گزارش شبکه اینترنتی ریل نیوز: عربستان، بزرگترین حامی تروریسم در جهان

شبکه اینترنتی"ریل نیوز" در گزارشی نوشت: بزرگترین حامی تروریسم در جهان، عربستان سعودی است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه اینترنتی "ریل نیوز"، "پل جی" -- مجری برنامه خبری ریل نیوز گفت: بس از حملات اخیر در پاریس، توجهات دنیا به کشوری معطوف شد که بسیاری از مردم بر این باورند که بزرگترین حامی تروریسم در کلِّ سیاره زمین است و آن کشور، عربستان سعودی است. عربستان سعودی در شکل گیری گروه های القاعده و طالبان در افغانستان و همچنین بسیاری دیگر از گروه های اسلام خواهِ افراطی -- که البته بهتر است بگویم گروه های افراطی که صرفاً ادعا می کنند اسلام خواه یا اسلام گرا هستند - در سوریه و نقاط دیگر دست داشته است. سؤال اصلی این است که چرا موضع رسمی آمریکا در قبال عربستان سعودی، با آن همه موارد نقض حقوق بشر این قدر منفعلانه و همراه با سکوت است؟  
 
پل جی افزود: "اکنون از لارنس ویلکرسون، استاد مدعو در رشته علوم سیاسی در دانشگاه ویلیام اند مری، که میهمان برنامه ما است دعوت می کنم که برای صحبت در این خصوص به ما بپیوندد.  
سرهنگ لارنس ویلکرسون، رییس سابق کارکنان وزارت دفاع آمریکا در دوران وزارت کالین پاول، به عنوان وزیر امور خارجه در دولت جرج دبیلو بوش، رییس جمهور پیشین آمریکا، که طی تماس تصویری زنده از شهر ویلیامزبرگ در ایالت ویرجینیا در گفتگوی اختصاصی با مجری این شبکه شرکت کرده بود، گفت: "عربستان سعودی مشتریِ پر و پا قرص تسلیحات آمریکایی و فرانسوی است و این مسئله بر سیاست خارجی آمریکا و فرانسه در قبال این کشور به شدت تأثیرگذار است. این نه تنها تأثیرات گسترده بر سیاست خارجی این دو کشور غربی در قبال عربستان سعودی دارد، بلکه بر سیاست امنیتی آمریکا و فرانسه در رابطه با عربستان سعودی نیز تأثیرگذار است."
 
وی افزود: "از آنجایی که از ذخایر نفتی عربستان سعودی به شدت بهره برداری شده و ذخایر زیرزمینی و میادین نفتی سایر کشورها مانند عراق در مقایسه با عربستان سعودی اهمیت بیشتری می یابد، به تدریج باید گفت که فروش تسلیحات به عربستان سعودی برای آمریکا حتی از منابع نفتی عربستان سعودی نیز بیشتر حائز اهمیت خواهد شد."
 
رییس سابق کارکنان وزارت دفاع آمریکا اظهار داشت: "علاوه بر این، عربستان سعودی ریاست تلویحی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را برعهده دارد و این کشورها پول های فراوان برای خریداری تسلیحات ساخته شده به وسیله شرکت های آمریکایی مانند لاکهید مارتین و سایر تجهیزات بسیار گران قیمت آمریکایی، در اختیار دارند. این کشورها برای خریداری تسلیحات یاد شده، ده ها میلیارد دلار به شرکت های آمریکایی می پردازند. این مسئله برای بزرگترین شرکت پیمانکار تسلیحاتی در جهان (پیمانکار ارتش آمریکا است) که همان شرکت لاکهید مارتین آمریکا است، بسیار حیاتی و حساس است و از اینرو برای ما (آمریکا) نیز بسیار مهم است."
 
سرهنگ ویلکرسون در خصوص تزویر در سیاست آمریکا در قبال عربستان سعودی گفت: "هرچند مقامات دولتی آمریکا از حمایت های عربستان سعودی از تروریست ها در افغانستان، عراق، سوریه و سایر نقاط خبر دارند، هرگز در جلسات رسمیِ دولتی این مسائل را مطرح نمی کنند. آنان حتی در گفتگوهای رسمی با مقامات عربستان سعودی نیز به این مسائل نمی پردازند. از اینرو، اگر در این رابطه صحبتی شود، پشت درهای بسته یا در محافل بسیار خصوصی که من می توانم آن ها را جلسات سرّی بنامم که البته در ساختمان های دولتی یا وزارتخانه های آمریکا برگزار نمی شود، درباره این مسائل بحث می شود. از اینرو، هیچ اذعان رسمی از سوی مقامات آمریکایی به حمایت های عربستان سعودی از تروریسم در نقاط مختلف دنیا شنیده نمی شود. حتی تحقیقاتی در ارتباط با احتمال دست داشتن دولت عربستان سعودی در حمایت از تروریست هایی که واقعه یازدهم سپتامبر را رقم زدند، در دولت آمریکا آغاز شد، اما این تحقیقات ناتمام ماند و نتایج آن نیز کاملاً مسکوت نگه داشته شد."

وی افزود: معضلِ دیگر برای ما این است که برخی از مقامات آمریکایی در وزارت دفاع یا سایر وزارتخانه های آمریکایی وقتی نزدیک به زمان بازنشستگی شان می شود، تلاش می کنند برای شرکت هایی مانند لاکهید مارتین یا هالیبرتون با عربستان سعودی یا سایر کشورهای مشتریِ محصولات آمریکایی، قراردادهای بزرگ منعقد کنند تا پس از بازنشستگی از مقام دولتی شان، از سوی  همان شرکت های بزرگ استخدام شوند. نمونه بارز این نوع اشخاص، دیک چنی، معاون سابق رییس جمهور آمریکا، بود که به استخدام شرکت هالیبرتون در آمد و مدیر ارشد اجرایی آن نیز شد.، زیرا وی با مقامات ریاض مراودات فراوان و سرّی داشت. چنی قبل از آن که معاون جرج بوش شود، در حالی که رییس شرکت هالیبرتون بود، با تحریم اقتصادی ایران به شدت مخالفت می ورزید و اصرار داشت که این تحریم ها بی فایده است و به هیچ وجه مؤثر نخواهد بود. چنی این مسائل را صرفاً به این دلیل مطرح می کرد که شرکت هایی مانند هالیبرتون بتوانند با ایران معامله کنند. اما همین که دیک چنی بعد از انتصابش به مقام معاونت جرج دبیلو بوش و جدا شدنش از شرکت هالیبرتون، ناگهان ایران را کشوری شرور دانست و طرفدار تحریم های ایران شد."
 
سرهنگ ویلکرسون ادامه داد: "اینگونه است که سیاست خارجی و امنیتی آمریکا تحت تأثیر منافع ملت نیست، بلکه تحت الشعاع منافع شخصی و خصوصیِ بسیاری از این افراد در رده های بالای دولت آمریکا قرار دارد. از اینرو، این اشخاص در خصوص حمایت های عربستان سعودی از تروریسم سکوت اختیار می کنند و در واقع شریک جرم آن ها هستند، زیرا فقط به خاطر منافع شخصی شان حامی ادامه مناسبات آمریکا با عربستان سعودی هستند."

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار