سیب‌زمینی‌های جنجالی همچنان در مجلس

در پی دفن 1700 تن سیب‌زمینی از سوی دولت، برخی از نمایندگان مجلس از پیگیری‌ این موضوع در مجلس خبر دادند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،چند روز پیش بود که خبر دفن 1700 تن در شیراز رسانه‌ای شد و با رسانه‌ای شدن ماجرا تنها توجیه مسوولان جهاد کشاورزی استان دفن سیب‌زمینی‌ها برای تنظیم بازار بود.

 
این اقدام دولت حتی کار را به استعفای یکی از نمایندگان مجلس کشاند. مهدی کوچک‌زاده، نماینده مجلس در این مورد گفته بود: دفن 1700 تن سیب زمینی الگوبرداری از اقتصاد سرمایه‌داری غرب است. اما این پایان اعتراض‌ها به این اقدام عجیب دولت نبود.

احمد کریمی اصفهانی، دبیرکل جامعه اسلامی اصناف و بازار در خصوص امحای 1700 تن سیب‌زمینی به فارس گفت: امحای ۱۷۰۰ تن سیب زمینی ما را به یاد دور ریختن گندم در امریکا انداخت و این خلاف شرع اسلامی ما است.

همچنین احمد توکلی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم نسبت به این قدام دولت ابراز تعجب کرد و گفت: امحای حجم زیاد سیب‌زمینی تکان دهنده‌ است و دولت باید پاسخگو باشد.

از طرف دیگر وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به دفن 1700 تن سیب‌زمینی بیان کرد: سازمان بازرسی مامور شده که موضوع را کاملا بررسی و رسیدگی کند که به چه دلیل این سیب زمینی‌ها فاسد شده و چه راهکارهایی برای جلوگیری از عدم دفن آن وجود داشته است.

اما به نظر می‌رسد مسوولان مربوطه نیز همچنان از این عمل خود دفاع می‌کنند و می‌گویند سیب زمینی‌های امحا شده اول فاسد و بعد دفن شده‌اند.

ورود مجلس به سیب‌زمینی‌های جنجالی
در همین رابطه جعفر قادری، نماینده استان فارس در مجلس به اقتصاد نیوز می‌گوید: وقتی که دولت محصولات را به صورت تضمینی خریداری می‌کند باید بلافاصله این محصولات را به سردخانه‌ها منتقل کرده تا بتواند از آنها استفاده کند. اگر بنا بر آن باشد که محصولات خریداری شده را در محیط سر باز نگه دارد این طبیعیست که فاسد شود .

قادری ادامه می‌دهد: دفن این سیب‌زمینی‌ها چه فاسد شده و چه برای تنظیم بازار دفن شده باشد در هر دو حالت قابل قبول نیست. دولت باید تلاش کند  محصولاتی که خریداری می‌کند و با پول‌های بیت‌المال برای آنها هزینه می‌کند زمینه‌ها را برای ورود محصولات به بازار فراهم کند؛ چه در بازارهای داخلی و چه در بازارهای خارجی.

این نماینده تاکید می‌کند: ما صنایع برای فن‌آوری نداریم. دولت باید در این زمینه پاسخگو باشد. قطعا این موضوع در مجلس دنبال می‌شود و پیگیر این جریان خواهیم بود تا دیگر این اتفاق از طرف مسوولان دولتی تکرار نشود.

همچنین الیاس طاهری، دیگر نماینده استان فارس در این باره به اقتصادنیوز می‌گوید: اقدام درستی در این باره اتفاق نیفتاده‌است.  هیچ عقل سلیمی این اقدام را نمی‌پذیرد، دفن سیب‌زمینی‌ها هم خلاف عرف است و هم خلاف شرع و در کلیات آن کار مناسبی نبوده است.

طاهری خاطر نشان می‌کند: مسوولان با انجام این کار در نهایت هم گفتند به دلیل تنظیم بازار این کار صورت گرفته‌است، ما افراد ناتوان نیازمند در داخل کشور کم نداریم که با سخت زندگی می‌کنند، می‌توانستند آن را به بهزیستی‌ها و کمیته امداد بدهند.

این نماینده در پایان سخنانش بیان می‌کند: به جای دفن سیب‌زمینی صادرات را ساماندهی کنند و بخش صنایع تبدیلی را تکان دهند، نمایندگان به این اقدام دولت تذکر دادند و توضیح خواستند، البته این یک مورد از خلاف‌های دولت بود که رسانه‌ای شد، قطعا ما پیگیر این موضوع خواهیم‌بود.


منبع:فارس

برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار