سمنان؛

اولین گردهمایی کسب و کار کشاورزی، فرصت ها و چالش ها در دانشگاه شاهرود برگزار شد

بررسی راهکارهای تحریک خلاقیت و ایده پردازی در حوزه ی کشاورزی، حمایت ها و تسهیلات بانک ها از کارآفرینان در کشاورزی و... از موضوعات این همایش بود.

به گزارش  گروه استا  نهای باشگاه خبرنگاران از سمنان ، دبیر این گردهمایی گفت: در این گردهمایی یک روزه مدیر اداره جهادکشاورزی ،  سازمان نظامی مهندسی کشاورزی  و خانه کشاورز شهرستان شاهرود ، سرپرست بانک کشاورزی شهرستان شاهرود و مسئولین پارک علم و فناوری استان سمنان حضور داشتند که به بحث پیرامون معرفی حوزه های کسب و کار اشباع شده، چالش های مهم در حوزه ی کسب و کار دانش بنیان و چالش های پیش رو در حوزه ی کسب و کار و کارآفرینی پرداخته شد.

 اسماعیل محمودی افزود : همچنین راهکارهای تحریک خلاقیت و ایده پردازی در حوزه ی کشاورزی، حمایت ها و تسهیلات بانک ها از کارآفرینان در کشاورزی و معرفی حمایت های مادی و معنوی پارک علم و فناوری از ایده های فن آفرین و کارآفرین از موضوعات بررسی شده در این گردهمایی بود.

وی استفاده از علم و دانش در تولید کسب و کار در بخش کشاورزی و افزایش راندمان آب جهت غلبه بر کمبود آب کشور را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: «همچنان کلید برطرف شدن مشکلات در بخش کشاورزی ارتباط مناسب علم وعمل در بخش کشاورزی است. آنچه می تواند کشور را در بخش کشاورزی به بالندگی برساند ارتباط مناسب سازمانهای مرتبط با کشاورزی است. این سازمانها عبارتند از جهاد کشاورزی، شرکت آب منطقه ای ، نظام مهندسی کشاورزی، خانه کشاورز، کشاورزان و دانشگاهیان است.»

دبیر گردهمایی کسب و کارکشاورزی در پاسخ به این سوال که حلقه مفقوده ارتباط بین سازمان ها کجاست گفت: « اصلاح قوانین و اصلاح ساختار سازمانها می تواند کمک شایانی به این بخش بکند. مشخص شدن وظایف و مسوولیتها و جلوگیری از موازی کاری می تواند در این بخش ما را یاری کند. 
همچنین اهمیت دادن به بخش پژوهش مانند افزایش بودجه پژوهشی کشور به طور کلی و افزایش بودجه پژوهشی بخش کشاورزی به طور خاص و سپردن امر پژوهش به متخصصین دانشگاهی  در جهت ارائه راهکارهای مبتنی بر علم ودانش می تواند باعث توسعه بخش کشاورزی گردد. 

محمدرضا قاسمی مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود به نابرابری  میزان درآمد سرانه کشور از بخش کشاورزی که حدود 15 درصد و میزان سرمایه گذاری در این بخش که حدود 5 درصد می باشد اشاره کرد و گفت: میزان نابرابری اشتغال در بخش کشاورزی حدود 18 درصد است و میزان سرمایه گذاری حدود 5 درصد است که انشاءالله شاهد بهبودی روند توسعه اشتغال در بخش کشاورزی باشیم.

وی در ادامه  به چالشهای بخش اشتغال در بخش دولتی برای فارغ التحصیلان کشاورزی  اشاره نموده و ضرورت کارآفرینی و کشاورزی بر مبنای علم و دانش در این بخش را یادآور شد.

محمدحسین حلاجیان، مسئول خانه کشاورز شهرستان شاهرود نیز در سخنرانی خود، به محدودیت آب به عنوان مهم ترین چالش بخش کشاورزی در ایران به خصوص در استان سمنان اشاره نمودند.

وی خاطر نشان کرد : با ازبین رفتن زمینهای کشاورزی و تبدیل آنها به زمینهای لم یزرع و گسترش بیابان زایی در استان باید منتظر فاجعه محیط زیستی در استان باشیم. از طرف دیگر مهاجرت روستاییان به شهرها و تبدیل نیروی مولد و اشتغال به شغلهای کاذب باعث مشکلات اجتماعی فراوانی می گردد. بنابراین دولت باید به سرمایه گذاری در بخش کشاورزی به صورت خاص بنگرد. و در محاسبه سود به زیان کشت و کارها فقط سودهای مستقیم اقتصادی را منظور نکند. بلکه سرمایه گذاری در این بخش علاوه بر تامین امنیت غذایی کشور و حفظ روستاها، از خسارات ناشی از مشکلات محیط زیستی و همچنین خسارات فراوان اجتماعی ناشی از مهاجرت روستاییان به شهرها نیز جلوگیری میکند.

مسئول خانه کشاورز شهرستان شاهرود از سیاست وزارت نیرو مبنی بر نصب کنتور هوشمند و کاهش 50 درصدی  میزان آب تحویلی به کشاورزان انتقاد کرده و گفتند این مدیریت آب نیست بلکه محدودیت آب است. محدود کردن میزان آب تحویلی در این شرایط تنها به کاهش درآمد کشاورزان و کاهش میزان محصول منتج خواهد شد. مدیریت آب یعنی کاهش مصرف آب با جایگزین کردن روشهای آبیاری با بهره وری بالا .یعنی کاهش مصرف آب با جایگزین کردن روشهای مدیریتی و یعنی  گسترش روشهای کشاورزی مبتنی بر تکنولوژی و دانش که بتواند میزان مصرف آب را کاهش دهد ولی میزان درآمد کشاورزان و میزان تولید محصول کاهش پیدا نکند. کاهش یک طرفه آب تحویلی به کشاورزان مشکلی از مشکلات کشاورزی کشور را حل نخواهد کرد.

انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.