وزارت بهداشت در هفته ای که گذشت

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه سلامت منتشر شد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه سلامت منتشر شد.

افزایش ۱۵۰ درصدی ظرفیت اورژانس پیش بیمارستانی در ایام اربعین 
دکتر امین صابری نیا با اشاره به افزایش ۱۵۰ درصدی ظرفیت اورژانس پیش بیمارستانی در ایام اربعین ها بیان کرد: برای ایام عزاداری اربعین حسینی در دو بخش اورژانس بیمارستانی و پیش بیمارستانی تدابیر ویژه ای اندیشیده شده، است ، به نحوی که ظرفیت آمبولانس های  اورژانس 115 در مرزها 150 درصد افزایش خواهد داشت.

40 درصد مردم کشور از بیماری دیابت خود اطلاع ندارند 
دکتر ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: 10 درصد مردم در کشور به دیابت مبتلا هستند که 40 درصد آنها از بیماری خود اطلاع ندارند.

استیصال اقتصادی آزمایشگاه‌ها و داروخانه‌ها/بدهی 8 ماهه بیمه‌ها به آزمایشگاهیان 
علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه آزمایشگاه‌ها و داروخانه‌ها قریب به 8 ماه از بیمه‌ها دریافتی‌نداشتند، بیان کرد: متاسفانه علی‌رغم میل باطنی خود باید بگویم که آزمایشگاه‌ها و داروخانه به استیصال اقتصادی رسیده اند زیرا ورودی اصلی این مراکز توسط بیمه‌ها تامین می‌شود که با وجود این بحران عملا اداره آزمایشگاه‌ها با چالش روبرو شده است. بیش از 85 درصد آزمایشگاه‌ها به دلیل نیاز به کیت و تجهیزات؛ مشکلات اقتصادی دارند.

حق بیمه کارگران کجا هزینه شده است؟
وزیر بهداشت گفت: افرادی مایل به تحقیق و تفحص در زمینه پولی که کارگران به بیمه برای درمان پرداخت می‌کنند، هستند که ما از آنها استقبال می‌کنیم. حق بیمه تامین اجتماعی باید در حوزه درمان به خود درمان اختصاص یابد، افرادی مایل به تحقیق و تفحص در این زمینه هستند که ما از آنها استقبال می‌کنیم. پولی که کارگران به بیمه برای درمان پرداخته‌اند در چه بخشی صرف درمان گردیده است. اگر پولی طی چندین سال توسط مردم برای بیمه و درمان هزینه شده است برای سلامت مردم هزینه می‌شد، احتمالا شاهد بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های بسیاری در تمام شهرهای کشور می شدیم. 

برنامه‌های وزارت بهداشت برای پیشگیری از بیما‌ری‌های غیر واگیر 
دکتر ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در خصوص دستاوردهای تازه برای کنترل بیماری‌های غیر واگیر گفت: در زمینه بیماری‌های غیر واگیر در ایران تحقیقات پیشرفته‌ای صورت گرفته است و برنامه‌ای در طی 5 سال گذشته برای پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر اجرا گردیده است، محصول آن هم قرصی است که افرادی که فاکتورهای خطر دارند در سنین خاص (50 سال به بالا ) می‌توانند مصرف کنند. 

امضای تفاهم نامه همکاری بخش سلامت ایران و ترکمنستان توسط وزرای بهداشت دو کشور 
در هفته ای که گذشت تفاهم نامه همکاری‌های بخش سلامت جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان توسط وزرای بهداشت 2 کشور و در حضور روسای جمهور این دو کشور در سعد آباد به امضا رسید.

نظام پرستاری خواستار لغو طرح کمک پرستار شد 
محمد شریفی مقدم قائم مقام سازمان نظام پرستاری گفت: از حدود یکسال پیش وزارت بهداشت به بهانه اینکه کار اولیه بیماران روی زمین مانده است طرح تربیت کمک پرستار یا بهیار یکساله را مطرح کرد که نظام پرستاری مخالف آن بود زیرا معتقد است وزارت بهداشت اگر دغدغه‌اش بیماران است 30 هزار کمک بهیار آماده به کار وجود دارد که می‌توانند دربیمارستان‌ها شروع به کار کنند اما هدف وزارت بهداشت این بود که 13 وظیفه پرستار را به کمک بهیار اضافه کند مانند تزریق ، پانسمان و غیره و قصدشان این بود که این نیروها جایگزین پرستار شوند .

ایران در توریسم درمانی رتبه اول منطقه را دارد/ بین ایران و قرقیزستان مرز پزشکی وجود ندارد 
وزیر بهداشت قرقیزستان با اشاره به موفقیت های ایران در حوزه بهداشت و درمان، اظهار داشت: وزارت بهداشت ایران تلاش های زیادی داشته و شاهدیم که ایران از نظر توریسم درمانی رتبه اول منطقه را دارد.

افزایش سرسام آور مصرف آنتی بیوتیک در کشور 
دکتر دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو درخصوص مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک و دارو در کشور گفت: در زمینه مصرف دارو در کشور مطالعاتی را داشتیم که نشان می‌دهد مصرف دارو در ایران از نظر کمی در 10 گروه درمانی از میانگین مصرف دارو در کشورهای غربی کمتر بوده است اما در مصرف آنتی بیوتیک از میانگین مصرف جهانی خیلی فاصله داریم که علت آن وجود بیماری‌های عفونی بسیار در کشور و نکاتی که باید جهت پیشگیری مد نظر باشد است.

در هر 6 ثانیه یک نفر جان خود را بر اثر دیابت از دست می‌دهد
دکتر هاشمی وزیر بهداشت با بیان این که در هر 6 ثانیه یک نفر جان خود را در اثر بیماری دیابت از دست می‌دهد گفت: ،بیماری‌های غیر واگیر 7 درصد علت مرگ و میر در دنیا را تشکیل می دهد که علت عمده آن بی‌تحرکی ، مصرف دخانیات و تغذیه نامناسب است . 4 گروه بیماری‌هایی که عامل اصلی مرگ و میر در جهان هستند بیماری‌های قلبی ، با 5 میلیون مرگ و میر، سرطان با 3 میلیون مرگ و میر، بیماریهای تنفسی 4 میلیون مرگ و میر، دیابت 5 میلیون مرگ و میر در سال در جهان را تشکیل می‌دهند.

انتقاد از دریافت نشدن« مالیات بر مصرف سیگار» در سال جاری 
نائب رییس اول کمیسیون بهداشت با انتقاد نسبت به ارزان بودن نرخ سیگار در ایران نسبت به 23 کشور منطقه ، گفت: متاسفانه مالیات مصوب بر مصرف سیگار در سال جاری دریافت نشده است.

تاسیس دانشکده طب سنتی در دانشگاه ایران 
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اعلام خبر تصویب تاسیس دانشکده طب سنتی در دانشگاه علوم پزشکی ایران توسط شورای گسترش گفت: طبق ماموریت ارائه شده به دانشگاه علوم پزشکی قم تلاش می شود دانشگاه علم و دین تا پایان سال جاری تشکیل شود.

کمتر از 8 درصد اعتبارات حاصل از یارانه ها به حوزه سلامت تخصيص يافته است 
دكتر مسعود ابوالحلاج رئيس مركز بودجه و پايش عملكرد وزارت بهداشت در پاسخ به اظهارات دكتر طريقت منفرد در نماز جمعه  كه گفته بود 100 هزار ميليارد تومان در بخش سلامت هزينه شده است كه 50 درصد بودجه كل كشور را شامل مي‌شود، گفت: بودجه كل كشور بدون شركت‌هاي دولتي حدود 240 هزار ميليارد تومان است و چگونه می شود 50 درصد اعتبارات کل کشور را به یک وزارتخانه اختصاص داد؟

تابلوی عرضه قلیان به هیچ عنوان نباید بر سر در جایی نصب شود 
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: باید از نمایش قلیان در ویترین مغازه‌ها و رستوران‌ها به عنوان یک تخلف جلوگیری شود.متاسفانه مصرف قلیان در حال تبدیل‌شدن به فرهنگ است در حالی که در تنباکوهای معطر شاهدیم تا 90 درصد از مواد اسانس و افزودنی استفاده می‌کنند که آغشته به بنزن هستند که یکی از مواد مهم سرطان‌زاست.

2.7 میلیون نفر از بیماران دیابتی از خدمات و دارو بهره‌مند شده‌اند 
رییس سازمان غذا و دارو از دسترسی 2.7 میلیون نفر از بیماران دیابتی در کشور از خدمات و دارو خبر داد.هم چنین گفت : 300 میلیون دلار برای بیماران دیابتی هزینه شده است.

وجود یک ساختار توانمند توسعه آموزشی منجر به تحول در آموزش می‌شود 
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: وجود یک ساختار چابک و توانمند توسعه آموزشی در کنار ارائه خدمات می‌تواند منجر به تحول و نوآوری در آموزش شود. در اصلاح ساختار تشکیلاتی دانشگاه ها باید ماموریت دانشگاه مورد توجه قرار گيرد.

ارائه خدمات رایگان به بیماران دیابتی در ۸۰ بیمارستان وزارت بهداشت 
معاون درمان وزارت بهداشت گفت: به منظور جلوگیری از عوارض دیابت در ۸۰ بیمارستان تحت پوشش وزارت بهداشت، درمانگاههای دیابت به ارائه خدمات آموزشی، تشخیصی و درمانی به صورت رایگان می پردازند.

اجرای بسته‌های تحول و نوآوری برای ارتقای نظام آموزش پزشکی 
معاون آموزشی وزارت بهداشت از اجرای بسته‌های تحول و نوآوری از ابتدای امسال با مشارکت کلیه ذینفعان برای ارتقای نظام آموزش پزشکی خبر داد.

دریافت عوارض غیر قانونی شهرداری از مطب‌ها 
رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: دریافت عوارض از مطب‌ها توسط شهرداری علاوه بر اینکه غیر قانونی است، صورت خوشی ندارد.

راه اندازی رصدخانه شاخص‌های سلامت ایرانیان تا پایان سال جاری 
قائم مقام وزیر بهداشت در امور مشارکت‌های اجتماعی، سازمان‌های مردم نهاد و خیریه‌های حوزه سلامت کشور از راه اندازی رصدخانه شاخص‌های سلامت ایرانیان تا پایان سال جاری خبر داد.

هنوز میکروب مقاوم به آنتی بیوتیک‌ در ایران شناسایی نشده است 
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در ایران میکروبی که حتی به آنتی بیوتیک‌های قوی مقاومت نشان دهد شناسایی نشده است.

آماده باش مرزی اورژانس در اربعین/سیل عظیم زائرین پشت مرز چذابه 
وزارت بهداشت در قالب تیم های مختلف آماده خدمات رسانی به زائرین حسینی است.
ظرفیت اورژانس های پیش بیمارستانی در مرزها و پایگاه های مراقبت های بهداشتی امسال نسبت به دو سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

300 هزار میلیارد دلار قاچاق در حوزه غذا و دارو 
رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به این که قاچاق کالا در حوزه غذا و دارو با مبلغی بالغ بر 300 هزار میلیارد دلار است گفت: میزان دقیق قاچاق هنوز مشخص نیست ولی به طور کلی 15 تا 20 درصد کالاهای بازار در حوزه غذا و دارو قاچاق هستند و حجم ریالی آن بالغ بر 30 هزار میلیارد دلار است. میزان کالاهای قاچاق در حوزه غذا حدود 4 برابر کالاهای قاچاق در حوزه دارو می‌باشد. 

پرستاران امنیت شغلی می‌خواهند 
قائم مقام سازمان نظام پرستاری بر ضرورت لغو آیین نامه تربیت پرستار در بیمارستان‌ها تاکید کرد و گفت: انتظار داریم در تصمیمات مربوط به حوزه پرستاری، از نظرات کارشناسی خبرگان جامعه پرستاری استفاده شود.

وحدت رویه در ارائه تسهیلات به مناطق آزاد 
رئیس سازمان غذا و دارو از ایجاد وحدت ریه در ارائه تسهیلات به مناطق آزاد با امضای تفاهم‌نامه فی‌مابین دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و سازمان غذا و دارو خبر داد.

راه‌اندازی‌ کلینیک‌های دندانپزشکی سیار در سرتاسر کشور 
معاون بهداشت وزارت بهداشت از راه‌اندازی کلینیک‌های سیار دندانپزشکی در سرتاسر کشور خبر داد.

دکتر سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت در خصوص راه‌اندازی کلینیک‌های دندان‌پزشکی در سرتاسر کشور گفت: وزارت بهداشت برنامه‌ای تحت عنوان بهداشت دهان و دندان در روستاها برای دانش‌آموزان در تمام مقاطع ابتدایی دارد که هم تحت معاینه قرار می‌گیرند و هم برنامه‌ای برای ارائه‌ی خدمات ترمیمی داده‌ایم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار