من به داوری جایزه ادبی جلال اطمینان قلبی دارم

وقتی داستان کوتاه یا رمانی مورد مطالعه یا دقت قرار می‌گیرد، تنها معیار‌ها برای ما ارزش هستند؛ نه رفاقت‌ها و دوستی‌ها.

راضیه تجار نویسنده، در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص اطمینان قلبی‌اش به داوری جایزه ادبی جلال آل احمد گفت: به شما این اطمینان قلبی را می‌دهم، در جایی که من و دوستانم نظارت داشته باشیم، همه چیز بر اساس آن چیز که باید باشد صورت می‌گیرد. یعنی وقتی داستان کوتاه یا رمانی مورد مطالعه یا دقت قرار می‌گیرد، تنها معیار‌ها برای ما ارزش هستند؛ نه رفاقت‌ها و دوستی‌ها. البته ممکن است زمانی سلیقه فرد نیز دخالت داده شود؛ زیرا هر فردی جدا از معیار‌های خشک خود یک مقدار سلیقه نیز دارد اما در اصل بعد ادبی و ساختاری اثر مورد نظر است.
 
تجار با اشاره به نویسنده 28 ساله‌ که از برگزیدگان جایزه جلال بود، گفت: مهدی اسد‌زاده نویسنده اثر «آیا بچه‌های خزانه رستگار می‌شوند» از جمله نویسندگان جوانی بود که داوران بدون در نظر گرفتن و شناختن شخصیت او به اثرش رای دارند، زیرا اثر باید از خودش دفاع کند، ممکن است یک شخصیت بسیار خوب، ولی اثرش ضعیف باشد. ما بر اساس آن شخصیت قضاوت نمی‌کنیم.

این نویسنده با بیان قوی‌تر بودن نویسندگان در حوزه داستان کوتاه، اظهار داشت: داستان کوتاه در کشور ما وضعیت بهتر و قوی‌تری دارد.

تجار در ادامه با اشاره به تقدیر از نویسندگان داستان کوتاه در جایزه ادبی جلال آل احمد گفت: وقتی قرار است داستانی در قله بایستد و جایزه کلانی به آن داده شود، انتظار می‌رود در ارتفاع بلندی قرار بگیرد؛ ولی در برخی از آثار، ارزش‌های محتوایی و ساختار به طور صد در صد وجود ندارد.
لذا این بار‌هم مجموعه داستان‌ها خوب بودند؛ ولی از دید داوران کامل نبودند. از این جهت در حوزه داستان کوتاه تنها از آثار خوب تقدیر شد.

وی در پایان از تفاوت جایزه ادبی جلال با جایزه کتاب سال گفت: جشنواره‌های متعددی در زمان‌های خاص خود به دلایل و به پیشنهاد اهالی ادب و دولتمردان برگزار شد. بنیانگذاری جایزه جلال آل احمد بر اساس شخصیت اوست و صحبت‌های اولیه هم این بود که آثار مورد بررسی در این جشنواره با توجه به شخصیت ادبی جلال و زمینه‌های فعالیت او باشد. در کل این جشنواره برای ترغیب نویسندگان و پژوهشگران است. اما جایزه کتاب سال قبل‌تر از این هم بوده است؛ البته بودن این‌ها بهتر از نبودشان است.




برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار