از ورود زعفران چینی به کشور تا انتقال پیاز آن به افغانستان

قیمت زعفران در طی روزهای اخیر کاهش بسیار چشمگیری داشته است که ورود زعفران چینی به کشور و انتقال پیاز آن به افغانستان در آن موثر بوده است.

کیانوش شیر محمدی کارشناس کشاورزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص کاهش قیمت دو میلیون تومانی زعفران در طی روزهای اخیر گفت: یکی از دلایل کاهش قیمت افزایش عرضه در بازار است و با توجه به اینکه زعفران چینی هم به بازار وارد شده نقصانی در روند رشد قیمت و بهبود کیفیت و ارایه زعفران مطلوب به وجود آمده است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه زعفران جز مایحتاج ضروری مردم نیست و هر زمان که قیمت مناسبی داشته باشد خریداری می شود اظهار داشت: بنابراین باتوجه به عدم دسترسی به زعفران اصل و افزایش قیمت آن مردم این خرید را به تعویق می اندازند که به تبع آن در کاهش قیمت تاثیر گذار خواهد بود.

شیرمحمدی دلیل دیگر کاهش قیمت را انتقال پیاز زعفران به افغانستان دانست و گفت: هم اکنون افغانستان به دنبال جایگزین کردن کشت زعفران است.

وی صادرات زعفران رابیشتر به صورت فله عنوان کرد و افزود: زعفران به خاطر بو یا مواد داخل آن مورد استفاده قرار می گیرد و برای حفظ این موارد بایستی هدف خرید کشورهای خریدار را از جهت استفاده خوراکی یا صنعتی مد نظر قرار داد.

وی افزود: به طور مثال در زعفرانی که بوی خوبی دارد نوع بسته بندی بسیار مهم است تا بتواند این بود را برای مدت بیشتری نگه دارد.

این کارشناس اقتصادی با بیان نداشتن بسته بندی و بیوشیمی مناسب سبب عدم موفقیت در زمینه صادرات زعفران شده است گفت: این گیاه یکی از ارز آور ترین گیاهان کشاورزی است و با هزینه بسیار پایین و مصرف آب خیلی کم سود کلانی به بار می آورد و در صورت شناسایی مناطق جدید قابل کشت می تواند در آمد زایی مناسبی داشت.

شیرمحمدی در پایان ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی مسئول مستقیم پیدا کردن مناطق جدید برای این کشت است.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار