هزار میلیارد تومان اعتبار برای بیمه قالیبافان کشور نیاز است

رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه پیگیری‌های متعدد برای افزایش بیمه قالیبافان در بودجه 95 صورت گرفته است، گفت: یک هزار و 74 میلیارد تومان اعتبار برای تحت پوشش قرار دادن 500 هزار نفر قالیباف در کشور نیاز است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حمید کارگر اظهار داشت: فرش به دلیل صفات مختلف از جمله فرهنگی و اجتماعی که دارد نیازمند همراهی دستگاه‌های متفاوت است.
 
وی افزود: در راه نیز سازمان‌هایی مانند تعاون در راستای حمایت و کار بافندگان و بیمه تامین اجتماعی، برای حمایت بیشتر از تولید ارائه تسهیلات توسط نهاد‌های بانکی مانند صندوق کارآفرینی امید و آموزش هنر فرش بافی نیز وزارت علوم و مراکز عالی این خدمات را برای ترویج، ماندگاری و استواری فرش اصیل ایرانی ارائه بدهند.
 
رئیس مرکز فرش ایران با اشاره به وضعیت فرش در خراسان جنوبی، بیان کرد: در سطح استان نهاد‌های بالا دستی مانند استانداری می‌تواند نقطه وصلی برای توجه کردن دستگاه‌های مختلف به فرش ایفا کند و در بسیاری از موارد به صورت مطلوب می‌تواند پیوند برقرار و در رفع گیری در حوزه‌های متفاوت، کج سلیقه‌ای‌ها و تعیین اولویت‌ها مفید باشد.
 
کارگر با اشاره به افزایش سهم خراسان جنوبی در المپیاد فرش، تصریح کرد: بر اساس گزارشات استان خراسان جنوبی سهم خوبی در سهمیه المپیاد فرش دارد و در 9 دوره برگزاری این المپیاد نیز این استان رتبه آور بوده است که نگاه مثبتی در زمینه سهمیه‌ها شده است.
 
وی افزود: سهمیه‌های المپیاد فرش براساس تعداد هنرستان‌ها و مراکز دانشگاهی که در رشته فرش فعالیت می‌کنند تقسیم می‌شود که با توجه به میزان کم این هنرستان‌ها و مراکز عالی با توجه و مقایسه با سایر استان‌ها نگاه مثبت بیشتری خواهد شد.
 
رئیس مرکز فرش ایران با اشاره به بیمه قالیبافان و اینکه در حال حاضر در خراسان جنوبی تنها 10 درصد قالیبافان این استان تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند، تصریح کرد: از سال 89 طرح بیمه قالیبافان آغاز شده است که در دو سال ابتدای اجرای این طرح دچار مشکل نبوده است اما در یکی دو سال اخیر این طرح دچار مشکلاتی شده است.
 
کارگر بیان کرد: در سال‌های ابتدای این طرح اعتبار کافی از طرف دولت مصوب، پیشنهاد و مورد مصوب مجلس شورای اسلامی می‌شده است و این اعتبار جوابگوی متقاضیان آن موقع بوده است اما از سال گذشته این اعتبار با توجه به افزایش متقاضیان بیمه قالیبافی در این حوزه 480 هزار نفر تا پایان سال 92 در حوزه قالی بافی بیمه شده داریم و این اعتبار در سال 93 جوابگوی متقاضیان نبوده است و به دلیل اینکه این اعتبار در سال 94 افزایش نشده است مشکل بیمه قالیبافان فرش پا برجا مانده است.
 
وی افزود: نزدیک به دو برابر کسانی که تحت پوشش بیمه قالیبافی تاکنون قرار گرفته‌اند در حال حاضر متقاضی وجود دارد که کمبود اعتبار جوابگوی این متقاضیان نیست و در کنار راه حل‌ها و پیگیری‌های متعددی برای افزایش بیمه قالیبافان به شدت وزرای صنعت، معدن و تجارت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دنبال تحت پوشش بیمه قرار دادن قالیبافان هستند.
 
وی گفت: چانه زنی بر سر این است که در بودجه 95 اعتبار کافی برای بیمه قالیبافان دیده شود و عدد پیشنهادی هزار و 74 میلیارد تومان برای تحت پوشش قرار گرفتن 500 هزار نفر قالیباف است.
 
کارگر بیان کرد: باید امسال برای بودجه 95 اعتبار کافی از مجلس به طوری بسته شود که تعداد بیشتری از جمعیت قالیبافان از بیمه قالیبافی بهره مند شوند و در این راستا نیز حمایت نمایندگان مجلس استان از قشر قالیبافان می‌تواند تصویب کننده اعتبار بیشتر و افزایش سطح بیمه شدگان قالیبافی باشد.
 
رئیس مرکز فرش ایران با اشاره به ارائه تسهیلات به بافندگان فرش، اظهار داشت: در مورد ارائه تسهیلات ما با پرداخت تسهیلات به قالیبافان مخالف هستیم و این را در راستای حمایت از تولید نمی‌دانیم بلکه کمک به خروج بافندگان نیز می‌کند اما به شدت از پشتیبانان تولید حمایت می‌کنیم که در این راستا صندوق کارآفرینی امید این همراهی و نگاه مثبت را در کنار ما دارد.
 
کارگر با اشاره به احداث گمرک تخصصی فرش و خوشه رسمی فرش در خراسان جنوبی، گفت: گمرک تخصصی نیازمند اقدامات خاص است که فضای آن در استان موجود نیست اما در مورد خوشه فرش و تجمیع فعالان فرش در یک مرکز مشکلات حل و دست واسطه‌ها نیز قطع می‌شود و آمادگی داریم که این خوشه‌ها در استان نیز راه اندازی شود.
 
وی با اشاره به نمایشگاه و خوشه‌های دائمی حوزه فرش، افزود: مرکز فرش ایران کاملا از این موضوع استقبال و همراهی می‌کند و بانک اطلاعاتی فرش نیز یکی از نیازمندی‌ها ما است که در طول این سال‌ها کارهای ارزشمندی انجام شده است و امید است به زودی شاهد این اتفاق در کشور باشیم.
 
کارگر با اشاره به شناسنامه دار کردن فرش، افزود: حرفه شناسنامه دار شدن در همه حوزه‌ها فراگیر شده است اما در حوزه فرش استقبالی صورت نگرفته است و آن هم به دلایلی مانند پرهیز از شفافیت اطلاعات فرش، عدم اطمینان، شناسایی این شناسنامه در حوزه برون مرزی و یا جهل آن نیز مواردی بوده است که استقبالی نشده است.
 
وی افزود: در حوزه شناسنامه دار کردن فرش یکی از مواردی که پیگیر آن هستیم تراکنش‌های الکترونیکی در هنگام بافت در داخل فرش است که با ارسال این تراکنش‌ها به وسیله اینترنت نوع و شناسنامه فرش نمایش داده شود.
 

منبع: تسنیم

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.