چه منطقی پشت قضیه سرنگونی جنگنده سوخو 24 روسیه نهفته است؟

خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی به بررسی و تحلیل علل و انگیزه‌‌های ترکیه از سرنگون‌کردن جنگنده سوخو 24 ارتش روسیه پرداخت.

چه منطقی در پشت پرده قضیه سرنگونی جنگنده سوخو 24 روسیه وجود دارد؟
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری اسپوتنیک روسیه در گزارشی درباره دلایل ترکیه از سرنگون کردن هواپیمای نظامی روسیه نوشت: آنکارا هیچ دلیل مشروعی برای سرنگون کردن بمب افکن روسی که در عملیات ضد داعش در سوریه شرکت کرده بود، نداشت زیرا این هواپیما هرگز از حریم هوایی سوریه خارج نشده بود؛ به همین جهت این باور شکل می گیرد که ترکیه دارای انگیزه های مخفی بوده است. 

وارد کردن ناتو به مناقشه سوریه، بی اثر گذاشتن تلاش ها برای ایجاد ائتلاف گسترده علیه داعش و حتی انتقام گیری به سبب از دست دادن تجارت غیرقانونی نفت با این گروه تروریستی. 

ترکیه که گرایش افراطی دارد از مدت ها قبل خواهان کنار رفتن "بشار اسد،" رئیس جمهور سوریه از قدرت بوده است. برای این منظور، آنکارا آشکارا از گروه های افراطی‌ای که به دنبال برکناری رئیس جمهور مشروع سوریه هستند، حمایت می کند. با این حال بعد از اینکه روسیه بنا به درخواست دمشق وارد اقدامات مبارزه با تروریسم شد، گزینه برکناری اسد دیگر مطرح نبود. 

مایک ویتنی، روزنامه نگار در مطلبی برای موسسه اینفورمیشن کلرینگ هاوس (Information Clearing House) نوشت: ائتلاف تحت فرماندهی روسیه این توانایی را دارد که به «رویای رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه برای برکناری اسد یا ادامه حمایت از تروریست هایی که در خاک سوریه، پناه گرفته اند پایان دهد. به همین دلیل است که جنگنده سوخو-24 روسیه روز سه شنبه سرنگون شد.»

منطقی که در این قضیه وجود دارد بسیار ساده است: سرنگونی بمب افکن روسیه ضرورتا باعث حمله تلافی جویانه مسکو خواهد شد و از انجایی که ترکیه عضو ناتو است، پای این ائتلاف نظامی به مناقشه سوریه باز می شود. 

این روزنامه نگار افزود: «این حادثه دقیقا با تلاش هایی دولت ترکیه برای افزایش تنش های مرزی، استفاده از تروریست های مورد حمایت خود برای تصرف خاک سوریه و تلاش برای ایجاد واکنشی خشونت آمیز که مشارکت بیشتر ناتو یا آمریکا را در پی خواهد داشت، متناسب است.»

این روزنامه نگار با اشاره به اینکه جایی برای نگرانی وجود ندارد، افزود تردید دارد که پوتین «در این دام بیافتد» و به آنچه که وی «اقدام تحریک آمیز آشکار و مذبوحانه» ترکیه نامید، «واکنشی افراطی» نشان دهد.

از آنجایی که ترکیه نمی خواهد نیروهای تحت فرماندهی دمشق، داعش و سایر گروه های تروریستی را در سوریه نابود کنند، آنکارا با ایده ایجاد ائتلاف گسترده ضد داعش شدیدا مخالف است. اگر این ائتلاف ایجاد شود، آمریکا، روسیه، فرانسه و سایر کشورها وارد جبهه ای متحد علیه داعش خواهند شد. سرنگونی هواپیمای روسیه باعث شده است این تلاش ها به مشکل بخورد. 

"جیمز کاردن،" مشاور سابق کمیسیون ریاست جمهوری آمریکا-روسیه در وزارت امور خارجه آمریکا در مقاله ای برای نشریه نیشن نوشت: «کاری که ترکیه کرد این بود که ناتو را یک قدم دیگر به مناقشه آشکار با روسیه نزدیکتر کند و دست‌کم فرصت ائتلاف میان روسیه و ناتو را علیه داعش در سوریه از بین ببرد، این امر شاید طرح اصلی اردوغان بوده است.»

داعش همواره با قاچاق سوخت به بازار سیاه کشورهای خاورمیانه به ویژه ترکیه تلاش کرده است هزینه فعالیت های خود را تامین کند. 

کاردن ادامه داد:«دلالان ترک با خرید ماهانه حدود پنجاه میلیون دلار نفت از بازار سیاه، به داعش کمک مالی کرده اند. بی شک گزارش ها نشان می دهد بلال اردوغان پسر رئیس جمهور ترکیه در میان منفعت برندگان اصلی این تجارت ناشایست قرار دارد.»

مرحله دوم حملات هوایی روسیه که هفته قبل آغاز شد روی پایه های اقتصادی داعش متمرکز شده و در آن نفتکش ها و پالایشگاه های این گروه هدف قرار گرفته است. به گفته "سرگئی شویگو،" وزیر دفاع روسیه، در نتیجه این حملات، داعش در شرایط کنونی روزانه یک میلیون و پانصد هزار دلار از درآمدهای خود را از دست داده است. 

با این اوصاف، سرنگون کردن هواپیمای روسی احتمالا اقدامی تلافی جویانه برای انتقام از نابودی معاملات مشکوک ترکیه با داعش در زمینه خرید نفت بوده است. 

استانیسلاو تاسارف کارشناس مسائل خاورمیانه به این خبرگزاری گفت:«خانواده اردوغان مستقیما در این حادثه دست دارد... این احتمال وجود دارد که سقوط سوخو-24 اقدامی تلافی جویانه بود.»


انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار