لزوم تدوین قانون جامع حمایت از آسیب دیدگان اجتماعی/ سیاست‌های اتخاذی دولت با تجربیات سمن ها تلفیق شود

رئیس ستاد توان افزایی و حمایت از فعالیت سازمان های مردم نهاد شهر تهران گفت: مدیریت یکپارچه موضوعی است که عملی سازی آن با توجه به تجربه موفق کشورهای دنیا باید به اولویت مسئولان تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ الهه راستگو عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران پس از ارائه گزارش شهردار تهران،فرمانده انتطامی تهران بزرگ و مسئولین کمیته امداد امام خمینی(ره)، ستاد مبارزه با مواد مخدر و نیز سازمان بهزیستی درخصوص حل معضل  محله هرندی ضمن عرض تبریک به مناسبت هفته بسیج و تشکر از شهرداری تهران به سبب فعالیت های به اجرا رسیده در این محله اظهار کرد:  قطعا خروجی مناسب از فعالیت های اجرایی در کاهش معضلات اجتماعی هرندی و دستیابی به موفقیت در ارتقاء کیفیت زندگی مرکز تاریخی تهران الگوی مناسبی برای سایر شهرهای کشور خواهد بود.

وی یکی از اقدامات مناسب در کاهش مشکلات محله هرندی و اجرای طرح ارتقای کیفیت زندگی در این محله را مدیریت بین بخشی و همکاری سازمان های مسئول در حل آسیب های اجتماعی عنوان کرد و افزود: البته لزوم برنامه ریزی مناسب و دریافت بازخورد از اقدامات به انجام رسیده در فرآیند رسیدگی مشکلات مردم در این بخش لازم است. 

رئیس ستاد توان افزایی و حمایت از فعالیت سازمان های مردم نهاد شهر تهران در ادامه به بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با مشارکت مردم در اجرای بهتر برنامه ها اشاره کرد و گفت: سازمان های مردم نهاد با توجه به ماهیت مردمی خود نماد واقعی مشارکت مردمی اند که البته با توجه به نقش آفرینی بی بدیل آنان در کاهش آسیب های اجتماعی لزوم بهره گیری از این توانمندی تخصصی و صددرصد مردمی در اجرای این طرح ضروری است. 

راستگو با اشاره به فعالیت 15کارگروه تخصصی در ستاد توان افزایی و حمایت از فعالیت سازمان های مردم نهاد شهر تهران کارگروه آسیب های اجتماعی را با فعالیت دردو بخش پیشگیری و درمان مهم‌ترین این کارگروه ها عنوان کرد وافزود: متاسفانه اجرای اقدامات موثر و انکارنشدنی سمن های فعال در حوزه آسیب های اجتماعی در حالی مغفول مانده که در هیچ یک از جلسات تشکیل شده مرتبط با طرح ارتقاء کیفیت زندگی محله هرندی و معضلات آن به این سازمان های مردم نهاد کوچکترین توجهی نشده است.

وی حضور سازمان های مردم نهاد در جلسات تخصصی تشکیل شده به منظور کاهش معضلات اجتماعی این محله را لازمه دستیابی سریع‌تر به چشم انداز و اهداف ترسیم شده ذکر کرد و گفت: از سویی دیگر با توجه به تجربیات متعدد سازمان های مردم نهاد تلفیق این تجربیات با هریک از موضوعات تجربه شده از سوی سازمان های مسئول که قطعا همگی از تاثیرات تخصصی خود برخوردارند مسیر را کوتاه تر خواهد ساخت.

*آسیب‌های اجتماعی در اعتیاد خلاصه نمی شود

معاون اداری و اجرایی شورای اسلامی شهر تهران با تاکید دوباره برعزم ملی برای رفع آسیب‌های اجتماعی افزود: باور اینکه مسئله آسیب‌های اجتماعی تنها در اعتیاد خلاصه نمی شود بلکه باید به عنوان مجموعه ای از مشکلات به آن نگریست ضروری است  ضمن اینکه بیکاری و موانع موجود در مسیر ازدواج در این راستا از سهم بیشتری برخوردارند.

راستگو یکی دیگر از موارد حائز اهمیت در کاهش آسیب‌های اجتماعی به عنوان مسئله مهم و قابل توجه پایتخت را تدوین قانونی جامع در این زمینه دانست و بیان کرد: مدیریت یکپارچه موضوع دیگری است که عملی سازی آن با توجه به تجربه موفق کشورهای دنیا  باید به اولویت مسئولان تبدیل شود.

وی به مراجعات متعدد آسیب دیدگان اجتماعی به سمن ها درخصوص رفع مشکلات ناشی از آسیب های اجتماعی اشاره کرد و افزود: باید دوباره یادآوری کرد که جای سازمان‌های مردم نهاد متخصص در حوزه آسیب‌های اجتماعی و آگاه به جزئیات در جلسات کارشناسانه تشکیل شده تاکنون خالی بوده و این درحالی است که بیشترین اقدامات به انجام رسیده از سوی سمن ها بوده است .

رئیس ستاد توان افزایی و حمایت از فعالیت سازمان های مردم نهاد شهر تهران مهم‌ترین دلیل بازگشت دوباره آسیب دیدگان به شرایط گذشته خود علی رغم نامطلوب بودن آن را عدم بهره گیری از این نیروهای غیر انتفاعی داوطلبانه در برنامه های ترسیم شده و سیاست‌های اتخاذی ذکر و تصریح کرد: در واقع تا زمانی که نخواهیم  از تجربیات موفق بهره گیریم معضلات به قوت خود باقی خواهد ماند.

*ایجاد نظام حمایت اجتماعی یکپارچه مهم‌ترین راهکار ریشه کن سازی آسیب‌ها 

راستگو ایجاد نظام حمایت اجتماعی یکپارچه در کنار نظام پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با محوریت سمن ها  را مهم‌ترین راهکار بیان کرد و گفت: هرگونه تعلل و سهل انگاری در این راستا شرایطی را رقم خواهد زد که دود آن تنها به چشم خودمان خواهد رفت.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار