گزارش آسوشییتدپرس: اغوای سرمایه‌گذاران خارجی بوسیله قراردادهای جدید نفتی ایران

آسوشییتدپرس در گزارشی نوشت ایران با قراردادهای نفتی جدید، سرمایه‌گذاران خارجی را اغوا می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ آسوشییتدپرس با اشاره به طرح‌های پیشنهادی ایران برای امضای قراردادهای جدید نفتی با سرمایه‌گذاران خارجی مدعی شد: ایران روز گذشته مدل جدیدی از قراردادهای نفتی را ارائه داد تا با لغو تحریم‌های اقتصادی از سوی آمریکا، سرمایه‌گذاران خارجی را به سمت بازارهای نفتی این کشور جذب کند. فرم جدید تعیین شده برای مشارکت در طرح‌های نفتی ایران برای سرمایه‌گذاران جالب توجه بوده و در انتظار بازگشت به پروژه‌های سودآور اقتصادی ایران هستند.

قرارداد جدید نفتی ایران جایگزین قرارداد "بیع متقابل" پیشین خواهد شد به این معنا که برخلاف گذشته، سرمایه‌گذاران خارجی در سود و زیان استخراج نفت از یک میدان نفتی خاص مشارکت کامل خواهند داشت. در قراردادهای بیع متقابل، سرمایه‌گذاران پیمانکارانی بودند که بابت توسعه یک میدان نفتی به آنها دستمزد پرداخت می‌شد و سهمی در سوددهی آن نداشتند.

آسوشییتدپرس در ادامه نوشت: ایران شرایط قراردادهای جدید را برای سرمایه‌گذاران خارجی اغواکننده کرده و امیدوار است از حاشیه این قراردادها 30 میلیارد دلار سرمایه وارد کشور کند. مدت این قراردادها 15 تا 20 ساله خواهد بود و این فرصت را به سرمایه‌گذاران می‌دهد تا تمام هزینه‌های خود را بازیابند. پیش از این قراردادهای نفتی ایران با سرمایه‌گذاران کوتاه‌تر از این بود و همواره طرف‌های خارجی از این موضوع گله‌مند بودند که ریسک بازنگشتن سرمایه آنها بسیار بالا است.

پیش از این سرمایه‌گذاران خارجی در ازای هر بشکه نفت استخراجی بیشتر از قراردادشان، سود یا پاداشی دریافت نمی‌کردند؛ اما در مدل جدید قراردادها به سرمایه‌گذاران این فرصت داده می‌شود تا با تولید بیشتر نفت، سود خود را نیز افزایش دهند. همچنین آنها می‌توانند در صورت دلخواه، قرارداد خود را 5 سال دیگر - مجموعا 25 سال - تمدید کنند.

ایران 50 پروژه سرمایه‌گذاری نفت و گاز خود را در اجلاس 2 روزه تهران، که از شنبه آغاز شد، به سرمایه‌گذاران خارجی معرفی می‌کند. "بیژن نامدار زنگنه،" وزیر نفت ایران، در روز نخست اجلاس اعلام کرد: سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند با شرکت‌های نفتی ایران در استخراج، توسعه و تولید میادین نفتی مشارکت داشته باشند. ما قراردادهایی دو سر بُرد به سرمایه‌گذاران خارجی پیشنهاد می‌کنیم و حتی سرمایه‌گذاران آمریکایی هم می‌توانند در این پروژه‌ها سهیم باشند.

پیش‌بینی می‌شود ایران تا 5 سال آینده 150 میلیارد دلار سرمایه خارجی در این کشور جذب کند. حجم تولیدات نفتی ایران به عنوان یکی از اعضای فعال سازمان اوپک به دلیل اعمال تحریم‌های نفتی از سال 2012 (1391) از 2.2 میلیون بشکه به 1.1 میلیون بشکه در روز کاهش یافت. ایران امیدوار است این حجم از تولیدات را افزایش دهد و تا سال 2021 (1400) به 5.7 میلیون بشکه در روز برساند.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار