فرزند خواندگی و قانونی كه مورد استقبال قرار نگرفت

برخی از مفاد قانون فرزندخواندگی باعث شده که خانواده ها استقبال خوبی از آن نکنند.

فرزند خواندگی و قانونی كه مورد استقبال قرار نگرفتبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعي باشگاه خبرنگاران جوان، پذيرش كودكان بي سرپرست و يتيمان به فرزندي  به منظور كمك به آنان و يا در جهت رفع نيازهاي معنوي پدران و مادراني كه به هر دليل فاقد فرزند هستند ، از دير باز در جوامع بشري معمول و مرسوم بوده است . از اين رو ، پذيرفتن فردي كه فرزند واقعي و طبيعي زوجين محسوب نمي گردد ، تحت عنوان فرزند خواندگي در جوامع گوناگون از سابقه اي طولاني برخوردار است .

فرزندخواندگی یعنی اعطای سرپرستی کودکان بدون سرپرست شناخته‌شده تحت سرپرستی سازمان بهزیستی به خانواده‌های متقاضی که واجد شرایط قانون جاری حمایت از کودکان بی‌سرپرست باشند. اما به زبان ساده یعنی یک زوج جوان که توانایی بچه‌دار شدن ندارند یک کودک بی‌سرپرست را به فرزندی بپذیرند.

**لايحه اي كه سبب تسهيل ،گرفتن سرپرستي كودكان مي شود

 لایحه جدید فرزندخواندگی از لوایحی بود  که باعث تسهیل در به سرپرستی گرفتن فرزندان از سوی افراد متولی این امر خواهد شد.

چندي پيش عبدالرضا مرادی نماينده مجلس در اين خصوص گفت:لوایح و طرح‌هایی که به مجلس ارائه می‌شوند، با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی، منتظر تأیید شورای نگهبان می‌مانند تا در صف لوایح اجرایی قرار گیرند؛ لایحه فرزند خواندگی هم از این امر مستثنی نبود.

نماینده مردم ممسنی و رستم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شورای نگهبان با وارد کردن ایراداتی مبنی بر چگونگی اذن حق سرپرستی از سوی بهزیستی و یا دستگاه قضایی، آن را به کمیسیون مربوطه ارجاع داده و کمیسیون اجتماعی هم با رفع ایرادات، آن را برای دفتر مقام معظم رهبری ارسال کردند و به محض پاسخ ایشان و تأیید مجدد شورای نگهبان، به مرحله اجرا خواهد رسید.

وی با اشاره به محتوای قانونی شرایط فرزندخواندگی، یادآور شد: بر اساس قانون مصوب سال 1353 تنها کودکی که فاقد پدر و مادر و جد پدری باشد یا 3 سال در مراکز بهزیستی نگهداری شده و والدین وی مراجعه نکرده باشند می‌تواند به فرزند‌خواندگی سپرده شود؛ اما لایحه اصلاحیه قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست، کودکانی را که والدین آنها صلاحیت نگهداری از فرزند را ندارند یا کودکی که جد پدری یا مادری آنها توانایی، علاقه و امکانات نگهداری از وی را ندارد نیز، مشمول فرزند‌خواندگی قرار داده است.

به گفته مرادی در قالب کلی قانون فرزندخواندگی، پیش از اصلاح قانونی که 35 سال از اجرای آن می‌گذشت و مواد قانونی به روزی نداشت، افرادی که اقدام به سرپرستی یکی از کودکان بهزیستی می‌کردند، با شرایط و مقررات پیچیده‌ای روبرو بودند که گاهی اوقات آنها را از انجام این کار، باز می‌داشت.

این نماینده مجلس شورای اسلامی قانون جدید را راهی برای تسهیل مقررات سرپرستی کودکان دانست که به دنبال اجرای آن، پیامدهای مطلوبی مانند کاهش تعداد کودکان در مراکز بهزیستی و همچنین کاهش بزهکاری خواهد داشت.

وی به محوری‌ترین مسأله در قانون جدید اشاره کرد و گفت: وقتی بهزیستی بتواند سرپرستی کودکان را به نیابت خود و دفتر مقام معظم رهبری به افراد متولی واگذار کند، می‌تواند در سرعت مراحل اداری برای به سرانجام رساندن موضوع کمک کرده و والدین بیشتری را تشویق به این امر کند.

** ابلاغ آیین نامه اجرایی قانون جدید فرزندخواندگی به استان ها


طبق قانون سازمان بهزیستی، کودکانی به فرزندی سپرده می‌شوند که والدین یا جد پدری آنها، شناخته شده نباشد، یعنی بچه‌هایی نباشند که به هر دلیلی به طور موقت در پرورشگاه زندگی می‌کنند و قرار است به خانواده‌شان بازگردانده شوند. از طرف دیگر این کودکان باید تحت سرپرستی سازمان بهزیستی قرار گرفته باشند، به عبارتی قبل از سپردن کودکان به پدر و مادر جدید باید از طریق مراجع قضایی سرپرستی آنها به سازمان بهزیستی سپرده شده باشد.

اما اكنون رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه آیین نامه اجرایی قانون جدید فرزندخواندگی به استان ها ابلاغ شده است،مي گويد:متقاضیان خیلی از قانون فرزندخواندگی کودکان بدسرپرست استقبال نکردند.

انوشیروان محسنی بند پي درباره اجرایی شدن قانون جدید فرزندخواندگی گفت: پس از تصویب قانون، آیین نامه اجرایی آن نیز به تصویب رسید و به استان های مختلف کشور ابلاغ شده است.

وی با اشاره به اینکه مفاد قانون جدید فرزندخواندگی متفاوت و تکمیل قانون قبلی است، افزود: در حال حاضر حدود ۸۰ درصد فرزندان تحت پوشش بهزیستی دارای خانواده های بدسرپرست هستند و در قانون قبلی امکان فرزندخواندگی آنان وجود نداشت، اما در قانون جدید فرزندخواندگی موقت و همچنین واگذاری کودکان بدسرپرست نیز دیده شده است.

رئیس سازمان بهزیستی اظهار داشت: همه متقاضیان به دنبال این هستند فرزندی را که تحت پوشش خود قرار می‌دهند، به عنوان فرزند دائم مورد تربیت و مراقبت قرار دهند، اما ممکن است پس از یک سال خانواده این فرزند پیدا شود و به دنبال علاقه‌ای که بین دو طرف ایجاد می شود، آثار روحی و روانی بر کسی که فرزند را قبول کرده و فرزندخوانده به وجود آید و آنان دچار تضاد شوند.

به گفته وی، در این صورت کودک با حکم قاضی به والدین اصلی خود سپرده می شود .

در پايان گفتني است برخی از مفاد قانون فرزندخواندگی باعث شده که خانواده ها استقبال خوبی از آن نکنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار