سوبسیدهای دولتی، حق نمایش‌های دفاع‌مقدسی با کیفیت است

باید چرایی ورود هنرمندان به موضوع مقاومت و دفاع‌مقدس مشخص باشد. اگر هنرمندی از سرناچاری و تنها برای جلب حمایت مالی ارگان‌ها و نهادها پا در این وادی بگذارد، این خطر و آسیب بزرگی است.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ سیدجواد روشن؛ مدیر دفتر مطالعات و پژوهش مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری؛ بعد از تماشای نمایش «تاریخ انقضا» به کارگردانی مریم معترف گفت: نمایش «تاریخ انقضا» تلاشی برای ارائه‌ نمایشی خوب با موضوع دفاع مقدس به مخاطبان است و در این اثر نمایشی می‌توان تلاش صادقانه‌ گروه بازیگران را در اجابت خواست کارگردان به‌خوبی مشاهده کرد.

این کارگردان تئاتر افزود: عموماً انتقاداتی که به نمایش‌هایی با موضوع دفاع‌مقدس مطرح است، به دو دلیل عمده برمی‌گردد. نخست بخش مالی و حمایتی و دوم متن و نمایش‌نامه. در بسیاری از نمایش‌ها از جمله «تاریخ انقضا» می‌توان احساس کرد که کارگردان، مجموعه‌ طراحی‌ها از جمله طراحی‌ صحنه را بر مبنای شرایط مالی انجام داده و نه الزاما ایده‌های ذهنی‌اش. بنا بر همین رویکرد است که می توان نقدهایی را به طراحی‌ وارد دانست در صورتی که بی‌شک خود گروه نیز به آن‌ها واقف است. مسئله‌ دیگر، متن است. هر ایده و داستانی، بضاعت مشخصی را در زمان‌بندی و نحوه ارائه می‌طلبد. فکر می‌کنم «تاریخ انقضا» بر اساس ایده‌ داستانی‌اش می‌توانست نمایش کوتاه‌‌تری از بُعد مدت زمان باشد؛ هرچند در طول اجرا به دلیل ایده‌های خوب کارگردان در حفظ ریتم و تلاش بازیگران،‌ تماشاگر احساس خستگی نمی‌کرد.

این مدرس تئاتر در بخش دیگری از صحبت‌های خود به حضور هنرمندان دغدغه‌مند در عرصه‌ تئاتر انقلاب و دفاع مقدس اشاره کرده و اظهار داشت: باید چرایی ورود هنرمندان به موضوع مقاومت و دفاع‌مقدس مشخص باشد. اگر هنرمندی از سرناچاری و تنها برای جلب حمایت مالی ارگان‌ها و نهادها پا در این وادی بگذارد، این خطر و آسیب بزرگی است. معتقدم وقتی هنرمندی دغدغه‌ این موضوعات را نداشته باشد، خروجی موثری نیز بر صحنه تولید نخواهد کرد. بنابراین نمایش‌هایی که با مضمون مقاومت و دفاع‌مقدس تولید می‌شوند تا زمانی که از کیفیت بالایی برخوردار باشند و هنرمندانش نیز دغدغه‌‌مند باشند، می‌توانند به حق از سوبسیدهای دولتی استفاده کنند.

این کارشناس ارشد تئاتر خاطرنشان کرد: آن‌چه در تئاتر دفاع‌مقدس حائز اهمیت است، بحث کیفیت‌ است. البته این کیفیت‌گرایی در تولیدات نمایشی، قابل تعمیم به همه‌ موضوعات تئاتر است. اما در تئاتر دفاع‌مقدس برای تاثیر گذاری مطلوب و حساسیت موضوع همچنین رضایت و جلب نظر تماشاگر، کیفیت دراولویت نخست قرار می‌گیرد. گاهی دیده می‌شود که کارگردان برای جلبنظر مخاطبان، از تمهیداتی نظیر استفاده از چهره‌ها و به اصطلاح ستاره‌ها یا طنز و کمدی بهره می‌گیرد. متاسفانه در طی سال‌های گذشته، تعداد نمایش‌هایی که به صورت شعاری، بی‌محتوا و کلیشه‌ای به موضوع دفاع‌مقدس پرداخته‌اند آن‌قدر زیاد بوده که امروزه برای آشتی دادن دوباره‌ی مخاطبان با این نوع از موضوعات، استفاده از چهره‌ها و طنز، راه‌کار منطقی‌ای به نظر می‌رسد.

روشن در پایان یادآور شد: تئاتر دفاع‌مقدس امروز بیش از هر زمان دیگر به باورپذیری و تاثیرگذاری نیاز دارد.حفظ و نشر ارزش‌های دوران دفاع مقدس در عرصه‌ی هنرهای نمایشی هیچ‌گاه نمی‌بایست سطحی گرفته می‌شد و اکنون با عمق بخشی بیشتر به داستان‌ها و انعکاس حس و اعتقادات عموم مردمی که لحظه‌لحظه‌ی دوران دفاع مقدس را با پوست و گوشت خود حس و لمس کرده‌اند در ساختاری با کیفیت، می‌تواند توجه ویژه‌ای را جلب تئاتر مقاومت کند.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار