ارزمسافری به زائران کربلا تعلق نمی‌گیرد

زائران از مراجعه خود به بانکهای عامل برای دریافت ارز سخن گفتند و همه با یک جمله مواجه شدند اینکه ارز مسافرتی به زایرانی که بدون کاروان به این سفر معنوی می روند تعلق نمی گیرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با نزدیک شدن به اربعین حسینی در کنار صف های طویلی که در مرزهای غربی کشور و پشت دربهای سفارت جمهوری عراق تشکیل شده، موضوع ارز مسافرتی نیز حسابی داغ شده است؛  بطوریکه پس از رفع نگرانی بابت دریافت ویزا دومین عامل نگرانی برای این زایران تهیه ارز مسافری است.

در همین خصوص بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان بسیاری از این زایران از مراجعه خود به بانکهای عامل برای دریافت ارز سخن گفتند و همه با یک جمله مواجه شدند اینکه ارز مسافرتی به زایرانی که بدون کاروان به این سفر معنوی می روند تعلق نمی گیرد.

این درحالی است که خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان نیز با مراجعه به شعبه ارزی یکی از بانکهای عامل با این سخن از متصدی روبروشد که طبق اعلام اداره بین الملل بانک مذبور، ارزی به زایران که بدون کاروان سفر می کنند تعلق نمی گیرد؛ نکته قابل تامل در این خصوص آن است که این شعبه تاکید کرد که درخصوص سفربه دیگر نقاط دنیا مشکلی برای تامین ارز مسافرتی وجود ندارد و شما می توانید با آوردن مدارک مورد نیاز حواله 300دلار را دریافت کنید و ارز مسافرتی را در باجه بانک در فرودگاه امام خمینی پس از گیت تحویل بگیرید.

در همین راستا پادبان مدیر روابط عمومی بانک ملت در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص این مسئله اظهار کرد: بر اساس قوانین بانک مرکزی ارز به زائرانی عرضه می‌شود که به صورت کاروانی اعزام می‌شوند و در مقابل برای مسافرین سفرهای سیاحتی به خارج از کشور حواله 300 دلاری داده می‌شود , و برای سفر حج  و زایران عتبات  میزان حواله بین 150 تا 200 دلار در نظر گرفته شده است.

اما طبق مقررات بانک مرکزی برای دریافت ارز مسافرتی، متقاضی باید مدارکی از جمله گذرنامه معتبر جمهوری اسلامی ایران، بلیت مسافرت (اعم از یکسره و یا دو سره) زمینی، ریلی، دریایی و هوایی،ویزای کشور مقصد(کشورهایی که نیاز به ویزا دارند) اصل فیش پرداخت عوارض خروج از کشور (به استثنای مسافران معاف از پرداخت عوارض) و تعهد کتبی مسافر مبنی بر خرید ارز مسافرتی فقط از یک منبع اعم از بانک یا صرافی مجاز رادر اختیار داشته باشد.

لازم به ذکر است نرخ فروش ارز مسافرتی نرخ روز تعیین شده در مرکز مبادلات ارزی است؛ حدود 30027 ریال است و  هزینه خرید 200 دلار حدود 600 هزار و 300 دلار حدود 900 هزارتومان خواهد بود.

این درحالی است که برای خرید 300 دلار در بازار آزاد که نرخ آن حدود 3610 تومان است باید بیش از یک میلیون تومان هزینه کرد که نزدیک به 100 هزار تومان بیشتر از هزینه خرید دلار مبادله‌ای و برای 200 دلار باید حدود 722 هزار تومان پرداخت شود که بیش از 100 هزارتومان از هزینه خرید دلار مبادله ای است.

این موضوع را اگر در کنار فروش ارز در مرزهای غربی که گاها تا قیمت 5 هزار تومان نیز می رسد، بگذاریم بازهم یک موضوع بیشتر پررنگ می شود چراکه برخی زایران باید برای هردلار، 1500تومانبیشتر از نرخ ارز در بازار آزاد و2 هزار تومان بالاتر از نرخ ارز مبادله ای بپردازند و این موضوع فقط نگرانی ها را از نبود نظارت کافی بیشتر می کند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار