جابرانصاری :

پیگیری حقوقی پس از پایان سرنوشت جان باختگان هم ادامه خواهد داشت

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: پیگیری حقوقی پس از پایان سرنوشت جان باختگان هم ادامه خواهد داشت.

پیگیری حقوقی پس از پایان سرنوشت جان باختگان هم ادامه خواهد داشتبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان جابرانصاری سخنگوی وزارت خارجه در حاشیه مراسم تشییع پیکر مرحوم رکن ابادی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بعد از مدتها جستجو و پیگیری و اقدامات مختلفی که توسط وزارت امور خارجه و نهادهای ذی‌ربط انجام شد، امروز پیکر مطهر آقای رکن‌آبادی به ایران بازگشت.

وی افزود: فاجعه منا در تاریخ حج و ملت‌های اسلامی باقی ‌خواهد ماند و متأسفانه سو مدیریت مفرط در تعامل با این فاجعه از لحظات اولیه بروز این حادثه تا کنون وجود داشته است به همین دلیل دوره زمانی طولانی را به خود اختصاص داده است. به همین دلیل تعیین سرنوشت مفقودان مدت زمان طولانی را به خود اختصاص داده است.

انصاری ادامه داد: هنوز هم سرنوشت تعدادی از قربانیان فاجعه منا نامعلوم باقی مانده است و پیگیری این موضوع در دستور کار نهادهای ذی‌ربط قرار دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد: طبیعی است که پایان یافتن مرحله جستجوی مفقودین فاجعه منا به معنای پایان این فاجعه و پیگیری سیاسی و حقوقی آن نیست.

دولت عربستان سعودی به‌عنوان میزبان مراسم بزرگ حج، کلیه مسئولیت‌های سیاسی و حقوقی را برعهده دارد و جمهوری اسلامی ایران در مرحله نخست، تعیین سرنوشت کلیه مفقودان را در دستور کار خود قرار داده اما بسته شدن پرونده همه این عزیزان، به معنای پایان پیگیری سیاسی و حقوقی این پرونده نخواهد بود.

انصاری در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: گامهای متعددی در سطح دوجانبه با دولت عربستان و هچنین در سطح بین‌المللی و بین‌الاسلامی برای پیگیری فاجعه منا برداشته خواهد شد و امیدواریم که نحوه برخورد مناسب با این پرونده به گونه ای باشد که دیگر تکرار نشود.

انصاری در همین باره ادامه داد: در مراسم بزرگ حج احتمال رخ دادن چنین فجایعی منتفی نیست اما آنچه که مهم است این است که این امر به مسئله‌ای عادی تبدیل نشود و به شکل مسئولانه‌ای با آن برخورد شود تا تمام زمینه های قصور و تقصیر به دقت بررسی و با آن برخورد شود.

انصاری با بیان اینکه مراسم حج مراسم میلیونی مسلمانان است، ابراز کرد: احتمال ایجاد مصیبت‌ها و رویدادهای نامیمون و نامبارکی را فراهم می‌آورد به دلیل آنکه یک خطای کوچک ضرب در تعداد زیادی از انسانها می‌شود لذا اتفاق افتادن چنین رویدادی الزاماً غیرطبیعی نیست اما برخورد مسئولانه و مدیریت بحران در سطح چنین فاجعه‌ای باید در دستور کار دولت عربستان می‌بود که متأسفانه چنین نشد و نحوه برخورد مسئولان عربستان تردیدهای بیشتری را به طور طبیعی ایجاد کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار