فراگیری تئوری، هنر هنرجو را از اتکا به سایر هنرمندان بی‌نیاز می‌کند

غفلت از مبانی و تئوری هنرهای تجسمی، بعد از چند سال فرد را کپی کار کرده و منجر به خلق آثار هنری نمی‌شود.

ترمه موسوی مدرس نقاشی در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: برای حرکت در مسیر هنرهای تجسمی، لزوماً داشتن تحصیلات آکادمیک نیاز نیست؛ ولی من همیشه تاکید دارم که آموزشگاه‌ها و مربیان هنری نباید بحث تئوری را در آموزش هنرجویان نادیده بگیرند.

وی افزود: درس‌های تئوری مثل تاریخ هنر، مبانی رنگ و حتی عکاسی کردن و مبانی‌های نظری، باید به هنرجو آموزش داده شود تا در کنار فراگیری تکنیک‌ها، دروس تئوری را هم به صورت موازی جلو ببرد؛ چون اگر این اتفاق نیفتد، بعد از 2 یا 3 سال همه کپی کار می‌شوند و نمی‌توانند یک اثر هنری را خلق کنند.

وی ادامه داد: وقتی هنرمند مبانی تئوری را فراگرفته باشد، متکی به سایر هنرمندان نمی‌شود و خود با نگاه و بینش فردی‌اش کار می‌کند؛ ولی متاسفانه این قضیه در بیشتر آموزشگاه‌های آزاد رعایت نمی‌شود. در حال حاضر بیشتر هنرجوها حتی سبک رئال را نمی‌شناسند و فکر می‌کنند به صرف اینکه نقاشی‌شان شبیه طرح باشد، رئال کار می‌کنند اما واقعا چنین نیست.

وی تصریح کرد: تا دوره‌ای باید تابع قواعد نقاشی بود؛ زیرا تا زمانی که فرد قوانین را به درستی نشناسند و اصول را نداند، نمی‌تواند در آن‌ها دخل و تصرف کند. من همیشه به هنرجویانم می‌گویم پیکاسو یک رئالیست فوق‌العاده عالی است؛ چون از بس این سبک را می‌شناخت توانست تا اندازه‌ای قواعد را بشکند و از آن‌ها عبور کند.

وی خاطرنشان کرد: زمانی هنرمند می‌تواند قاعده‌ای را بشکند که مخاطب را قانع کند و برای این کار دلیل محکمی داشته باشد که این مسیر نمی‌شود، مگر به دانش کافی.

موسوی اظهار داشت: به اعتقاد من خلاقیت، بحث عملی و دروس تئوری همه در کنار هم برای موفقیت در عرصه هنرهای تجسمی لازم است و بروز خلاقیت که یک ویژگی ذاتی است تا حد زیادی به مربی بستگی دارد که بتواند به هنرجو در کشف و رشد آن یاری رساند.




برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار