگذار و جریان‌ساز بوده اما به دلایل مختلف، فاقد منابع مالی و بودجه مشخصی بوده است و طی این سال ها همواره با مشارکت و همراهی برخی از دستگاه‌های کشور برگزار شده و عملا فاقد ردیف بودجه تعریف شده بوده است و از دوره گذشته به رغم مساعدت و اهتمام کمیسیون فرهنگی مجلس و انتشار خبرهای امیدبخش باز هم متأسفانه اتفاقی در این زمینه نیفتاده است.

وی ادامه داد: مسیر حرکت جشنواره مقاومت مسیر درست، اصولی و استراتژیک است و موفقیت‌های چشمگیری را رقم زده به طوری که بعضا، این درخشش‌ها و موفقیت‌ها، دشمنان انقلاب اسلامی و رسانه‌های غربی و صهیونیسیتی را عصبانی هم کرده است. ولی با همه این احوال نداشتن منابع مالی ثابت و مطمئن، امکان برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری اصولی را برای متولیان این حرکت فرهنگی سلب کرده و اجازه نداده که نگاهی دوراندیشانه با افقی بلند در حوزه سینمای مقاومت و دفاع مقدس محقق شود.

دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با بیان اینکه کارگروه و اتاق فکر جشنواره مقاومت سعی کرده در این دوره بر اساس سناریوی درازمدت نسبت به رویکردها و محورهای استراتژیک نظام حرکت کند، خاطر نشان ساخت:  تلاش شده است تا بر اساس عمق استراتژیک نظام در حوزه های فرهنگی معاصرترین مباحث و موضوعات مربوط به دنیای امروز و جهان اسلام و مسیر حرکت‌های مقاومت محور مورد مداقه و توجه قرار گیرد و در این مسیر به مساعدت و عنایت مجلس و کمیسیون و همه دلسوزان نظام نیازمندیم.

فلاح مدیر عامل شهرک سینمای دفاع مقدس در این نشست ضمن دعوت رسمی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس برای بازدید از شهرک گزارشی از روند فعالیت ها، امکانات و مشکلات این شهرک ارائه داد.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار