یاسوج ؛

توسعه واحدهای گلخانه ای، ظرفیتی برای رونق کشاورزی پایدار

توسعه واحدهای گلخانه ای با توجه به صرفه جویی منابع آبی و افزایش بازده تولید نقش مهمی در رونق کشاورزی پایدار و اشتغال زایی هر منطقه دارد.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ، کشت های گلخانه ای با توجه به فراهم نمودن شرایط مصنوعی تولید، اهمیت ویژه ای در پیشبرد فرآیندهای توسعه کشاورزی دارند.

با توجه به کاهش نزولات آسمانی در چند سال اخیر کشت گلخانه ای با روش های نوین کشاورزی می تواند تا حدود زیادی به توسعه مشاغل کشاورزی کمک کند.

به دلیل مسدود بودن محیط ، کنترل شرایط اقلیمی مانند دما و رطوبت و همچنین آفات و امراض تولید صیفی جات گلخانه ای یکی از مصادیق تولید بیشتر در سطح کمتر است.

کشت های گلخانه ای با توجه به شرایط جوی هر منطقه نقش مهمی در افزایش محصول، کاهش صرفه جویی آب و حفاظت محصولات دربرابر شرایط اقلیمی دارد.

شهرستان گرمسیری کهگیلویه با وجود بیش از 50 هزار هکتار اراضی کشاورزی پتانسیلهای مناسبی برای توسعه کشت های گلخانه ای دارد.

با توجه به محدودیت منابع آبی و کاهش روز افزون منابع آب زیرزمینی در این شهرستان توسعه گلخانه ها نقش قابل توجهی در کاهش مصرف آبی دارد.

گلخانه ها می توانند با استفاده مناسب از منابع آب و خاک ، رشد و تولید محصول در فصول مختلف سال و کارآفرینی برای فعالان بخش کشاورزی نقش قابل توجهی در رونق اقتصادی منطقه داشته باشند.

فضل الله صمدیان یکی از بهره برداران طرح 600 مترمربعی گلخانه ای  گفت: در این طرح خیار سبز کشت و به طور میانگین هفته ای 500 کیلوگرم محصول نیز برداشت می شود.

وی با اشاره به درآمد زا بودن طرحهای گلخانه ای افزود: در این طرح کوچک سه نفر مشغول فعالیت هستند.

صمدیان اظهارکرد: برای اجرای این طرح 300 میلیون ریال تسهیلات کم بهره از سوی بانک پرداخت شده است.

رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه با اشاره به اینکه پنج هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان به کشت گلخانه ای اختصاص یافت گفت: عمده تولید واحد گلخانه ای خیار، گوجه فرنگی، فلفل، بادمجان، انواع سبزیجات و صیفی جات است.

عبدالله قیصری با اشاره به کیفیت و متنوع بودن این محصولات افزود: در هر مترمربع از کشت های گلخانه ای بیش از 30کیلو گرم محصول برداشت می شود.

وی با بیان بهره برداری از طرح گلخانه ای دشت مازه اظهارکرد: این مجتمع با مساحت 34 هکتار در قالب واگذاری طرح منابع ملی احداث و در 25 واحد پنج هزار متری قطعه بندی شده است.

قیصری تصریح کرد: تامین آب، برق، گاز و دیوارکشی 12 واحد از این طرح با هزینه ای بالغ بر 10 میلیارد ریال انجام و آماده واگذاری به متقاضیان است.

وی گفت: برای اجرای طرح گلخانه ای در هر واحد چهار میلیارد ریال تسهیلات با بهره 10 درصد به متقاضیان پرداخت می شود.

قیصری ظرفیت تولید هر یک از این واحدها را بیش از یک تن در هر دوره ذکر کرد و گفت: در هریک از این واحدها برای 15 نفر بصورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغالزایی ایجاد خواهد شد.

وی عنوان کرد: این واحدها بصورت اجاره ای و به شرط تمدید برای اجرای طرحهای گلخانه ای به متقاضیان واگذار می شود.

قیصری ابراز داشت: با توجه به پتانسیل های کشاورزی دراین شهرستان سرمایه گذاری دراین بخش باعث توسعه پایدارخواهد شد.

انتهای پیام /س
برچسب ها: توسعه ، گلخانه ، رونق ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.