توصیه‌ای پزشکی برای جوانان تهرانی

60 درصد جوانان تهرانی در معرض بروز عارضه‌های رسوبات کلسترولی و بیماری‌های ناشی از آن هستند.

محمود اسحاق‌حسینی، متخصص گوارش در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان جوان، با اشاره به اینکه کلسترول ماده حیاتی در بدن و شامل دو نوع بد و خوب است، اگر میزان نوع بد آن افزایش نیابد عارضه‌های بسیار جدی را برای بدن به همراه دارد، اظهار کرد: کلسترول ماده حیاتی بدن و شامل دو نوع LDL کلسترول مضر یا بد و HDL کلسترول خوب، مفید و مؤثر است.اگر مقدار کلسترول بد نسبت به کلسترول خوب افزایش یابد عوارض بسیاری را برای بدن به همراه دارد.

وی افزود: کلسترول HDL نقش حفاظتی بدن را برعهده دارد، به طور طبیعی کلسترول برای بدن لازم است و کلسترول LDL یا بد را نیز می‌توان با رعایت مواردی کنترل کرد.کلسترول نقش بسیار مهمی در بدن دارد به طوری که هورمون بانوان وابسته به کلسترول است.

اسحاق‌حسینی، تصریح کرد: میزان کلسترول LDL یا بد و HDL یا خوب در بدن یک به یک است، هر گاه میزان کلسترول خوب کم و کلسترول بد افزایش یابد این امر باعث رسوبات کلسترولی در داخل عروق و اندام‌های مختلف می‌شود.

رسوب کلسترولی در اندام‌های مختلف باعث بروز انواع عارضه و بیماری‌ها می‌شود. با توجه به رسوب کلسترولی در اندام‌ها نوع بیماری‌های مرتبط با آن شیوع پیدا می‌کند.

این متخصص گوارش تأکید کرد: رسوبات کلسترولی در اندام‌ها را باید جدی گرفت، زیرا این رسوبات باعث تنگی عروق و اندام‌های حیاتی بدن می‌شود.کبد چرب و عارضه‌های کبدی، دردهای شکمی، سکته‌های قلبی و مغزی، تنگی‌های اندام‌های مختلف مانند تنگی در عروق، دستگاه عصبی، گوارش، تنفسی و ... بیماری‌های ناشی از رسوبات کلسترولی است.

وی ادامه داد: مهم‌ترین عوامل مؤثر بر بروز عارضه و بیماری‌های حاصل از رسوبات کلسترولی مصرف غذاهای چرب، تغذیه ناسالم، مصرف غذاهای فست‌فودی، کم‌تحرکی، زندگی ماشینی، افزایش وزن، افزایش چربی‌های خونی و ... است.

اسحاق‌حسینی توصیه کرد: ورزش، تنظیم رژیم غذایی مناسب، پرهیز از غذاهای فست‌فودی و چرب، گوشت قرمز به ویژه گوشت گاو و گوساله، مصرف گوشت سفید به ویژه گوشت‌ ماهی، مصرف روغن کنجد و زیتون و روغن حیوانی به جای روغن‌های صنعتی، مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها و ... از بروز بیماری‌های ناشی از رسوبات کلسترولی جلوگیری می‌کند.

این متخصص گوارش در پایان گفت: متأسفانه 50 تا 60 درصد جوانان تهرانی دچار عارضه‌های افزایش چربی و اضافه وزن و در معرض افزایش رسوبات کلسترولی و بروز عارضه و بیماری‌های ناشی از آن هستند.20 درصد جمعیت ایران نیز دچار عارضه افزایش رسوبات کلسترولی و بیماری‌های ناشی از آن هستند.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار