در ادامه چرخش مواضع غربی‌ها؛

فابيوس: مشارکت ارتش سوريه در جنگ با داعش امکان‌پذير است

وزیر خارجه فرانسه علی رقم تکرار ادعاهای خود درباره دولت سوریه، اعلام کرد نیروهای ارتش این کشور می توانند در جنگ با داعش شرکت داده شوند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه، روز جمعه برای نخستین بار اعلام کرد نیروهای ارتش سوریه می توانند در جنگ با داعش شرکت داده شوند.

وی در عین حال گفت مشارکت ارتش سوریه (ارتش بشار اسد) در جنگ با داعش «فقط» می تواند «در چارچوب انتقال سیاسی» مد نظر قرار گیرد.

فابیوس به خبرگزاری فرانسه گفت: این مشارکت «می تواند در چارچوب انتقال سیاسی و صرفا در این چارچوب مد نظر قرار گیرد».

وی افزود: «این مشارکت به این سبب است که ما به اتحاد همه نیروهایی که در محل می خواهند با داعش بجنگند نیاز داریم و اینکه انتقال سیاسی در دمشق امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.»

فابیوس کمی پیشتر به رادیو «آر ت ال» گفته بود: « (برای مبارزه با داعش)، دو رشته تدابیر وجود دارد یکی بمباران و دیگری نیروهای زمینی که نمی توانند نیروهای ما باشند؛ بلکه باید نیروهای ارتش آزاد سوریه، نیروهای عرب سنی و چرا که نه، نیروهای رژیم سوریه و البته کردها باشند.»

وی در عین حال بار دیگر بر کنار رفتن بشار اسد از قدرت تأکید کرد و گفت: «رئیس جمهور سوریه نمی تواند آینده مردمش باشد.»

فابیوس افزود: هدف نظامی «نخست» همچنان رقه است، که پایگاه داعش در سوریه به شمار می رود و از چند روز پیش مرتب هدف حملات شدید جنگنده‌های روسی و فرانسوی قرار می گیرد.

وزیر خارجه فرانسه خاطر نشان کرد: «رقه برای ما یکی از نخستین اهداف نظامی شاید هم هدف نظامی نخست است؛ زیرا مرکز اعصاب داعش به شمار می رود و جایی است که حملات بر ضد فرانسه از آنجا شکل گرفت.»

فابیوس روز جمعه در گفتگو با رادیو آر ت ال اعلام کرد: «پوتین از ما خواست نقشه مکان استقرار نیروهایی را که تروریست نیستند و با داعش می جنگند، تهیه کنیم.»

وی افزود:‌ «او متعهد شد به محض آنکه ما این نقشه را در اختیار او گذاشتیم که ما این کار را خواهیم کرد، آنها را بمباران نکند و این خیلی مهم است.»

در شرایطی که مسکو مستقیما آنکارا را زیر سؤال برد و روز پنجشنبه آن را متهم کرد که برای جلوگیری از قاچاق نفت داعش از مرزهایش هیچ کاری انجام نمی دهد، فابیوس محتاط با این قضیه برخورد کرد.

وی گفت: «کامیون‌هایی هستند که از همه مناطقی که تحت کنترل داعش است می آیند و به جهات مختلف از جمله ترکیه می روند. دولت ترکیه به ما می گوید: من از این موضوع بی اطلاعم.»

فابیوس افزود:‌«دولت ترکیه همچنین می گوید بخشی از این نفت دوباره به بشار اسد (رئیس جمهور سوریه) فروخته می شود، اما ما تردید داریم (که چنین باشد).»


انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار