تبریز؛

دفن روزانه بیش از 1000تن زباله در تبریز

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز از تولید روزانه بیش از هزار تن زباله در این شهر خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان ازتبریز؛علیرضا اصغری گفت: روزانه هزار تن زباله در شهر تولید می‌شود که 55 درصد آن زباله تر و مابقی زباله خشک است.

وی با بیان اینکه این میزان زباله توسط 150 دستگاه خودرو به مرکز دفن پسماند تبریز منتقل می‌شود افزود: هزینه سالانه جمع‌آوری و دفن زباله در تبریز 100 میلیارد تومان است.

به گفته وی مرکز دفن زباله تبریز بر اساس استانداردهای فنی و مهندسی روز احداث شده به شکلی که کم‌ترین آسیب‌های زیست‌محیطی را به دنبال دارد.

اصغری افزود: شیرابه‌های مواد زاید طی مراحلی جداسازی شده و پس از تسویه شیرابه در تسویه‌خانه، آب به دست آمده در آبیاری فضای سبز شهر استفاده می‌شود.

وی با اشاره به ابلاغیه مقام معظم رهبری در خصوص حفاظت از محیط زیست، هدف اصلی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز را حرکت به سمت عدم دفن زباله‌ها عنوان کرد و افزود: با دستور مستقیم شهردار تبریز این سازمان در نظر دارد با همکاری بخش خصوصی از تکنولوژی پیشرفته دستگاه زباله‌سوز استفاده کند.

اصغری با اشاره به سرمایه‌گذاری 700 میلیارد تومانی بخش خصوصی در این زمینه گفت: این فرآیند به 15 الی 20 سال زمان نیاز دارد که در راستای آن با پردازش زباله‌ها می‌توان از نیروی برق تولید شده بهره‌برداری کرد.

وی با بیان ضرورت تفکیک زباله‌ها در مبدا، اقدامات سازمان در این زمینه را برگذاری همایش و آموزش در مهدهای کودک و دبستان‌های شهر در جهت فرهنگ‌سازی و تعبیه جعبه‌های مخصوص تفکیک زباله در 30 نقطه از شهر و مجتمع‌های مسکونی عنوان کرد.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز مشکل کنونی سازمان مسائل مربوط به کارخانه تولید کود آلی (کمپوست) دانست که در اختیار بخش خصوصی قرار دارد .

وی گفت: با رایزنی‌های صورت پذیرفته به زودی این مشکل نیز برطرف خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان‌شرقی نیز مرکز دفن زباله تبریز را یکی از استانداردترین و منحصربه‌فردترین مراکز دفن زباله کشور برشمرد.

قاسمی با بیان اینکه دستگاه زباله سوز بیشتر در کشورهایی کارایی دارد که محدودیت زمین دارند افزود :: به علت نبود محدودیت زمین در ایران و تاثیراتی که دستگاه زباله سوز با انتشار گازهای آلاینده بر جای می‌گذارد، استفاده از آن در ایران غیر ضروری است

به گفته وی با توجه به تولید روزانه 1 هزارتن زباله در تبریز به نظر می‌رسد دستگاه زباله‌سوز نخواهد توانست این میزان زباله را پشتیبانی کند.

قاسمی تفکیک زباله‌ها در مبدا، تولید کود عالی از زباله‌ها و دفن مواد باقی مانده از بازیافت را اصولی‌ترین فرآیند جمع‌آوری و دفن زباله‌ها دانست و گفت: این شیوه به میزان قابل توجهی از حجم زباله‌ها می‌کاهد.

رئیس اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان آذربایجان‌شرقی همچنین گفت: برای کاهش تعداد مراکز دفن زباله در استان طی ابلاغیه صادره، تمامی روستاها و شهرهای استان مؤظفند تا زباله تولیدی را به مراکز شهرستان‌ها ارسال نمایند.

وی ابراز امیدورای کرد : روش تفکیک زباله در مبدا مدنظر قرار همه مسئولان شهری استان قرار گیرد .

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان‌شرقی براساس بند 22 قانون پسماند، وظیفه نظارت بر حسن اجرای قانون بر عهده سازمان محیط‌زیست است.
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.