بی‌پروایی در آبرنگ بیشتر از سایر تکنیک‌هاست

برخی اتفاقات در هنگام خلق اثر با آبرنگ به صورت ناخودآگاه رخ می‌دهد که زمینه‌ساز بروز خلاقیت است.

آناهیتا گودرزی، هنرمند نقاش در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: آبرنگ روح لطیفی دارد و نقاشی با این تکنیک به اعتقاد من یک نقاشی درونی است که آن چه از نهاد هنرمند برمی‌خیزد، بی‌واسطه اجرا می‌شود و روی بوم پیاده می‌شود.

وی افزود: هنرمندانی که آبرنگ را برای کار بر می‌گزینند، بی‌شک هنرمندان حسی هستند و با ذهنیت و ایده‌هایشان به اجرای اثر می‌پردازند.

وی خاطرنشان کرد: آبرنگ مثل همه وسیله‌های دیگر ابزاری در دست هنرمند است تا بتواند آن چه را که در ذهن دارد، پیاده سازد؛ اما رهایی که آبرنگ دارد کمتر در تکنیک‌های دیگر به چشم می‌خورد. همین رهایی گاهی سبب می‌شود، برخی به این تکنیک بی‌علاقه باشند و سراغش نروند.

گودرزی ادامه داد: رهایی در آبرنگ را باید به درستی کنترل کرد تا به نتیجه دلخواه رسید. البته متأسفانه به واسطه برخورد نابجایی که در مورد این تکنیک صورت گرفته، خیلی از افراد آبرنگ را تنها به طرح روی کارت‌پستال و طرح منظره و طبیعت می‌شناسند؛  در حالیکه آبرنگ خیلی پیشرفته بوده و فراگیری آن نسبت به سایر تکنیک‌ها دشوار است.

وی افزود: پیش زمینه این هنر مثل سایر هنرهای حوزه تجسمی طراحی است و هر چقدر که در شیوه‌های مختلف اجرا پیشرفت کرد، باید طراحی را اصولی و به قاعده دنبال کرد.

وی تصریح کرد: بی‌پروایی در آبرنگ بیشتر از سایر تکنیک‌هاست؛ چون بعضی اتفاقات در حین اجرا پیش می‌آید که زمینه‌ساز خلاقیت‌هایی می‌شود و هنرمند باید همان‌ها رادنبال کند.

آبرنگ به اندازه تکنیک‌هایی مثل رنگ روغن جا نیفتاده و خیلی‌ها فکر می‌کنند آبرنگ تکنیک راحتی است. در حالی که چنین نبوده و پیشرفت در این حوزه مستلزم تمرین زیاد و ممارست در کار است. در ضمن بینش و مطالعه قبل از رفتن سراغ آبرنگ نکته‌ای است که نباید از آن غافل شد.




برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.