آسیب روحی و جسمی کودکان بدترین پیامد جنگ در جهان امروز

جنگ همیشه مخرب و ویرانگر است، اما در عرصه های قدرت طلبی و تجاوز و جنگ، آسیب روحی و جسمی به کودکان بدترین پیامد جنگی است که ناخواسته آن ها را گرفتار مرگ و میر و بی هویتی می کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ؛مجمع عمومی سازمان ملل پس از جنگ جهانی دوم در سال 1946 میلادی برای حمایت از کودکان سازمانی به نام یونیسف (United Nations International Children's Emergency Fund) را بنیان گذاشت.این تصمیم سازمان ملل را می توان به درک جامعه جهانی از آسیب پذیری کودکان به خصوص در بحبوبه های جنگ و کارزار دانست.
در سال 1953 یونیسف به عنوان یکی از بخش های دایمی سازمان ملل متحد درآمد و پس از سال ها کنوانسیون حمایت از کودکان جهان روز 20 نوامبر 1989 از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد پذیرفته و از تاریخ دوم سپتامبر 1990 لازم الاجرا شد.
193 عضو سازمان ملل متحد به جز آمریکا و سومالی این سند را امضا کردند و در واقع این سند حقوقی به عنوان مقبول ترین سند حقوق بشر در تاریخ ثبت شد.
مراقبت و برآوردن نیازهای اولیه در سال های آغازین زندگی، همچنین تلاش برای کاهش بیماری، مرگ و میر و حمایت از آن ها به هنگام جنگ و حوادث طبیعی هر کودکی که براساس ماده اول پیمان نامه یونیسف به هر انسان کمتر از 18 سال اطلاق می شود از مهم ترین اهداف این نهاد حقوق بشری یا همان انجمن کمک به کودکان به شمار می رود.
اما برخلاف اهداف جمعیتی که از حدود 70 سال پیش در این مورد خاص به اجماعی رسیدند و کنفوانسیون حقوق کودک را با مقدمه 'کودک باید در فضایی سرشار از خوشبختی، محبت و تفاهم بزرگ شود' بنیان نهادند، متاسفانه امروزه اخبار و گزارش های فراوانی مبنی بر شکنجه و حبس کودکان در سراسر جهان به ویژه در کشورهای حوزه خاورمیانه و آفریقا را شاهد هستیم.
اکثر کشورهای امضا کننده این قانون با شعار حمایت از حقوق کودکان، امروزه در بالاترین سطح در جای جای این کره خاکی به شیوه های مستقیم و غیرمستقیم ناقض حقوق این قشر آینده ساز جهانی هستند.
کودکان متعلق به کشورهایی که الزاما نه به دست حکومت هایشان بلکه به دست متجاوزان بیگانه مورد ستم قرار می گیرند.
کودکانی که اگر در شرایط نابسامان مناطق جنگی کشته نشوند، در شهر و دیار خود با هراسی دایمی و دل نگران با کمترین امکانات روزگار می گذرانند و یا اگر موفق به ترک خانه و کاشانه به همراه خانواده شوند در جاده های غربت و آوارگی در بهترین شرایط ایده ال هم سرنوشتی یقینا بدتر از زندگی آرام در خاکشان در انتظار آن ها نیست.
این داستان کودکانی است که کشورشان مورد تهاجم قرار گرفته، اما از کودکان بداقبال تری هم می توان یاد کرد که امروزه در بسیاری از نقاط جهان می توان آنها را دید که سرکوب و تحت فشار قرار می گیرند.
در تمامی مذاهب و ادیان از کودک به عنوان امید و تحرک، زیبایی و سمبل صداقت و عصمت و فطرتِ پاک کودکانه یاد می شود؛ در حالی که کودکان یمنی، بحرینی، فلسطینی، سوری، لیبیایی، تونسی، مصری و ... در بدترین شرایط های ساخت دست بشر روزگار می گذرانند.
کودکانی که زندانی هستند و اکثر مواقع مورد آزار و اذیت قرار می گیرند، کودکانی که تاوان فعالیت های سیاسی والدین شان را پس می دهند و یا کودکانی که بی هیچ اختیاری پا به راهی می گذارند که شاید چند صباحی دیگر پیکر بی جانش در کنار سواحل دریا سوژه داغ محافل رسانه ای شود.

***یمن
دفتر هماهنگی کمک های انسانی سازمان ملل متحد در یمن اعلام کرد که در اثر ادامه درگیری های خشونت آمیز و حملات هوایی نیروهای سعودی در یمن که تاکنون 32 هزار قربانی و مصدوم بر جای گذاشته، هم اکنون بیش از 21 میلیون نفر از مردم این کشور به کمک های فوری نیازمندند.
بنا بر این گزارش 320 هزار کودک یمنی در اثر کمبود مواد غذایی و کمک های بهداشتی روزمره به سو تغذیه شدید مبتلا شده و نزدیک به 2 میلیون کودک دیگر نیز به دلیل ادامه تجاوز های عربستان طی سال جاری از تحصیل محروم مانده اند.
در همین گزارش ضمن اشاره به مشکلاتی مانند توقف خدمات شهری به ویژه جمع آوری زباله و انباشت آن در سطح شهرها و رشد میکروب ها و شیوع بیماری های مختلف ناشی از پیامدهای جنگ، در حال حاضر 2 میلیون و 300 هزار نفر از مردم یمن خانه های خود را ترک کرده اند.
علاوه بر آن بسیاری دیگر از این مردم بی دفاع به همراه کودکانشان به سایر کشورهای منطقه پناهنده شده اند، عده زیادی به نقاط امن تری در کشورشان کوچ کرده اند، به طوری که ساختمان 260 مدرسه یمنی تبدیل به پناهگاه هایی برای اسکان آوارگان شده و بر اثر همین مساله 13 هزار نفر بر شمار کودکان محروم از تحصیل در یمن افزوده است.
در پی اوج گیری اعتراض های مردمی در یمن و استعفا و فرار عبد ربه منصور هادی رییس جمهور وقت از کشور، عربستان با ائتلاف برخی کشورهای عربی و آمریکا به بهانه بازگرداندن منصور هادی به حاکمیت از روز ششم فروردین سال جاری تجاوز به این کشور را آغاز و با حملات گسترده ای علیه یمن از قدرت گیری مردم انقلابی که امنیت شهرهای این کشور را تامین می کردند، جلوگیری کرد.
در این میان حملات گسترده عربستان به مناطق مختلف یمن علاوه بر تخریب 80 درصد تاسیسات زیربنایی و نهادهای مرکزی این کشور تاکنون هزاران یمنی از جمله شمار زیادی از زنان و کودکان بی دفاع کشته و یا مجروح شده و دهها هزار نفر دیگر آواره شده اند.
در این میان اخباری مبنی بر حمایت انگلیس از درخواست کمک منصور هادی رییس جمهوری مستعفی یمن از عربستان برای دخالت در یمن به گوش می رسد.
معاون وزیر خارجه انگلیس هم به تازگی در نشست مجلس عوام اعلام می کند که لندن از منصور هادی رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن آشکارا حمایت کرده و درخواست کمکش از عربستان سعودی را مشروع می داند.
وی در پاسخ به سئوال نماینده حزب ملی اسکاتلند در مورد نقض حقوق انسان دوستانه بین الملل در یمن از سوی ائتلاف تحت رهبری عربستان و تحقیقات وعده داده شده از سوی وزیر خارجه انگلیس در این خصوص، می گوید: لندن تاکنون حمایت آشکار از رییس جمهوری هادی در یمن به عمل آورده و درخواست کمک نظامی از سوی وی برای مقابله با تجاوز مخالفان (اعتراض های مردمی) را مشروع می داند.
او استناد به ادعاهای متجاوز (عربستان) کرده، می افزاید: هم من و هم فیلیپ هاموند به طور مکرر تضمین هایی را از سوی عربستان سعودی در مورد برآوردن درخواست های صورت گرفته (رعایت حقوق بشر) دریافت کرده ایم و با خرسندی باید بگویم که پیشرفت هایی توسط نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل برای گردهم آوردن طرف های درگیر یمن در آینده نزدیک به دست آمده و نیاز است بر روی آتش بس در این کشور تمرکز صورت گیرد.
انگلیس همچنان مشغول فروش اسلحه به عربستان است و در پی هشدار مکرر گروه های مدافع حقوق بشر، وزیر خارجه این کشور به تازگی اعلام کرده که لندن صادرات سلاح را به عربستان سعودی در صورتی که تحقیقات ثابت کنند ریاض حقوق بین الملل بشردوستانه را در جنگ یمن نقض کرده است، متوقف خواهد کرد.
در میان این همه ادعا و سیاست های پشت پرده قدرت های جهانی در راستای حفظ منافعشان، کودکان و زنان یمنی هم چنان در شرایط جنگی به سر برده و از حق و حقوق ذکر شده در کنفوانسیون حقوق کودک محروم هستند.
و شاید این موضوع تاثرانگیزتر باشد که هاموند عنوان می کند که لندن از این موضوع که سعودی ها در یمن از سلاح های خریداری شده از انگلیس استفاده کرده، مطلع هستند و موضوع مهم به ادعای وی این است که تسلیحات فروخته شده به صورت قانونی و مطابق با حقوق بین الملل بشردوستانه استفاده شود و ما آن را از نزدیک رصد خواهیم کرد.
تجاوزی که از حدود هفت ماه گذشته آغاز و منجر به ویرانی و آوارگی و کشته شدن بسیاری از مردم بی دفاع یمن شده و رصدی که هنوز به فرجامی نرسیده و هم چنان ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان با حمایت های قدرت های بزرگ به تجاوز و حملات گسترده خود ادامه می دهد.

***بحرین
مرکز حقوق بشر بحرین به مناسبت روز جهانی کودک در صفحه توییترش نوشت: علاوه بر بازداشت یک هزار و 500 کودک طی چهار سال گذشته، 15 کودک دیگر در همین مدت در بحرین کشته شده اند که 6 نفر از آن ها در اثر اصابت گلوله های ساچمه ای به قتل رسیده اند.
از نظر قوانین بین المللی استفاده از گلوله های ساچمه ای ممنوع است.
بنا بر اخبار و گزارش ها رسیده رژیم آل خلیفه در مورد کودکان احکام خودسرانه مانند لغو تابعیت و یا محکومیت های دراز مدت صادر می کند و هم اکنون بیش از 25 کودک را پس از بازداشت پدران شان از داشتن تابعیت محروم کرده است.
تقریبا 200 کودک بحرینی نیز در زندان ها از حق آموزش و زندگی طبیعی محروم هستند و بسیاری از آن ها در معرض باج خواهی قرار دارند.
اعتراض های وسیع مردم اکثرا شیعه بحرین با درخواست اصلاحات سیاسی از فوریه 2011 آغاز شد، حکومت بحرین با حمایت عربستان و امارات از همان زمان این اعتراض ها را به شدت سرکوب می کند، هرچند با افزایش سرکوب از سوی حاکمیت پافشاری و مقاومت بحرینی ها برای کسب حقوق به حق خود که تعیین سرنوشت کشورشان است، روز به روز عمیق تر و محکم تر می شود.
اما، در این میان آوارگی و سرکوب کودکان به شکل فجیع تری خودنمایی می کند، کودکانی که به دلیل فعالیت های پدرانشان در کمترین سطح از حق و حقوق بین المللی محروم و در بالاترین سطح به جای نشستن در کلاس های آموزشی، زندانی و مورد تعرض قرار می گیرند.
مرکز بین المللی حقوق و آزادی ها به تازگی از محروم کردن دختران کنشگران سیاسی بحرین از دریافت شناسنامه و تابعیت، ناقض قوانین بین المللی خبر داد.
این مرکز که عضو ائتلاف دادگاه های جنایی بین المللی نیز هست، محروم کردن دختران فعالان سیاسی در بحرین را می توان مجازات مخالفان سیاسی و مدافعان حقوق بشر در این کشور تفسیر کرد.
همسر شیخ علی سلمان از معترضان در بند رژیم آل خلیفه و مادر ساره، ابتدای هفته جاری (30 آبان) اعلام کرد که وضع دختر من مانند بسیاری از کودکانی است که بدون ارتکاب هیچ گونه گناه یا جرمی تنها به علت سلب تابعیت از پدرشان به دلایل سیاسی، یا به دلیل زندانی بودن آن ها، از دریافت تابعیت بحرینی و دارا بودن شناسنامه این کشور محروم شده اند.
این در حالی است که گزارش جدید دیده بان حقوق بشر از ضرب و شتم بازداشت شدگان توسط پلیس و نیروهای امنیتی آل خلیفه، همچنین از شوک الکتریکی و تعرض جنسی به بازداشت شدگان خبر می دهد.

*** فلسطین
نام فلسطین از سالیان دور داستان ظلم و تجاوز و اشغال را در ذهن ها تداعی می کند.
وزارت بهداشت فلسطین در بیانیه ای اعلام کرد که نظامیان صهیونیست به دو کودک فلسطینی در خیابان یافا واقع در بیت المقدس اشغالی شلیک کردند که یکی از آن ها به شهادت رسید و دیگری به شدت زخمی شد.
علاء خلیل صباح حشاش 16 ساله نام پسری است که با هدف گلوله های رژیم صهیونیستی به شهادت رسید و دختر فلسطینی که به شدت زخمی شد.
جمال احمد طه شهروند فلسطینی ساکن غرب شهر رام الله واقع در کرانه باختری که توسط نظامیان صهیونیست کشته می شود و با شهادت دو کودک و یک جوان فلسطینی، شمار شهدای انتفاضه فلسطینی از اول اکتبر (9مهر) تاکنون به حدود 100 نفر می رسد که 21 نفر از آن ها کودک و 4 نفر زن هستند.
سرزمین های اشغالی از حدود دو ماه پیش تاکنون صحنه اعتراض های گسترده فلسطینی ها به سیاست های تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی در قبال مسجدالاقصی و بیت المقدس اشغالی بوده که این دور تازه قیام فلسطینی ها علیه رژیم صهیونیستی به انتفاضه سوم یا انتفاضه قدس معروف شده است.
'حمله هوایی اسرائیل به غزه'، 'بازداشت 14 فلسطینی در کرانه باختری توسط صهیونیست ها'، 'اعتراف رژیم صهیونیستی به سرقت اعضای پیکر شهدای فلسطینی' و 'ادامه درگیری ها و بازداشت فلسطینیان در رام الله و جنین' عناوینی است که هر روزه شاهد انتشار آن از رسانه های سمعی و بصری مختلف هستیم.
اعتراض دهها فلسطینی به گروگان گرفته شدن پیکر شهدای فلسطینی نزد صهیونیست ها و اخبار منتشره در رسانه ها مبنی بر اعتراف رژیم صهیونیستی به سرقت اعضای پیکر شهدای فلسطینی را می توان از دیگر فجایع انسانی نام برد.
'مئیرا فایس' متخصص انسان شناسی رژیم صهیونیستی دیروز سه شنبه اعلام کرد که مقام های این رژیم با دستور نظامی، اعضای بدن شهدای فلسطینی را که در جریان انتفاضه سوم به شهادت رسیده اند در مرکز پژوهشی پزشکی قانونی رژیم صهیونیستی موسوم به 'ابوکبیر' از هم جدا کرده اند.
براساس گزارش های نهادهای حقوق بشری، رژیم صهیونیستی اجسادی از شهدای فلسطینی را در اسارت خود دارد که تعدادی از آن ها کودک و زن هستند.
غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دایم کشورمان در سازمان ملل نیز در نشست روز گذشته (سه شنبه) مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نمایندگی از طرف جنبش عدم تعهد، روز همبستگی جهانی با مردم فلسطین را فرصتی برای انعکاس چند دهه محرومیت مردم فلسطین از حقوق حقه خود و نیم قرن اشغال خارجی که منجر به نقض سیستماتیک حقوق انسانی و ادامه رنج و آلام این مردم شده دانست.
از سوی دیگر معاون دبیر کل سازمان ملل ادامه شهرک سازی صهیونیست ها را خلاف ادعای صلح طلبی اسراییل می داند.
یان الیاسون می گوید: تقریبا 12 ماه از اعلام روز 29 نوامبر به عنوان روز همبستگی با فلسطینیان و به منظور تقویت تلاش های جهانی برای حل مساله فلسطین می گذرد، امید و احساس امنیت این مردم به پایین ترین درجه خود رسیده است.
در این یک سال شهرک سازی ها و رفتار های خشونت آمیز شهرک نشینان اسراییلی با مردم فلسطین هم چنان ادامه دارد.
این گونه سیاست ها و رویکرد ها از سوی سران تل آویو آشکارا با ادعاهای آن ها مبنی بر این که خواهان تحقق راه حل دو دولت هستند، مغایرت کامل دارد.
این در حالی است که رییس جمهور چین دیروز سه شنبه در پیامی به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی همبستگی با ملت فلسطین، این روز را به مردم فلسطین و همچنین سازمان ملل متحد تبریک و طی پیامی ضمن ابراز امیدواری از آمادگی کشورش با جامعه بین المللی برای حفظ منافع مردم فلسطین و دیگر ملت های منطقه در چارچوب گفت وگو و شیوه های مسالمت آمیز و دستیابی به یک راه حل مناسب حل و فصل خبر می دهد.
از سوی دیگر جان کری تصمیم به دیدار از سرزمین های اشغالی می گیرد و نهادهای فلسطینی خواستار لغو دیدار کری از سرزمین های اشغالی می شوند.
جبهه مردمی آزادی فلسطین هدف از سفر کری به منطقه را اعمال فشار به طرف فلسطینی و توقف انتفاضه می داند.
جان کری در حالی به منطقه سفر می کند که شمار شهدای انتفاضه که از اول اکتبر (9مهر) آغاز شده به 97 نفر رسیده که از این تعداد، 21 نفر کودک و 4 نفر نیز زن هستند.
... و اما به رغم اعلام آمادگی بسیاری از کشورها، مقامات ارشدی مانند جان کری به سرزمین های اشغالی سفر می کنند، آن هم زمانی که شمار شهدای انتفاضه حدود 100 نفر شده که بخشی از این تعداد را کودکان و زنان تشکیل می دهند.
مقام های سیاسی جامعه جهانی پس از سال های زیاد درخصوص شرایط اسفبار زندگی ساکنین غزه و وضعیت وخیم آوارگان فلسطینی و سرنوشت هزاران زندانی از جمله زنان و کودکان فلسطینی در زندان های رژیم صهیونیستی تنها به صدور بیانیه و پیام و ابراز نگرانی و تاسف بسنده کرده اند و شهرک سازی و حمله به فلسطینیان و قتل و عام آن ها از زن و کودک و نقض حقوق بشری هم چنان ادامه دارد.

***عراق
صندوق کودکان سازمان ملل با بیان این که درحال حاضر حدود دو میلیون کودک عراقی از تحصیل محروم مانده اند، هشدار داد که ادامه خشونت ها در این کشور به زودی یک میلیون و 200 هزار کودک به جمع کودکان محروم از تحصیل افزوده خواهد کرد.
صندوق کودکان سازمان ملل یونیسف در گزارشی که اخیرا منتشر کرد، اثرات ادامه خشونت و کشتار در عراق بر آموزش و پرورش این کشور را ویرانگر توصیف کرد و گفت که نا امنی های جاری در این کشور گروه کثیری از کودکانی را که مجبور به ترک خانه های خود بوده اند همراه با کودکان پناهنده سوری مقیم این کشور از ادامه تحصیل محروم کرده است.
بر اساس آخرین آمار های این نهاد، هم اکنون بیش از یک میلیون کودک عراقی در اثر ادامه خشونت ها در این کشور آواره هستند و حدود 70 درصد از آنان در سال تحصیلی جاری از رفتن به مدرسه محروم بوده اند.
در حال حاضر بیش از 5 هزار و 300 مدرسه و تاسیسات آموزشی عراق یا خسارت دیده اند و یا برای اسکان دادن به آوارگان مورد استفاده قرار می گیرند.

***سوریه
سوریه با 7 میلیون و 600 هزار آواره داخلی، دارای بالاترین شمار آوارگان در جهان است که نزدیک به نیمی از جمعیت این کشور را تشکیل می دهند.
کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد اعلام کرده است که 75 درصد آوارگان سوری را زنان و کودکان تشکیل می دهند.
این کودکان آواره در اردوگاه ها با فقر، سوء تغذیه و بیماری های مسری مواجه هستند و بسیاری از آن ها از حقوق اولیه خود یعنی حق آموزش نیز بی بهره اند.
براساس آمارهای سازمان ملل در جریان بحران سوریه بیش از 11 میلیون نفر از خانه های خود آواره شده اند که حدود چهار میلیون نفر از آن ها کشور را ترک کرده اند.
این افراد در کشورهای لبنان، اردن، عراق و مصر اسکان یافته اند. ترکیه نیز می گوید که حدود دو میلیون آواره سوری را پناه داده است.
البته به گفته کارشناسان آمار واقعی احتمالا بسیار بالاتر است چرا که بسیاری از آوارگان سوری ثبت نام نشده اند.
آوارگان سوری اکنون در فقر، مشکلات سلامتی و افزایش تنش با جوامع محلی گرفتار هستند و در کمپ های موقتی و شرایط بسیار دشواری زندگی می کنند.
گزارش سازمان دیده بان حقوق بشر از محرومیت بیش از 400 هزار کودک آواره سوری در ترکیه از تحصیل و آموزش خبر می دهد.
بر اساس این گزارش حدود 650 هزار نفر از حدود دو میلیون آواره سوری در ترکیه را کودکان و نوجوانانی تشکیل می دهند که در سن آموزش ابتدایی و متوسطه هستند.
بنا بر آمار منتشره از سوی وزارت آموزش و پرورش ترکیه در سال تحصیلی 2015 -2014 میلادی، تنها 212 هزار نفر از کودکان سوری در مدارس ترکیه مشغول به تحصیل بوده اند و این آمار نشانگر محرومیت بیش از 400 هزار کودک آواره سوری است.
هم اکنون حدود دو میلیون آواره سوری و عراقی در ترکیه به سر می برند که حدود 300 هزار نفر از این آوارگان ساکن اردوگاه ها هستند و بخش اعظمی از آن ها در سطح شهرهای بزرگ این کشور پراکنده شده اند و اغلب مشغول تکدی گری می باشند.
تعداد زیادی از کودکان آواره سوری هم در کمپ 'مکشیفت' (makeshift) در روستای طیبه لبنان بدون امکانات آموزشی، رفاهی و بهداشتی زندگی می کنند.
به گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) و صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) نیمی از آوارگان سوری ثبت نام شده در کمپ های سازمان ملل کودک اند و 740هزار نفر از آن ها زیر 11 سال سن دارند.
شرایط اسفبار کودکان جنگ چنان تاثر برانگیز است که یکی از رسانه های خارجی با انتشار گزارشی از وضعیت این افراد می نویسد: مهاجران سوری از شر ذبح شدن می گریزند و سزاوار توجه هستند.
خبر مرگ کودک سه ساله پناهجوی سوری آیلان بر اثر واژگونی قایق حامل پناهجویان در آب های ترکیه صدر نشین اخبار رسانه ها و شبکه های اجتماعی شد و سوژه ساخت فیلم یا خلق آثار ارزشمند هنری دیگری که با هدف به تصویر کشیدن مظلومیت کودکان ستم دیده و آواره به چشم جهانیان انجام شده است.
اوایل شهریورماه امسال قایق حامل مهاجران غیرقانونی با اکثریت آوارگان سوری نزدیک سواحل بدروم در استان مولگا در جنوب غرب ترکیه غرق شد که آیلان یکی از کشته شدگان این حادثه بود.
مظلومیت آیلان پسر سه ساله سوری سوژه بسیاری از محافل خبری شد و اشک هزاران هزار را جاری ساخت، اما آیلان و هزاران هزار کودک مظلوم دیگر که نامی از آنها در جایی ثبت نشد دیگر در میان ما نیستند.
یونیسف اعلام داشته که فقط با اختصاص پنج دلار برای هر کودک می توان جان 90 درصد از کودکانی را که سالانه می میرند، نجات داد و برای بهبود چشمگیر زندگی کودکان کافی است که فقط مبلغ 6 هفته بودجه تسلیحاتی جهان هزینه شود.
منبع:ایرنا
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان 
اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.