الوانی که به رنگ خاکستری تبدیل شدند

استفاده از ریشه‌های رنگی به عبارتی سبب ایجاد تنوع در محیط می‌‌‌شود.

هادی برهانی فارغ‌التحصیل هنرهای زیبا در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  راجع به دلیل استفاده از شیشه‌های رنگی در خانه‌‌‌های کویری گفت: در کویر و نقاطی امثال کویر به دلیل تنوع رنگ، فضای خاکستری رنگ و یکنواختی با منطقه خیلی کم است و از شیشه‌های رنگی استفاده می‌‌شود.

وی افزود: در ایران و یا در کشورهای دیگر استفاده از رنگ خیلی مرسوم است. بطور مثال اگر مشاهده کنید لباسهای افراد آفریقایی‌‌‌‌ها کاملا از رنگهای مختلف استفاده شده است و یکی از دلایل آن هم این است که آفریقایی‌ها می‌خواهند رنگ را در زندگی خود جاری کنند.

وی بیان کرد: همچنین تابش نور خورشید به این شیشه‌‌‌‌‌ها سبب می‌شود که فضای داخلی تحت تأثیر رنگ شیشه‌ها و بازی نور و رنگ، در هر ساعت از روز تغییر کند و فضا را از یکنواختی خارج کند به عبارتی سبب ایجاد تنوع در محیط می‌‌‌‌شود.

برهانی در رابطه با یکی از دلایل استفاده از شیشه‌‌‌های رنگی افزود: به علاوه یکی از اهداف معمار هنگام به کارگیری از شیشه رنگی در مناطق کویری، دور کردن خزندگان از نور و رنگ در هر ساعت از روز است.یکی دیگر از دلایل استفاده از شیشه‌‌‌‌‌‌های رنگی مربوط می‌شود به مسائل معنوی و محرمیت بین خانواده یعنی این رنگها باعث ‌شده خانه‌ها گرم‌تر و رابطه‌ی بین افراد صمیمی‌تر شود.

وی در رابطه با ساخت شیشه‌های رنگی در زمان قبل و در دوره صفویه اظهار کرد: تا قبل از دوره‌ی صفویه شیشه‌های رنگی هیچ کاربردی نداشته و بعد از آن فقط از گره چینی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها استفاده می‌‌شد. ولی بعدها در دوره صفویه معمارها شروع به ساخت و استفاده از شیشه‌های رنگی کردند.در زمان صفویه شیشه‌های رنگی را با ماده‌ی اصلی و اکسیدهای مختلف فلز مخلوط می‌کردند و شیشه‌های رنگی را بدست می‌آوردند.

وی تصریح کرد: هر فلزی رنگ خاص خودش رو داشت و فلزهایی که از اکسید آن‌ها رنگ می‌گرفتند فلزاتی نبوده‌اند جز مس و آهن.  در قرن 21 استفاده از شیشه‌های رنگی کم شده چراکه فضاها مدرن‌تر شده است.متأسفانه در شهرها و مخصوصا در کشور ایران که پیشینه‌ی خیلی رنگی از این نظر داشته ولی به طور پیشرفته این رنگها به رنگ خاکستری تبدیل شده است.

برهانی در پایان گفت:اگر فضای الآن تهران را با دوره‌ی قبل مقایسه کنید مشاهده می‌کنید که فضاها کاملا خاکستری شده است و اصلا از شیشه‌های رنگی استفاده نمی‌شود و اگر هم دیده و یا استفاده شوند در قسمت‌های خیلی کم، آن هم برای تزئینات و نه به عنوان کاربردهایی که قبلا بوده به کار برده می‌شود.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار