تحصیل 25 هزار دانشجو در جهاددانشگاهی

معاون آموزشی جهاددانشگاهی از ایجاد رشته‌های جدید در راستای پیوند بین موسسات آموزش عالی و پژوهشگاه‌های جهاد دانشگاهی خبر داد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر محسن قرنفلی در این باره اظهار کرد: گسترش فعالیت و همکاری بین دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی جهاد دانشگاهی و پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها از دیگر برنامه‌های جهاددانشگاهی است.

وی افزود: پیوند بین فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی و گسترش فعالیت و همکاری جهاددانشگاهی و پژوهشکده‌ها از اقدامات مهم جهاد دانشگاهی است و پیوند بین دانشگاه علم و فرهنگ و پژوهشگاه رویان باعث ایجاد چند رشته جدید از جمله رشته «زیست شناسی تکوینی» در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا شد که موفق بوده و مورد استقبال دانشجویان قرار گرفته است. به همین دلیل این شیوه را گسترش دادیم و درحال حاضر همکاری میان دانشگاه علم و فرهنگ و مرکز ذخائر ژنتیک و همچنین پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی نیز در حال شکل گیری است.

معاون آموزشی جهاددانشگاهی با تاکید بر اینکه همکاری با پژوهشگاه ها و پژوهشکده‌ها یک روند موفقیت آمیز است، اظهار کرد: امیدواریم این روند ادامه پیدا کند و جهاددانشگاهی بتواند با سایر پژوهشگاه‌ها نیز همکاری‌های خود را گسترش دهد. در همین راستا جهاددانشگاهی با توجه به تجربیات موفق خود در این حوزه، به آموزش عالی توصیه کرده که به رویکرد تلفیق بیشتر آموزش و پژوهش توجه بیشتری داشته باشد.

تحصیل 25 هزار دانشجو در جهاد دانشگاهی
دکتر قرنفلی با اشاره به روند کاهشی جذب دانشجو در کشور گفت: با وجود اینکه جذب دانشجو در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور با کاهش مواجه بوده است، اما مراکز جهاددانشگاهی، به خصوص مراکزی که در تهران قرار دارند با این مشکل مواجه نشدند. البته جذب دانشجو در واحدهای جهاد دانشگاهی در شهرستان‌ها و رشته‌های مختلف با کاهش مواجه بوده است.

وی در مورد تعداد دانشجویان مشغول به تحصیل در جهاددانشگاهی اظهار کرد: درحال حاضر حدود 25 هزار دانشجو در جهاددانشگاهی مشغول به تحصیل هستند که بدنه اصلی را دانشجویان مقاطع کارشناسی تشکیل می‌دهند و باقی دانشجویان در مقاطع دکتری، کارشناسی ارشد و کاردانی مشغول به تحصیل هستند.

قرنفلی در ادامه با بیان اینکه مراکز علمی کاربردی از دیگر حوزه‌های فعالیت آموزشی جهاددانشگاهی است، اظهار کرد: جهاددانشگاهی در سراسر کشور دارای 40 مرکز علمی کاربردی است و چنانچه مراکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی مورد ارزیابی قرار بگیرند، متوجه می‌شویم که این مراکز در مقایسه با سازمان‌های دیگر در زمینه جذب دانشجو وضعیت بهتری دارند و میزان جذب دانشجو در مراکز علمی کاربردی بیش از 60 درصد است.

وی با تاکید بر اینکه تمرکز جهاددانشگاهی بر مراکز علمی کاربردی روی حوزه IT است افزود: در مراکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی کیفیت و اشتغال مورد توجه قرار دارد. در همین راستا جلساتی با مسئولین این مراکز برگزار شده و قرار است یک هم اندیشی نیز در پاییز سال جاری در مورد روند حرکت مراکز علمی کاربردی، بررسی فعالیت‌ها و آسیب شناسی مراکز برگزار شود تا اهداف بار دیگر مورد بازنگری قرار بگیرند.

منبع: ایسنا
انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.