امیرعبداللهیان:

عربستان سعودی مسئول مستقیم فاجعه منا است/ برگزاری نشست بعدی درباره سوریه دو تا سه هفته آینده

معاون عربی آفریقایی وزیر امور خارجه از برگزاری نشست بعدی وین طی 2 یا 3 هفته آینده در وین یا پاریس خبر داد.

عربستان صعودی مسئول مستقیم فاجعه منا است/ نشست بعدی وین دو تا سه هفته آینده در وین یا پاریس

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین امیرعبداللهیان معاون عربی آفریقایی وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه مراسم استقبال از پیکر غضنفر رکن‌آبادی سفیر سابق ایران در لبنان که صبح امروز در فرودگاه بین‌المللی مهر آباد برگزار شد با حضور در جمع خبرنگاران و با اشاره به پیگیری‌های وزارت خارجه برای یافتن مفقودین ایرانی فاجعه منا اظهار داشت: پیگیری‌ها برای تعیین سرنوشت یکایک مفقودین حادثه منا ادامه دارد و خوشبختانه تعداد آنها به کمترین حد خود رسیده است اما تا مشخص شدن سرنوشت آخرین فرد، پیگیری‌های خود را ادامه خواهیم داد.

وی در ادامه اظهارات خود و با اشاره به پیگیری‌های حقوقی فاجعه منا توسط جمهوری اسلامی گفت: این پیگیری‌ها در چند سطح کار شروع شده و بخشی از امور مربوط به خانواده‌های جان‌باختگان است. خانواده‌های جان‌باختگان می‌توانند با مراجعه به سازمان حج و زیارت و تکمیل فرم‌هایی که از قبل در آنجا تدارک دیده شده، شکایت‌های خود را مطرح کنند.

امیرعبداللهیان در همین باره تأکید کرد: در جلسه‌ای که سه روز پیش با مسئولان حج و زیارت داشتیم از سرعت خوب روند رسیدگی به شکایات ابراز رضایت شد.

وی همچنین با اشاره به وظیفه محاکم قضایی عربستان برای پیگیری فاجعه منا ابراز کرد: سرکنسولگری جمهوری اسلامی با دقت در حال پیگیری امور هستند.

معاون عربی آفریقایی وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با اشاره به مسئولیت مؤسسات حقوقی بین‌المللی گفت: برخی از مؤسسات حقوقی بین‌‌المللی در حال جمع‌آوری مستندات و همچنین انتشار گزارشات خود پیرامون این حادثه هستند و چنین مسئله‌ای می‌تواند به پیگیری این حادثه کمک کند.

امیرعبداللهیان با تأکید بر اینکه عربستان سعودی مسئول مستقیم فاجعه منا است و باید تمامی تبعات آنرا پذیرا باشد اظهار داشت: دکتر ظریف و وزیر امور خارجه عربستان در حاشیه نشست وین دیداری با هم داشتند و موضوعات متنوعی میان تهران و ریاض مطرح شد.
دکتر ظریف در این دیدار بر تسریع تعیین وضعیت مفقودین حادثه منا تأکید کرد.

امیرعبداللهیان همچنین در ادامه و در پاسخ به این سوال که نشست بعدی وین چه زمان و در کجا برگزار می‌شود گفت: نشست بعدی وین دو تا سه هفته آینده و در وین یا پاریس برگزار خواهد شد اما هنوز مکان دقیق آن تعیین نشده است.

وی در همین باره و با اشاره به دیدگاه جمهوری اسلامی در نشست‌های جاری وین تصریح کرد: دیدگاه جمهوری اسلامی در نشست‌های جاری وین دست یافتن به جمع‌بندی پیرامون روند مبارزه با تروریسم در سوریه و دنبال شدن روند سیاسی در این کشور به موازات آن است.

امیرعبداللهیان همچنین درباره آینده سیاسی بشاراسد رئیس جمهور قانونی سوریه بیان کرد:  تعیین اینکه بشاراسد باید برود یا اینکه وی نمی‌تواند در انتخابات آینده سوریه کاندیدا شود، حق مسلم مردم این کشور است لذا در پایان روند سیاسی، درنهایت مردم سوریه باید تصمیم‌گیرنده باشند و جمهوری اسلامی ایران به کشورهای شرکت‌کننده در نشست وین اجازه نخواهد داد که به جای مردم سوریه تصمیم بگیرند.

وی همچنین در خصوص هدف قرار گرفتن یک جنگنده روسیه توسط ترکیه اظهار داشت: توصیه ما به دو طرف حفظ خویشتن‌داری است اما در عین حال هدف قرار دادن هواپیمای کشوری که در حال مبارزه با تروریسم است نوعی خطا محسوب می‌شود اما امیدواریم که دو طرف با حفظ خویشتن‌داری از ظرفیت‌های خود برای مبارزه با تروریسم استفاده کنند.

انتهای پیام/



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

برچسب ها: منا ، ظریف ، وزیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار