راه اندازی سامانه جامع کالاهای سلامت و کنترل اصالت

رییس سازمان غذا و دارو از راه اندازی سامانه جامع کالاهای سلامت در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: این سامانه تمام اطلاعات مربوط به دارو، تجهیزات پزشکی، مکمل ها و لوازم بهداشتی و سایر کالاهای سلامت را به روز و به لحظه می کند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جواندکتر رسول دیناروند با اعلام این خبر، افزود: در سامانه جامع کالاهای سلامت تمام اتفاقات قابل رویت است به عنوان نمونه اگر فروش یک کالا بر خلاف روال معمول باشد و قیمت آن بالا رود به راحتی قابل تشخیص است و همه اطلاعات به صورت برخط، ثبت می شود و نیز موجودی دارو ، تجهیزات و سایر کالاهای سلامت به راحتی قابل رصد است.

وی ابراز امیدواری کرد این سامانه تا پایان دوره دولت یازدهم اجرا شود تا مردم اثرات و نتایج آن را مشاهده کنند.

دکتر دیناروند همچنین کنترل اصالت فرآورده ها را یکی دیگر از برنامه های سازمان غذا و دارو عنوان کرد که با سامانه جامع کالاهای سلامت ارتباط دارد و خاطرنشان کرد: کنترل اصالت فرآورده ها قطعا عرصه را بر قاچاقچیان تنگ خواهد کرد و این امکان را برای مردم فراهم می کند تا بتوانند کالاهای اصیل را از کالاهای تقلبی و قاچاق تشخیص دهند.

معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو برنامه کنترل اصالت فرآورده ها را متفاوت با طرح برچسب اصالت و یا طرح شبنم دانست و گفت: اصالت یک کالا و فرآورده تنها در داشتن برچسب خلاصه نمی شود برچسب اصالت می تواند با استفاده از پیامک، اینترنت و یا نرم افزار تلفن همراه استعلام شود و مردم از اصیل بودن یک کالا اطمینان حاصل کنند.

وی افزود: در برنامه کنترل اصالت فرآورده ، علاوه بر استعلام اصالت فرآورده، اطلاعات ضروری و جانبی مانند تاریخ تولید و انقضا، قیمت و اطلاعات تولید کننده و یا وارد کننده در اختیار مردم قرار می گیرد.

دکتر دیناروند ادامه داد: مراحل اجرایی طرح کنترل اصالت فرآورده ها در حال انجام است و برای دسته ای  از فرآورده ها عملیاتی شده اما بتدریج تمام کالاهای حوزه سلامت را در بر خواهد گرفت.

معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو از طرح نسخه الکترونیک به عنوان یکی از مهمترین برنامه های این سازمان در آینده یاد کرد وو در تشریح این طرح گفت: نسخه الکترونیکی برخی از کارهای مصرف کنندگان، جامعه پزشکی و مراکز بهداشتی، درمانی و دارویی را تسهیل می کند اما ما به دنبال کار بزرگتری هستیم تا تمام اصول راهنماهای بالینی، تجویز و همچنین مصرف دارو در نرم افزار نسخه نویسی لحاظ شود.

وی افزود: طرح نسخه الکترونیک می تواند در صرفه جویی مصرف دارو بسیار موثر باشد و در نهایت در صورت اتصال سامانه های کنترل اصالت دارو و نسخه الکترونیک به هم و در عین حال اتصال آن به سازمان های بیمه گر، اجرای این طرح می تواند تصویری روشن و شفاف از فرآیند تجویز و مصرف دارو را برای وزارت بهداشت و سازمان های بیمه فراهم کند.

دکتر دیناروند در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات جاری سازمان غذا و دارو اشاره کرد و گفت: سازمان غذا و دارو، تأمین و تدارک دارو را بدون وقفه انجام می دهد کما اینکه دو سال است که بحران دارویی را پشت سر گذاشته ایم، آرامش بازار را حفظ کرده ایم و کمبودهای دارویی نیز قابل مدیریت است.

وی تأکید کرد: سازمان غذا و دارو در خصوص کنترل قیمت دارو و کاهش هزینه پرداختی بیماران نهایت تلاش خود را کرده و خواهد کرد و پرداختی بیماران صعب العلاج و خاص کنترل شده و بر روی تأمین هزینه دارویی بیماران متمرکز شده ایم.

دکتر دیناروند با بیان اینکه در حوزه غذا و در راستای کنترل بیماری های غیر واگیر برنامه های بزرگی را شروع کرده ایم، اظهار داشت: خوشبختانه به سمت حذف اسید چرب ترانس، کاهش میزان نمک و شکر در فرآورده های غذایی و همچنین کاهش باقی مانده سموم در مواد غذایی حرکت می کنیم اما به اقدامات بین بخشی و فرا بخشی بیشتری نیاز است.

معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو در پایان خاطرنشان کرد: مردم شاهد بوده اند که اولویت اول وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، تأمین سلامت آنها بوده و در هر موردی ضعف و تخلفی وجود داشته برخوردهای لازم انجام شده تا سلامت مردم به خطر نیفتند.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار