غربالگری، ارمغان جدید درمان دیابت

غربالگری و تشخیص زودرس بیماری دیابت در افراد با ریسک بالا می‌تواند در پیشگیری از این عوارض مؤثر باشد.

دکتر حمید کمالی پزشک تغذیه و سلامت در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: براساس پژوهش‌های صورت گرفته در این پژوهشکده، صمغ کتیرا را می‌توان برای رسانس هدفمند و کاهش کنترل شده داروهای تنظیم کننده قند خون در بیماران دیابتی به کار برد.

یک اختلال متابولیک (سوخت و سازی) در بدن است. در این بیماری توانایی تولید انسولین در بدن از بین می‌رود و یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و بنابراین انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد. نقش اصلی پایین آوردن قند خون توسط مکانیزم‌های مختلفی است.

وی در ادامه گفت: در دیابت نوع دو مشخص است که عوامل ژنتیکی، چاقی و کم تحرکی نقش مهمی در ابتلای فرد دارند.

وی تصریح کرد: در دیابت سرعت و توانایی بدن در استفاده و سوخت و ساز کامل گلوگز کاهش می‌‌یابد که از این رو میزان قند خون افزایش می‌یابد که به آنها هایپرگلیسمی می‌گویند.

وقتی این افزایش قند در درازمدت در بدن وجود داشته باشد. عوارض میکروواسکولار دیابت یا تخریب رگ‌های بسیار ریز در بدن ایجاد می‌شود که می‌توانند اعضای مختلف بدن همچون کلیه، چشم و اعصاب را درگیر کنند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین دیابت با افزایش ریسک بیماری‌های قلبی عروقی ارتباط مستقیم دارد. لذا غربالگری و تشخیص زودرس این بیماری در افراد با ریسک بالا می‌تواند در پیشگیری از این عوارض مؤثر باشد. تشخیص و همچنین غربالگری دیابت با انجام آزمایش خون میسر است.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار