شناسنامه شخصیت‌های «معمای شاه»:

"ارنست پرون" یار غار محمدرضا شاه را بیشتر بشناسید

آغاز دوستی ارنست پرون با محمدرضاشاه پهلوی به دوران تحصیل آنها در مدرسه «له روزه» سوئیس باز می‌گردد...

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آغاز دوستی ارنست پرون با محمدرضاشاه پهلوی به دوران تحصیل آنها در مدرسه «له روزه» سوئیس باز می‌گردد. گفته می‌شود ارنست پسری ضعیف بوده  که از جانب  هم‌سن و سال‌هایش مورد آزار و اذیت قرار می‌گرفته است. در یکی از این درگیری‌ها محمدرضا از او دفاع کرده و همین امر باعث شکل‌گیری دوستی این دو نفر می‌شود. با اینکه این دو نفر با هم 10 سال اختلاف سنی داشتند اما دوستی پرون و محمدرضا به همین جا ختم نمی‌شود. ولیعهد هنگام بازگشت خود به ایران به علت وابستگی و علاقه زیاد به او قول می‌دهد تا وی را همراه خود به ایران ببرد و شرایط رفاهی مناسبی را برای او فراهم سازد. بنابراین با ورود محمدرضا به ایران «پرون» نیز وارد کشور می‌شود. در برخی منابع ذکر شده است که رضا شاه رابطه خوبی با ارنست نداشته و از او متنفر بوده است. سرانجام هنگام تبعید رضاشاه و خروج او از ایران، ارنست پرون تمام اختیارات دربار را در دست گرفته و محمدرضا شاه به هیچ وجه بر خلاف خواسته‌ها و نظرات او رفتار نمی‌کرده است.


اقدامات سیاسی پرون در ایران

پرون به مدت بیست سال در تهران و خیابان نادری سکنی داشت. یکی از اقدامات پرون در دربار، تغییر محل نظارت دکتر مصدق بوده است. به این شکل که رضاشاه در تابستان 1319 دکتر محمد مصدق، وزیر دربار و نماینده پیشین مجلس را از تهران به زندانی در بیرجند تبعید می‌کند.اما پرون محمدرضا را متقاعد می‌کند تا خودش مصدق را به محل امنی انتقال داده و او را تحت نظر داشته باشد.

اشرف پهلوی نیز درخاطرات خود می‌گوید، پرون باعث به هم خوردن رابطه او با هوشنگ تیمورتاش، به وسیله محمدرضا بوده و در طلاق شاه و فوزیه نیز نقش اساسی داشته است.

حسین فردوست ـ همكلاسی و دوست دوران کودکی محمدرضاشاه در كتاب خود می‌نویسد: «لحن صحبت و نحوه رفتار پرون با محمدرضا شاه، شایسته شاه نبود. او به اندازه كافی به شاه احترام نمی‌گذاشت».

گفته می‌شود، ارنست پرون عضو سازمان فراماسونری و یکی از عوامل جاسوسی انگلستان در ایران بوده است. وی به عنوان یک اروپایی، با نمایندگان كشورهای خارجی در تهران، روابط نزدیک برقرار كرده بود. او در جنگ جهانی دوم، رابط مهمی با دیپلمات‌های انگلیسی و آمریكایی بود و طی ‌دوران بحرانِ دولت مصدق نیز رابط درباریان با سرویس‌های مخفی دو كشور بود. تاجایی که اورا با نام «راسپوتین» خطاب می‌کردند.


روابط محمدرضاشاه و پرون به تیرگی می‌گراید/مرگ خاموش؛ پایانی در انزوا 

پس از کودتای 28 مرداد و برتخت نشستن مجدد محمدرضاشاه، دیگر از رابطه صمیمی گذشته بین شاه و پرون خبری نبود، زیرا محمدرضا شاه، وی را عامل شایعه‌پراکنی، عنصر دسیسه‌چینی درباری‌ها و به طور کل یک خارجی می‌دانست؛ البته دیپلمات‌های آمریكا این نتیجه‌گیری‌ها را به شاه ابلاغ كرده بودند. به طوری که در سال 1332 شاه وی را از دربار اخراج کرد.

سرانجام در سال 1340 پرون سوئیسی 63 ساله که برای درمان بیماری خود راهی اروپا شده بود، در بیمارستان فوت کرد و به دستور شاه او را در قبرستان ظهیرالدوله به طور ناشناس دفن کردند.


در ادامه گفتگوی باشگاه خبرنگاران جوان را با بازیگر این نقش، در سریال «معمای شاه» می‌خوانید:


رامبد شکر‌آبی بازیگر سریال «معمای شاه» در خصوص نقش خود در این مجموعه تلویزیونی و ویژگی‌های آن در گفتگو با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: در مجموعه «معمای شاه» نقش ارنست پرون را ایفا می‌کنم که در دبیرستانی که محمدرضا شاه تحصیل می‌کرد، نقش خدمتکار او را بر عهده داشت و در نهایت با او وارد ایران می‌شود.

وی در مورد همکاری با محمدرضا ورزی بیان کرد: نحوه کار آقای ورزی مشخص است. من از همکاری با او لذت بردم. به تاریخ معاصر تسلط دارد. فکر می‌کنم «معمای شاه» در پخش هم موفق بوده و با کیفیت خوبی پخش شده است.

شکر‌آبی اظهار داشت: برای نظر دادن راجع‌ به این کار و نحوه باز‌خورد مخاطبان باید کمی صبور باشیم و اجازه دهیم تا کمی از پخش کار بگذرد. از آنجا که شخصیت «پرون» آنچنان جا افتاده نیست، چرا که مانند دیگر شخصیت‌هایی که اطراف شاه بودند شناخته نشده و مردم شناخت زیادی روی او ندارند، به همین دلیل باید مدتی بگذرد تا با این شخصیت بیشتر آشنا شویم.

رامبد شکرآبی تصریح کرد: گریم بسیار عالی را از جانب شهرام خلج شاهد بودیم. از آنجا که تعداد عکس‌های موجود از ارنست معدود هستند، اما شهرام خلج شباهت بسیار زیادی را به وجود آورد. کار برای من بسیار سخت بود؛ زیرا زمان گریم من دو ساعت به طول می‌انجامید و پاک کردن آن هم به همین صورت؛ اما نتیجه نهایی کار بسیار رضایت بخش بوده است.

وی در پایان بیان کرد: تاریخ معاصر و بیان آن به صورت فیلم و تصویر بیننده‌های خاص خود را دارد. مردم، علی‌الخصوص نسل جوان مایلند از تاریخ و نسل‌های گذشته اطلاعات بیشتری را به دست آورند. «معمای شاه» و تماشای آن به این خواسته آن‌ها کمک خواهد کرد.




برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۲
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۱۰ بهمن ۱۳۹۶
مرگ بر شاهههههههههههههههه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۱۰ بهمن ۱۳۹۶
خداروشکر شاه خائن ازبین رفت و از کشورمون رفت . مرگ بر شاه .
باتشکراز سایت خوبتون و مطالب جالب و قشنگ .ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۰۴ آذر ۱۳۹۴
چرا از رابطه های پنهانی شاه با پرون در اینجا چیزی گفته نشده؟
Germany
ناشناس
۱۰:۵۱ ۰۴ آذر ۱۳۹۴
خیلی عالی بود نظر این دوستمون راست میگه شهناز پهلوی خیلی خوشگل بوده اثلا شبیه شاه نیست البته نمیشه تهمت زد مطمئن نیستیم
United States of America
ناشناس
۱۰:۵۰ ۰۴ آذر ۱۳۹۴
حرفی ندارم.
Netherlands
ناشناس
۱۰:۳۱ ۰۴ آذر ۱۳۹۴
سوالهایی که مردم ایران باید در مورد آنها جوابهایی را پیدا کنند؟ ارنست پرون چه سری با محمد رضا پهلوی داشته؟ 2-به غیر از ارنست پرون چرا کسی حق ورود به هیچ اتاقی را بدون اجازه نداشته؟ 3 - چرا یک رفتگر مدرسه را به عنوان مربی ورزش در کشور ایران جا می اندازند؟ 4- شباهت شهناز پهلوی چرا شبیه اروپایی هاست؟ 4- آیا بعد از طلاق زن از مردی، فرستادن پول برای زن طلاق گرفته واجب است و چرا برای ثریا اسفندیاری زن دوم محمدرضا اینگونه بوده که دربار برایش جیره و مواجب وضع کرده بودند؟ البته باید این را گفت که ثریا از چه چیزی خبر داشته و چرا طلاق گرفته؟ 5- چرا ارنست پرون فراماسونر سبب می شود تا مصدق را از بیرجند به جای بهتری تحت نظر بگیرند؟
البته خیلی سوالهای دیگه هست که در تاریخ پهلوی باید به اون پرداخته شود. و خواهش میکنم پخش کنید تا جوانان این مرز و بوم بدونند چه کسانی آمدند و رفتند و این کشور را به باد دادند. البته از خمینی کبیر که در دوران آیت ا... کاشانی و مسئله ملی شدن صنعت نفت بوده برای جوانان وطن بگویم که این مرد بزرگ و سیاستمدار شجاع گفتند (مصدق مسلم نبود) و حال می خواهم که جوانان بروند و پیدا کنند که در تاریخ چرا امام خمینی اینگونه گفته اند. لطفا دانشجو و دانش طلب و بالاتر از اینها حق جو باشید و حق طلب بدون تعصب و گرایش های سیاسی.
Germany
ناشناس
۰۹:۵۰ ۰۴ آذر ۱۳۹۴
می دونید من هم 4 ابان بدنیا امدم دقیقا روزی که محمدرضا بدنیا امده خیلی بابت این قضیه ناراحتم و غصه می خورم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۶ ۰۵ شهريور ۱۳۹۷
از بس کم شانسی
Germany
ناشناس
۰۹:۳۷ ۰۴ آذر ۱۳۹۴
موافقم راست میگه اون موقع باید حدود چهل باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۲ ۰۴ آذر ۱۳۹۴
ارنست 10سال ازمحمدرضا شاه بزرگتر بوده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۲ ۰۴ آذر ۱۳۹۴
اگر شاه و ارنست پرون هم کلاس بوده اند نتیجتا باید از نظر سن و سال باهم برابر باشند یا اختلاف سنی کمی داشته باشند.
بنابراین سال 1340 ارنست پرون باید کمی بیشتر و یاکمتراز 42 سال داشته باشد نه 63 سال
زیرا محمد رضا پهلوی متولد 1298 خورشیدی بوده است
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۰۰ ۱۷ مهر ۱۳۹۸
نه اشتباه نشه.پرون و شاه همکلاس نبودن، وقته محمدرضا توی سویس درس میخونده پرون خدمتکاره اون مدرسه بوده و البته به احتمال زیاد و با توجه به کتاب خاطرات فردوست پرون رو انگلیسی ها توی اون مدرسه کاشته بودند تا بعدا تبدیل بشه به یکی از تاثیر گذار ترین شخصیت های دربار پهلوی که سیاست های انگلیس رو توی کشور اجرا کنه.