اختصاصي//

حمایت نكردن بیمه ها از خدمات مامایی گرفته تا درمانهای ناباروری

با توجه به اینکه درمان ناباروری در کشور به عنوان یک بیماری لوکس شناخته شده و هزینه های بالایی را در پی دارد اما بیمه ها هنوز هزینه های گزاف این بیماری را جدی تلقی نکرده و آنها را تحت پوشش قرار نداده اند و این در حالی است که سالانه 150 هزار زوج در کشور به ناباروری دچار می شوند. به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران سالانه به طور میانگین هزینه یک دوره درمان ناباروری حدود یک میلیون و 58 هزار تومان می شود و با توجه به وجود 3 میلیون زوج نابارور ،تحت پوشش بیمه قرار گرفتن این خدمات ضروری است .

 دکتر محمد رضا نوروزی، رییس انجمن باروری و ناباروری در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: مدتها درمان ناباروری به عنوان یک درمان لوکس و تشریفاتی تلقی می شد و این بیماری به عنوان بیماری شایع به حساب نمی آمد اما متاسفانه سالانه حدود 150 هزار زوج در کشور به مشکل ناباروری دچار می شوند و بیمه های پایه درمان هایی که هزینه بالایی داشته باشند به خوبی پوشش نمی دهند البته برخی از بیمه های مکمل درمان های ناباروری را در حد سونوگرافی و آزمایشگاه قبول کردند اما داروها که 70 درصد از درمان اصلی ناباروری است تحت پوشش قرار نمی دهند.

وی با اشاره به اینکه برخی از داروهای ناباروری در کشور نیز تولید شده گفت: برخی از داروهای ایرانی ناباروری در کشور تولید و وارد بازار شده اما حتی آنها نیز از نظر هزینه تقریبا معادل داروهای خارجی است و تحت پوشش بیمه قرار نگرفته اند و هزینه هایی هم که تحت پوشش بیمه هستند در برابر خدمات پیچیده ناباروری بسیار اندک است.

*راه اندازی مرکز درمان ناباروری پر هزینه است

با توجه به اینکه بسیاری از بیماران از شهرستانهای مختلف برای درمان به تهران مراجعه می کنند بنابراین راه اندازی یک مرکز خدمات درمان ناباروری در استانهای مختلف ضروری به نظر می رسد اما به گفته برخی از کارشناسان راه اندازی چنین مرکزی بسیار پرهزینه است.

رئیس انجمن باروری و ناباروری در ادامه افزود راه اندازی یک مرکز درمان باروری و ناباروری نیاز به نیروی تخصصی کامل دارد و همچنین با توجه به تجهیزات پیش رفته راه اندازی چنین مرکزی هزینه زیادی را می طلبد.

وی گفت : ما در شهرستانها حدود 55 مرکز ناباروری داریم که 30 مرکز در استانها قرار دارد افرادی که در این مراکز کار می کنند باید تبحر کافی داشته باشند اما متاسفانه نیروی انسانی ما در برخی از رشته ها بسیار کم است سرمایه گذارانی هم که بخواهند این هزینه ها را پرداخت کنند بسیار کم هستند ضمن اینکه تعرفه های درمان ناباروری اگر چه برای مردم زیاد است اما این تعرفه ها در سایر کشورها بیشتر است.

وی تصریح کرد: ما از نظر تجهیزات و درمان پیشرفتهای زیادی داشتیم و همگام با کشورهای دیگر حرکت کردیم به ویژه در زمینه سلولهای بنیادی و علوم مربوط به آن در جزء 5 کشور اول هستیم اما برای اینکه بتوانیم خود را روی پا نگه داریم باید در این زمینه سرمایه گذاری کنیم اما این سرمایه گذاری به این معنا نیست که هزینه ها را از مراکز کم کنیم زیرا شانس موفقیت پایین می آید بلکه این هزینه ها باید از طریق بیمه ها تامین شود .

*خدمات مامایی هم تحت پوشش بیمه ها قرار ندارند

بیمه ها علاوه بر اینکه خدمات ناباروری را تحت پوشش قرار ندادند ،از پوشش خدمات مامایی نیز استنکاف می کنند و معتقدند که این خدمات بار مالی زیادی دارند و حاضر به عقد قرارداد نیستند.

نوشین زنده زبان عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی در ادامه افزود: متاسفانه بیمه ها حاضر به عقد قرارداد با ماماها نیستند و این در حالی است که برخی خدمات زنان باید از ماما ها شروع شود و اگر نیاز به خدمات تخصصی بود به پزشک زنان مراجعه شود در این صورت میزان هزینه ها تا حد زیادی کاهش می یابد .

وی گفت: مشکلات ماما ها فقط مربوط به بیمه ها نمی شود بلکه بیش از 35 هزار ماما از 50 هزار ماما در کشورمان بیکار هستند و این در حالی است که یک میلیون و 300 هزار تولد سالانه در کشور اتفاق می افتد و نیاز است که به ازای هر زایمان 30 ماما وجود داشته باشد./ح

خبرنگار: شادی زاهدی
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار