باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

استقرار رزم‌ناو "مسکوا" و سامانه موشکی "اس 400" در سوریه + تصاویر و مشخصات

تلاقی حضور رزمناو "مسکوا" و سامانه موشکی "اس 400" در سوریه قابل تامل است.

به گزارش خبرنگار  دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛   تنش‌های  اخیر  بین ترکیه و روسیه  باعث شده تا سردمداران "کرملین" تصمیم بگیرند برخی  "تجهیزات نظامی"  را به سوریه گسیل دهند.


اخیرا با سرنگون کردن جنگنده روسی بسیاری تصور بر این دارند که  این کشور وارد یک نزاع  راهبردی با ترکیه خواهد شد  که البته نظرات مختلفی توسط کارشناسان و رسانه‌های خارجی مطرح شده است.    ژنرال " سرگئی رودوسکوی"، از مقام‌های ارشد ستاد کل ارتش روسیه، هشدار داد روسیه "هر هدفی که تهدید بالقوه باشد" را نابود خواهد کرد.



**حضور رزمناو "مسکوا" در مدیترانه

**ماموریت رزمناو "مسکوا"

مأموریت اصلی ناو "مسکوا"، حمله به ناوهای هواپیمابر و کشتی‌های جنگی بزرگ است، به همین دلیل «قاتل ناوهای هواپیمابر» نیز نامیده می‌شود.  قدرت اصلی این ناو در موشک‌های کروز ضد کشتی از نوع «P-۵۰۰» بوده که بُرد آن‌ ۵۵۰ و ۷۰۰ کیلومتر و سرعتش ۳ هزار کیلومتر درساعت است، که قابلیت حمل کلاهک جنگی به وزن ۹۵۰ کیلوگرم را دارند.






علت استقرار رزمناو



**مشخصات ناو "مسکو"

 
"مسکوا(Moskva)" یکی کشتی جنگی ساخت کشور فدارسیون روسیه بوده که از سال 1979 توسط اتحادیه جماهیر شوروی سابق به کار گرفته شده و از سال 2000 به بعد به نام "موسکوا" شناخته شده است.



این رزمناو طولی بیش از 180 متر و وزن قریب به 12 هزار تن داشته و سرعتی معادل 32 گره دریایی دارد و می‌تواند 19 هزار کیلومتر را بپیماید. ناو جنگی "مسکوا" از سال 2000 جایگزین ناو جنگی "آدمیرال گلوکوف" در دریای سیاه شده است. البته این ناو جنگی می‌تواند انواع سلاح‌ها را اعم از سامانه‌های موشکی ضدکشتی "پی 500" و "پی 1000"، سامانه‌های پدافندی "فورت" و "اس 300"، موشک‌های ضدزیردریایی و انواع هلیکوپترها از جمله "کا 25" و "کا 27" را حمل کند.





علت استقرار رزمناو



علت استقرار رزمناو




***ویژگی‌های  "سامانه موشکی اس 300"

"سامانه موشکی اس 300" یک سیستم پدافندی است که برای مقابله با موشک‌های سطح به سطح (Surface to Surface Missile) و انواع هواپیماهای جنگنده در برد  200 کیلومتری  کارایی دارد. این سامانه موشکی می‌تواند باعث ایجاد یک گارد هوایی تا فاصله 200 کیلومتری گردد. 


سایت گلوبال سیکیوریتی درباره  "سامانه موشکی اس 300" نوشت: این سامانه یک سیستم دفاع ضد موشکی در برد بلند است که قادر به مقابله و حمله به هواپیماهای جنگی، موشک‌های کروز  و موشک‌های تاکتیکی و ...  در برد 200 کیلومتر است.  نوع " S-300PMU2  " یک موشک جدید با سر جنگی بزرگتر و راهنمایی بهتر که طیف وسیعی از اهداف را تا   200 کیلومتر مورد اصابت قرار می دهد. "سامانه موشکی اس 300"  یک سیستم دفاع هوایی برای دفاع از تأسیسات حیاتی دولت و نیروهای مسلح  و مقابله و انهدام  هواپیماهای پیشرفته، موشک های کروز استراتژیک، موشک های بالستیک تاکتیکی  و سلاح های دیگر  است. 



این سایت ادامه داد:  "سامانه موشکی اس 300"  سرعت عمل بالایی برای مقابله با هواپیماهای دشمن (فرضی) دارد و از 4  قسمت  پست فرماندهی (CP)   83M6E2 ، شش مجتمع موشکی دفاع هوایی 90Zh6E2  ؛ موشک  دفاع ضد هوایی     48N6E       و امکانات و تاسیسات پشتیبانی تشکیل شده است.



کشتی جنگی  روسی "موسکوا" در عملیات‌های مختلفی از گذشته تا کنون از جمله حضور در شبه جزیره کریمه، حضور در بندر "سواستوپول" و مبارزه با تروریست‌های تکویری داعش حضور یافته است.



** سامانه فورت چیست؟

سامانه دفاعی هوایی فورت، که ناتو آن را «SA-N ۶» می‌نامد، برای استفاده در دریا است و به صورت افقی شلیک می‌شود. این سامانه برای هجوم به اهداف بسیار پرسرعت بوده، و از قدرت مانور بسیار بالایی برخوردار می‌باشد. در دهه نود این سامانه نوسازی شد و «اس ۳۰۰ ف‌ام» نامیده شد، و در رده موشکهای دوربرد قرار گرفت.



این سامانه برد مؤثر تخریبی از ۵ تا ۲۰۰ کیلومتر و  برد مؤثر تخریبی در ارتفاع از ۱۰ تا ۲۷۰۰۰ متر و 6 هدف را به صورت همزمان شکار می‌کند.  این ناو، همچنین حامل 16  موشک "اس –اس- ان 12" و ۸۴ موشک ضد هوایی از نوع "اس ۳۰۰" است که به زودی سامانه  "اس ۴۰۰» جایگزین آن‌ها می‌شود.



**سامانه موشکی "اس 400"

"اس 400" یک سامانه دفاع موشکی است که بردی معادل 250مایل داشته و این سامانه شامل سه بخش "رادار" ، "تیوب" و موشک‌ها یی با برد 120 تا 400 کیلومتر است.  یک گردان اس 400 معادل دست کم 8 سکوی پرتاب 32 فروندی موشک و یک پست فرماندهی است.



علت استقرار رزمناو

استقرار رزمناو

استقرار رزمناو






این پیشرفته ترین موشک‌های زمین به هوای روسیه است که می تواند به اهداف در فاصله ششصد کیلومتری اصابت کند. موشک های اس-400 همچنین توانایی آن را دارد که چیزی حدود هشتاد هدف را همزمان از بین ببرد. سامانه موشک های دوربرد اس-400 هم اکنون به لاذقیه سوریه منتقل شده است. اگر این سامانه موشکی آنجا مستقر شود، آنگاه روسیه قادر است حریم هوایی را بر فراز شرق مدیترانه، مرزهای ترکیه و بخش های وسیعی از سوریه کنترل کند. بنابراین اگر روسیه تصمیم داشته باشد، این حریم هوایی را به روی دیگران ببندد، می تواند چنین کاری کند.



استقرار رزمناو




**پوتین: اقدام ترکیه خیانت بود

"ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه در این زمینه اظهار داشت:   «به عقیده ما بدون عملیات زمینی، نمی توان با تروریست ها در سوریه جنگید.» وی در ادامه افزود: «امروز، هیچ نیروی دیگری برای انجام عملیات زمینی علیه داعش، جبهه النصره و دیگر سازمان های تروریستی جز ارتش سوریه وجود ندارد.»

پوتین یادآور شد: هواپیمای ما مجهز به سامانه دفاع از خود نبود زیرا اصلا انتظار نداشتیم که هدف حمله ترکیه قرار بگیریم و برای همین حمله ترکیه را حمله ای خیانتکارانه تلقی می‌کنیم. وی ادامه داد راه های دیگری نیز برای حفاظت از جت های خود داریم از جمله اسکورت جنگنده ها یا ابزارهای فنی نیز وجود دارد؛ علت نیز این بود که ما گمان می کردیم ترکیه کشور دوست است و انتظار حمله از ترکیه را نداشتیم. برای همین نیز باور داریم این حمله‌ای خیانکارانه است.


وی گفت:  حال این را می دانیم که چنین چیزی امکان دارد و یکی از نیروهای خود را نیز از دست داده ایم و برای همین می‌بایست از امنیت نیروهای خود اطمینان حاصل کنیم؛ بدین منظور سامانه اس 400 خود را که قادر به حمله دور برد است و یکی از موثرترین سامانه های دنیاست، مستقر کرده ایم. البته اقدامات ما به اینجا محدود نمی‌شود، از هواپیماهای خود به وسیله جنگنده ها و دیگر ابزارها حفاظت و از این ابزارها استفاده می کنیم. این نیز تناقضی با آنچه با ائتلاف آمریکا انجام می دادیم، ندارد. ما اطلاعات خود را رد و بدل می کنیم.


وی افزود ما به شرکای آمریکایی خود اطلاع داده ایم که خلبان های ما در کجا و در چه ارتفاعی فعالیت می کنند. طرف آمریکایی هم که رهبری این ائتلاف را به عهده دارد و ترکیه نیز عضوش هست، از این موضوع اطلاع داشت و در همان نقطه نیز حمله را صورت داد. اگر اینگونه باشد، چرا باید اطلاعات را به آمریکا منتقل کنیم؟



 گاردین در گزارشی نوشت: سرنگونی جنگنده روسی بوسیله ترکیه در مرز سوریه، واکنش‌های شدیدی به دنبال داشت. مردم در مسکو، سفارت ترکیه را با سنگ و تخم مرغ مورد هدف قرار دادند و «ولادیمیر پوتین،» رئیس‌جمهور روسیه از قطع همکاری‌های نظامی میان این کشور و ترکیه خبر داد. اسپوتنیک خبرگزاری رسمی مسکو نیز اردوغان را «مرد دیوانه ناتو» خواند که به دنبال آغاز جنگ جهانی سوم است.


این روزنامه ادامه داد: اگرچه تنش‌ میان "مسکو" و  "آنکارا"  پس از این حادثه، به بالاترین سطح رسیده است، شواهد حاکی از آن است که روسیه اجازه نخواهد داد اوضاع بیش از این رو به وخامت برود. به نظر می‌رسد مسکو در صدد است با آشکار کردن حمایت دیرینه برخی از شخصیت‌های سیاسی ترکیه از داعش، اعتبار این کشور را به چالش بکشد.



"مسکوا" و سامانه‌های موشکی "اس 400" توانمندی فدراسیون روسیه را در برابر هرگونه تهدیدی که از سوی ناتو وجود دارد، افزایش خواهد داد و باعث خنثی‌سازی تهدیدات آینده می‌شود ؛ البته  "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور فدراسیون روسیه و "سرگئی لاوروف" وزیر امورخارجه این کشور مراتب ناخشنودی خود را به مقامات ترک اعلام و در این زمینه به "اردوغان" هشدار دادند.




علت استقرار رزمناو

علت استقرار رزمناو



شاید طرف ترکیه‌ای به تحریک ایالات متحده آمریکا و پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بخواهد اقداماتی تحریک آمیز را انجام دهد ؛ اما نکته بسیار مهم این است که با اقدامات تنش‌زای "آنکارا" منطقه به سوی بحران جدیدی پیش خواهد رفت و به گفته مقامات سیاسی کشورهای منطقه این موضوع عواقب نامطلوبی خواهد داشت.



گزارش از محمد زرچینی

انتهای پیام/






اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۵ ۱۳ آذر ۱۳۹۴
ترکیه سالهاست به خاطر پیوستن به اتحادیه اروپا به غرب باج میدهد. سیاست کمک به داعش هم از سوی اربابان غربی شون بر ترکیه تحمیل شده. امروز ترکیه دست کمی از عربستان صعودی نداره وهردو سیاست های امریکا رو در منطقه اجرا میکنن, امیدوارم روزی سزای این کاراشونو ببینن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۶ ۱۱ آذر ۱۳۹۴
ترکیه حامی داعش هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۱۱ آذر ۱۳۹۴
مرگ بر افراطیون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۷ ۱۱ آذر ۱۳۹۴
مرگ براردوغان
-
ناشناس
۱۳:۲۰ ۱۱ آذر ۱۳۹۴
عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۱۱ آذر ۱۳۹۴
مرگ بر كمونيست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۱۱ آذر ۱۳۹۴
مرگ بر ترکیه استانبول انکارا اردوغان کافر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۱۱ آذر ۱۳۹۴
با مرگ بر ترکیه و...و... گفتن اونا چیزیشون نمیشه
کار درست رو پوتین میکنه، بدونی این که مردمش راهپیمایی کنن و مرگ بر ترکیه سر ببدن، کاری کرده که اردوغان به غلط کردن افتاده
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۳:۴۴ ۱۱ آذر ۱۳۹۴
قابل توجه شما: ما هم سی سال است که با مرگ بر آمریکا و استکبار ستیزی و اطاعت از امام خمینی و رهبر انقلاب پوزه ی دشمنانمان را به خاک مالیده ایم و همانطور که می بینید روز به روز هم بر اقتدار و نفوذ جهانی جمهوری اسلامی افزوده شده است.
آخرین اخبار