واشینگتن پست: جلادان سعودی سال پرکاری پیش رو دارند

روزنامه واشینگتن پست با اشاره به احتمال اعدام یک روزه بیش از 50 نفر در عربستان، از رونق کاری جلادان سعودی خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه واشینگتن پست در گزارشی با اشاره به احتمال اعدام بیش از 50 نفر در یک روز در عربستان پیش بینی کرد جلادان سعودی سال پرکاری پیش رو داشته باشند.

این روزنامه در گزارش خود آورده است:  از آنجایی که عملکرد نظام قضایی عربستان چندان شفاف نیست، تأیید صحت گزارش های موجود در مورد اعدام هم زمان تعداد زیادی از مجرمان در این کشور آسان نیست. اما این گزارش ها تا حدی نگران کننده بوده است که سازمان عفو بین الملل احساس کرده باید درصدد محکوم کردن آن ها برآید. 

حتی پیش از انتشار این گزارش ها هم بدیهی بود که جلادان عربستان سعودی سال پرکاری داشته اند.  اوایل این ماه عفو بین الملل اعلام کرد امسال 151 نفر در عربستان اعدام شده اند که تقریبا بیشترین میزان در دو دهه اخیر است. براساس تفسیر سختگیرانه این کشور از قوانین شریعت، مجازات جرایم کوچکی مانند قاچاق مواد و حتی جادوگری نیز اعدام خواهد بود. 

برخی کارشناسان معتقدند شاید افزایش تعداد اعدام ها در عربستان با مرگ ملک عبدالله، پادشاه سابق این کشور و روی کار آمدن دولت جدید ملک سلمان مرتبط باشد. با این وجود برخی گروه ها از افزایش اعدام ها در اواخر اوت سال گذشته (شهریور) یعنی چند ماه پیش از مرگ عبدالله گله مند بودند؛ زمانی که عربستان 26 نفر را سر برید. 

شاید عوامل دیگری هم وجود داشته باشند. اوایل امسال "علی دبیسی،" مدیر سازمان اروپایی-سعودی حقوق بشر که مقر آن در برلین قرار دارد، به خبرگزاری فرانسه گفت افزایش فقر باعث افزایش محکومیت های مرتبط با قاچاق در عربستان شده است. 

اما گزارش های موجود درمورد احتمال اعدام دسته جمعی بیش از 50 نفر در عربستان از آن حکایت دارد که این متهمان شامل تروریست های القاعده و افرادی از شهر عوامیه هستند که بیشتر ساکنان آن را شیعیان تشکیل می دهند. این مسئله باعث شده است توجه منتقدان بیش از قبل به موضوع اعدام ها جلب شود. 

نویسنده این گزارش در انتها تاکید کرده است: عربستان که هم از سوی تندروهای سنی مانند القاعده و دولت اسلامی داعش و هم از سوی رقیب شیعه منطقه ای خود یعنی ایران تحت فشار قرار دارد، تلاش ها برای مبارزه با تروریسم را به طور چشمگیری افزایش داده است و اکنون این نگرانی وجود دارد که شاید تلاش های عربستان برای مبارزه با تروریسم از مسیر درست منحرف شده و افزایش اعدام ها در این کشور نتیجه این انحراف باشد. 


انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار