لی-فای سیستم جدیدی یکصد برابر سریعتر از وای-فای

نتایج یک آزمایش علمی نشان می‌دهد که سیستم جدیدی یکصد برابر سریعتر از سامانه فعلی وای-فای (Wi-Fi) است. با استفاده از این سیستم جدید می‌توان در هر ثانیه 18 فیلم سینمایی دانلود کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،دانشمندان به تازگی یک فناوری جدید بی سیم به نام لی- فای عرضه کرده اند که100 برابر سریعتر از سامانه های فعلی بی سیم است. سیستم لی-فای که اطلاعات را با استفاده از ارتباط نور مرئی منتقل می کند، اکنون در دفاتر و محیط های صنعتی در تالین واقع در استونی در حال آزمایش است.
 
این سیستم جدید بی سیم در جریان آزمایش هایی در محیط آزمایشگاه، به سرعت 224 گیگابایت در ثانیه رسید و این پتانسیل را دارد که کاربری اینترنت را متحول کند. گرچه آزمایش ها حاکی از یکصد برابر بودن سرعت لی-فای در قیاس با سامانه های فعلی وای- فای است، اما سرعت تنها مزیت لی-فای نیست.
 
 آزمایش های انجام شده روی سیستم لی-فای ( Li-Fi) نشان می دهد که این سیستم یکصد برابر سریعتر از سامانه فعلی وای-فای (Wi-Fi) است؛ به طوری که با استفاده از لی-فای می توان در هر ثانیه 18 فیلم سینمایی 1.5 گیگابایتی را دانلود کرد.
 
این سیستم از ارتباطات نور مرئی میان 400 و 800 تراهرتز برای انتقال پیام ها در کد دودویی استفاده می کند که باعث می شود سرعت این سیستم آنقدر زیاد شود که در هر ثانیه بتوان 18 فیلم سینمایی 1.5 گیگاباتی را دانلود کرد.
 
از طرف دیگر، نور مرئی قابلیت عبور از دیوارها را ندارد که این موضوع لی-فای را سیستم ایمن تری می سازد و باعث می شود که این سامانه کمتر مستعد تعارض شود. با وجودی که این سامانه امیدوار کننده به نظر می رسد اما احتمالا کاملا جایگزین وای- فای نخواهد شد و یا دستکم این اتفاق به این زودی رخ نخواهد داد.
 
در عوض محققان اکنون به دنبال مقاوم سازی دستگاه ها با لی- فای هستند تا به این ترتیب بتوانند از این دو سیستم بی سیم همزمان برای تقویت سرعت و امنیت استفاده کنند.
 
چهار سال پیش یک محقق اسکاتلندی به نام 'هارالد هاس' ایده ای-فای را به عنوان یک نوع اتصال بی سیم به اینترنت مطرح کرد که با استفاده از لامپ های LED کار می کرد. این فناوری با استفاده از پنل های خورشیدی، انرژی لازم برای لامپ های LED را فراهم می کند؛ سپس از نور چشمک زن لامپ برای انتقال اطلاعات استفاده می شود.
 
برای استفاده از این فناوری، کاربر باید یک روتر مخصوص لی-فای در اختیار داشته باشد. درست است که انتقال اطلاعات با استفاده از این روش مبتنی بر نور است؛ ولی امواج نوری نامرئی هستند و آلودگی نوری ایجاد نمی کنند. همچنین این فناوری امکان هک و جاسوسی را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش می دهد.
 
قرار است این پروژه باهمکاری شرکت HIGGINSON که بازوی تجاری دانشگاه ادینبورگ است و یک شریک تجاری دیگر به تولید انبوه برسد و در اختیار عموم کاربردان قرار گیرد.


منبع:ایرنا
انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.
برچسب ها: وای فای ، لی فای ، سرعت ، اینترنت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار