"غزال تیزپای ایران" ۱۸ ساله شد + فیلم

هشت آذر 1376 اتفاقی تاریخی در فوتبال ایران رقم خورد که هنوز با گذشت 18 سال هنوز در خاطر مردم زنده مانده است.

به گزارش خبرنگار حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان؛18 سال پیش و درست در روز هشت آذر 1376 حماسه ای از شیرجوانان دیار پارس رقم خورد که از خاطره هیچ یک از مردم ایران پاک نمی شود.
 
تیم ملی فوتبال ایران که برای صعود به جام جهانی 1998 فرانسه تلاش می کرد پس از رسیدن به رتبه دوم گروه خود و عدم کامیابی در صعود مستقیم به جام جهانی راهی مرحله پلی آف شد و در این مرحله ابتدا باید در جوهوربارو مالزی به مصاف ژاپن می رفت.
 
تیم ملی در دیدار مقابل چشم بادامی ها نمایش خوبی داشت اما در نهایت بازی زیبای ملی پوشان و رشادت های احمدرضا عابدزاده نتوانست مانع از شکست 3.2 شاگردان والدیر ویرا برزیلی سرمربی موقت ایران گردد و تیم ملی باید برای زنده نگه داشتن آخرین کورسوی امید خود در 2 دیدار رفت و برگشت به مصاف تیم تمام اروپایی قاره اقیانوسیه استرالیا می رفت.
 
توقف ایران در بازی رفت مقابل دیدگان 128 هزار هوادار در ورزشگاه آزادی تهران کار را برای شاگردان پیرمرد برزیلی بسیار دشوار کرد.
 
 هشت آذر 1376 مصادف با 29 نوامبر 1997 ورزشگاه ملبورن کریکت گراند را به یکی از اماکن رویایی در ورزش ایران تبدیل کرد.
 
هرچند آن مسابقه با حاکمیت مطلق شاگردان تری ونبلز انگلیسی شروع شد و ادامه یافت .2 گل هری کیول و آئورلیو ویدمار موجب جستن کانگوروها در مسیر پاریس گردید اما در میانه نیمه دوم حرکت احمقانه پیتر هور جیمی جامپ در پاره کردن دروازه احمدرضا عابدزاده  ساندرو پل مجارستانی را مجبور به توقف بازی کرد.
 
همین اتفاق آب سردی بر آتش سوزان حملات استرالیایی ها ریخت که پیامد آن چهار دقیقه ای بود که شاید هیچ یک از اهالی کره خاکی حوادث آن را باور نمی کردند.
 
تولد 18 سالگی حماسه تکرار نشدنی ملبورن
 
ابتدا حرکت عمقی خداداد عزیزی در دقیقه 71 و برخورد با ابراهیم تهامی که در وضعیت آفساید جای داشت ،کریم باقری را در مقابل دروازه خالی از دروازه بان مارک بوسنیچ قرار داد و وی نیز با فرصت طلبی توپ را به تور دروازه دروازه قلدر ایران دوخت تا  ایران پس از 70 دقیقه بتواند نفس خود را آزاد شده ببیند.
 
اما چند دقیقه پس از گل نخست در 74 دقیقه آن دیدار علی دایی که شاید آن روز کم فروغ ترین نمایش خود را در عرصه فوتبال ملی پشت سر می گذاشت با یک بغل پای عمقی و شکافتن مرکز دفاع استرالیا خداداد را در موقعیت تک به تک با گلر چشم آبی کانگورو قرار داد و ناگهان چشم 60 میلیون ایرانی از یک طرف به ساق پای راست مهاجم ریزنقش مشهدی و زبان جواد خیابانی دوخته شد و گزارشگر با آن زبان حماسی فریاد برآورد:
 
باز هم خداداد،باز هم روی زمین،این غزال تیز پای فوتبال ایران
 
ناگهان جهنم 85022 ملبورن کریکت گراند برای 11 مرد داخل مستطیل سبز و نیمکت نشینان و معدود ایرانی های حاضر در ورزشگاه به گلستان تبدیل شد و ویرا مجالی یافت تا سیگار نیمه کشیده خود را که روی چمن انداخته بود پکی دوباره زده و شادمان و با استرس زیاد به ادامه راه بنگرد.
 
شبکه تلویزیونی فرانس پرس در تعبیری جالب اعلام کرد در زمان گل خداداد وزن کره زمین به دلیل بالاپریدن مردمان ایران زمین و شادمانی آن ها به اندازه 60 میلیون نفر سبک شد.
 
به هر حال آن 15 دقیقه باقی مانده از وقت معمول بازی و هشت دقیقه کشنده وقت اضافه به خیر گذشت و شروع مجدد احمدرضا به منزله پایان دراماتیک ترین داستان تاریخ فوتبال ایران تلقی گردید.
 
آن بازی با تمام خاطرات شیرین،با آن همه جشن های خیابانی و آن همه لذت از بوق ممتد اتومبیل ها و فریاد ایرانی ها 18 سال است که به پایان رسیده و در این گزارش قصد داریم مروری داشته باشیم بر زندگی فوتبالی خالقان آن شب رویایی برای ایران و شب تراژیک برای استرالیا پس از آن دیدار.
 
تولد 18 سالگی حماسه تکرار نشدنی ملبورن
 
احمدرضا عابدزاده: گلر افسانه ای فوتبال ایران که در آن بازی 31 ساله بود پس از آن شب به مدت سه فصل دیگر برای پرسپولیس به میدان رفت و سرانجام با انجام 79 بازی ملی در سال 1377 از فوتبال ملی و در سال 1379 از فوتبال باشگاهی خداحافظی کرد.
 
 
عابدزاده مربیگری دروازه بانی در تیم های پرسپولیس ،استیل آذین  و راه آهن را در کارنامه دارد و چند مدتی به مرورش کودکان مستعد در امر دروازه بانی در آمریکا پرداخت.
 
محمد خاکپور :خاکپور 28 ساله در دیدار ایران و استرالیا پس از آن مسابقه تا سال 1378 برای بهمن کرج بازی کرد و سپس در سال 1379 به مترو استارز آمریکا انتقال یافت.
 
حضور در جام جهانی1998 فرانسه و قهرمانی بازی های آسیایی بانکوک مهم ترین افتخارات خاکپور پس از حماسه ملبورن است.خاکپور در سال 1379 پس از انجام 52 بازی و یک گل ملی پیراهن سفید ملی را از تن درآورد.
 
وی در دوران مربیگری خود در تیم های استیل آذین و تیم المپیک ایران سرمربی گری کرده و امید دارد پس از 40سال به ناکامی ایران در راه صعود به المپیک پایان دهد.
 
مهدی پاشازاده : مدافع 22 ساله تیم ملی در آن شب رویایی یک فصل پس از آن دیدار برای یک فصل برای استقلال به میدان رفت.پاشازاده با انتقال به فوتبال آلمان در 2 فصل  پیراهن تیم های بایرلورکوزن و فورتونا کلن را به تن کرد.در بازگشت به فوتبال ایران سه فصل دیگر آبی پوشان پایتخت راهمراهی کرد .پاشازاده سه فصل پایانی فوتبال خود را در تیم های راپیدوین(28 بازی)،اشتورم گراتز (4 بازی)و آدمیراواکر(33 بازی) اتریش دنبال کرد و در سال 1386 از صحنه حرفه ای خداحافظی کرد.البته عمر درخشش پاشا پس از آن شب پرشکوه در فوتبال ملی دوام چندانی نیافت و این بازیکن در 23 سالگی و تنها با انجام 14 بازی از تیم ملی خداحافظی کرد.
 
مهم ترین افتخارات پاشازاده پس از آن دیدار 2 قهرمانی با استقلال در لیگ آزادگان و قهرمانی در جام حذفی باشگاه های کشور در سال 1381 است.وی همچنین سابقه حضور در لیگ قهرمانان فوتبال اروپا و جام اینترتوتو را در کارنامه دارد.
تیم دوم آدمیراواکر،گسترش سهند،پارسه،شهرداری تبریز،آلومینیوم اراک و گاز فجر جم بوشهر تیم هایی هستند که مدافع اسبق آبی پوشان هدایت آن ها را در مقام سرمربیگری به عهده داشته است.
 
 
نعیم سعداوی: پیستون راست 28 ساله تیم ملی در آن مسابقه تا سال 1378 برای پرسپولیس به میدان رفت.وی پس از ترک سرخ پوشان پایتخت تا پایان دوران بازیگری در سال 1383  پیراهن قرمز فولاد خوزستان را به تن کرد.
 
سعداوی با نزدیک به 30 بازی ملی در سال 1377 از تیم ملی خداحافظی کرد.همچنین در دوران مربیگری خود به عنوان سرمربی صنعت نفت آبادان و شاهین بوشهر و کمک مربی تیم ملی المپیک ایران،پرسپولیس و فولاد خوزستان فعالیت کرده است.2 قهرمانی با پرسپولیس در لیگ آزادگان و قهرمانی با فولاد در لیگ برتر سیزدهم به عنوان مربی از مهم ترین افتخارات سعداوی پس از پایان دیدار مقابل استرالیا است.
 
 
افشین پیروانی:مدیر فنی کنونی تیم ملی بزرگسالان ایران در آن دیدار تنها 27 سال داشت.کاپیتان متعصب سرخ پوشان تا سال 1383 در 209 بازی برای پرسپولیس 14 بار موفق به گلزنی شد.وی در آخرین فصل بازیگری خود در سال 1384 برای پیکان 17 بار به میدان رفت.البته پیروانی در سال 1381 با انجام 66 بازی  از فوتبال ملی خداحافظی کرد.
 
سرمربیگری در تیم های پرسپولیس، استیل آذین و سنگ آهن بافق یزد  و مربی گری در پرسپولیس در کارنامه وی به چشم می خورد.2 عنوان قهرمانی در لیگ آزادگان،یک قهرمانی در لیگ برتر و قهرمانی در جام حذفی سال 1378 و قهرمانی در بازی های آسیایی تایلند مهم ترین افتخار کاپیتان پیروانی پس از دیدار با استرالیا است.
 
رضا شاهرودی: مدافع چپ 25 ساله تیم ملی در دیدار با کانگوروها تا سال 1379 برای پرسپولیس به میدان رفت.شاهرودی پس از یک فصل حضور در فوتبال چین و پوشیدن پیراهن دالیان به جمع سرخ پوشان پایتخت بازگشت. در سال 1382 شاهرودی  و به دنبال اعتصاب چند بازیکن پرسپولیس در حمایت از علی پروین سرمربی مثتعفی تیم به تیم دسته اولی پاسارگاد تهران رفت و با بازی در پیکان در سال 1385 به دوران باشگاهی خود پایان داد.البته شاهرودی در سال 1378 پس از 40 بازی و پنج گل ملی به فعالیت خود در عرصه فوتبال ملی پایان داد.کمک مربیگری در تیم هایی چون داماش تهران،کوثر تهران،استیل آذین تهران،راه آهن تهران و سیاه جامگان مشهد در کارنامه این پیشکسوت فوتبال ایران به چشم می خورد.قهرمانی در لیگ آزادگان به همراه پرسپولیس از مهم ترین افتخارات شاهرودی مالدینی است.البته وی به دلیل مصدومیت فرصت حضور در جام جهانی 1998 فرانسه را از دست داد.
 
حمید استیلی: یک سال پس از آن بازی را استیلی 26 ساله برای بهمن کرج بازی کرد.وی سپس 6 فصل را با پیراهن پرسپولیس به میدان رفت و در سال 1383 پس از انجام 98 بازی و زدن 9 گل با پیراهن این تیم در 33 سالگی از فوتبال خداحافظی کرد.استیلی همچنین در سال 1379 پس از 79 بازی  وزدن 12 گل پیراهن تیم ملی را از تن درآورد.
 
یک قهرمانی در لیگ آزادگان و قهرمانی نخستین دوره لیگ برتر از مهم ترین افتخارات باشگاهی و قهرمانی در بازی های آسیایی بانکوک از مهم ترین افتخارات ملی استیلی پس از آن دیدار است.ضمن این که گل وی به آمریکا در دیدار دوم ایران در جام جهانی به عنوان گل قرن لقب گرفت.
 
استیلی سابقه سرمربیگری استیل آذین، شاهین بوشهر،پرسپولیس ،راه آهن و ملوان را در کارنامه دارد.
 
تولد 18 سالگی حماسه تکرار نشدنی ملبورن
 
کریم باقری: زننده گل نخست تیم ملی در آن دیدار 23 ساله بود.کریم پس از آن دیدار تا پایان ژوئن 2000 برای آرمینیا بیله فلد آلمان در 51 بازی موفق به زدن 6 گل شد.باقری در سال 2000 به النصر امارات رفت و کارنامه 8 بازی و 4 گل را در این تیم به ثبت رساند.باقری در سال 2000 به عنوان  نخستین ایرانی تاریخ لیگ برتر جزیره لقب گرفت اما در جمع چکش های لندن دوام چندانی نیافت و تنها بک بار برای این تیم بازی کرد.السد قطر دیگر تیم دوران بازیگری کریم در کشورهای حاشیه خلیج فارس بود.کریم در سال 1381 به پرسپولیس پیوست و تا اواخر سال 1389 در 178 بازی برای این تیم 29 گل به ثمر رساند.
 
کریم باقری در سال 1388 و سن 36 سالگی پیراهن تیم ملی را به تن کرد و در 87 بازی آمار فوق العاده 50 گل را در کارنامه خود ثبت کرد.قهرمانی در لیگ برتر هشتم،2 قهرمانی در جام حذفی و قهرمانی جام باشگاه های عرب به همراه السد قطر مهم ترین عناوین باشگاهی آرپی چی زن و قهرمانی بازی های آسیایی بانکوک بهترین افتخار ملی کریم پس از دیدار با استرالیا است.کریم در حال حاضر به عنوان کمک برانکو ایوانکوویچ در پرسپولیس فعالیت می کند.
 
 
غزال تیزپای ایران 18 ساله شد
 
خداداد عزیزی: غزال 26 ساله ملبورن پس از آن بازی تا ژوئن 2000  در 50 بازی برای کلن آلمان 1گل به ثمر رساند.20 بازی و 3گل حاصل عملکرد خداداد در ارث کوئک سن خوزه آمریکا است.عزیزی پس از مدتی بازی برای النصر امارات به تیم پاس تهران پیوست و در 4 سال حضور در این تیم آمار 82 بازی و 23 گل را ثبت کرد.آدمیرا واکر اتریش،عقاب و راه آهن تهران آخرین تیم های عزیزی در فوتبال باشگاهی بودند و این بازیکن پس از خداحظی با فوتبال ملی در سال 1385 با آمار 47 بازی و 13 گل در امان سال از فوتبال باشگاهی نیز خداحافظی کرد.
 
2مرتبه سرمربیگری در ابومسلم مشهدو همچنین هدایت پیام مشهد.،استقلال اهواز و شهرداری تبریز کارنامه دوران مربی گری خداداد است.
 
قهرمانی در سومین دوره لیگ برتر به همراه پاس یکی از مهم ترین افتخارات خداداد پس از آن درخشش حماسی است.
 
تولد 18 سالگی حماسه تکرار نشدنی ملبورن
 
علی دایی: شهریار موفق ترین بازیکن فوتبال ایران پس از دیدار با استرالیا به حساب می آید. وی تا پایان ژوئن 1998 در26 بازی برای آرمینیا بیله فلد 7 گل به ثمر رساند و همچنین در یک فصل حضور در بایرن مونیخ آمار 31 بازی و 6 گل را ثبت کرده است.دایی تا پایان ژوئن 2002 در 85 بازی باقراهن آبی و سفید هرتابرلین 12 بار موفق به باز کردن دروازه حریفان شد.در فصل 2002.2003 دایی با بازی کردن در الشباب امارات 26 بازی و 16 گل را رقم زد.دایی در سال 1383 در بازگشت یک ساله خود پرسپولیس در 26 بازی 16 گل به ثمر رساند و آقای گل سومین دوره لیگ برتر لقب گرفت. دایی در 2 فصل حضور در صباباتری در 65 بازی 35 بار دروازه حریفان را باز کرد.سایپا آخرین تیم دوران بازیگری دایی بود که در یک فصل حضور در این باشگاه به عنوان بازیکن_مربی آمار 27 بازی و 10 گل را به جا گذاشت.
 
سرمربیگری در تیم های سایپا، پرسپولیس،راه آهن و صبا قم و تیم ملی ایران در کارنامه دایی به چشم می خورد.
 
 
قهرمانی در لیگ آلمان و جام حذفی این کشور به همراه نایب قهرمانی در لیگ قهرمانان فوتبال اروپا به امراه بایرن مونیخ،قهرمانی در جام حذفی سال 1385 به همراه صباباتری،سوپرکاپ همان سال به همراه صبا،قهرمانی در لیگ برتر ششم با سایپا،قهرمانی در بازی های آسیایی 1998،مقام سوم جام ملتهای آسیا در سال 2004،دو حضور در جام جهانی،قهرمانی غرب آسیا به عنوان بازیکن و سرمربی تیم ملی،رسیدن به رکورد 100 گل ملی در سال 1384،2 قهرمانی جام حذفی باشگاه های کشور در جایگاه سرمربی پرسولیس مهم ترین افتخارات دایی پس از بازی با استرالیا است.149 بازی و 109 گل کارنامه استثنایی دایی در عرصه فوتبال ملی است.
 
تولد 18 سالگی حماسه تکرار نشدنی ملبورن
 
مهدی مهدوی کیا:جوان ترین بازیکن ایران در آن دیدار با 20 سال سن تا سال 1378ودر 67 بازی ،24 گل برای پرسپولیس به ثمر رساند.وی در فصل 1998.99 به فوتبال آلمان منتقل شد و در 12 دیدار برای بوخوم 3بار موفق به گلزنی شد.229 بازی و 29 گل حاصل عملکرد هشت ساله میدی در تیم بندری هامبورگ است.مهدوی کیا در حضور سه ساله خود در اینتراخت فرانکفورت تا انتهای سال 20103 بازی انجام داد. 37 بازی و شش گل آمار یک و نیم ساله مهدی در بازگشت به فوتبال ایران به همراه استیل آذین است.وی در نیم فصل نخست لیگ یازدهم 16 بازی برای داماش انجام داد و در بازگشت خود پس از سال ها به پرسپولیس32 بازی و سه گل را ثبت کرد.قهرمانی جام حذفی آلمان در سال 2003،قهرمانی در بازی های اسیایی بانکوک،رتبه سوم جام ملتهای آسیا در سال 2004،نایب قهرمانی جام حذفی ایران در سال 1392،کسب عنوان بهترین بازیکن سال آسیا در سال 2003 و 2 حضور در جام جهانی از مهم ترین افتخارات آقای خوش اخلاق فوتبال ایران پس از دیدار با استرالیا است.110 بازی و 13 گل عملکرد مهدوی کیا در تیم ملی است.
 
علی رضا منصوریان: سرمربی کنونی نفت تهران در آن بازی 26 ساله بود.منصوریان پس دیدار با استرالیا در 2 سال حضور در فوتبال یونان در 23 بازی برای اسکودا ژانتی و 7 بازی برای آپولون اسمیرنیس تنها یک بار موفق به زدن گل برای آپولونی ها شد.وی در 2 فصل حضور در تیم سنت پائولی آلمان تنها 15 بار به میدان رفت  ودر بازگشت به فوتبال ایران و پایان دوران بازیگری خود در سال 1387 130 بارهمراه با پیراهن آبی پوشان پایتخت بازی کرد.46 بازی ملی و 8 گل آمار منصوریان در تیم ملی است.
 
قهرمانی در پنجمین دوره لیگ برتر و جام حذفی باشگاه های کشور در سال 1387 به همراه استقلال و قهرمانی بازی های آسیایی بانکوک مهم ترین افتخارات منصوریان پس از دیدار با استرالیا است.
 
منصوریان پس از دوران بازی خود سرمربیگری تیم های پاس همدان،تیم ملی بزرگسالان به صورت موقت،تیم ملی امید و نفت تهران و دستیاری افشین قطبی در تیم ملی بزرگسالان را در کارنامه دارد.
 
علی اکبر استاد اسدی: مدافع 32 ساله آذری زبان تیم ملی در آن دیدار تا پایان سال 1382 برای ذوب آهن اصفهان و سپس به مدت 3 سال برای ماشین سازی تبریز بازی کرد.استاد اسدی در این 18 سال تنها مدتی کوتاه به عنوان مربی در باشگاه گسترش فولاد تبریز مشغول شد.15 بازی ملی در کارنامه استاد دیده می شود.
 
ابراهیم تهامی: مهاجم خوزستانی و تاثیر گذار تیم ملی در بازی با استرالیا بنا به دلایلی نامعلوم تنها یک سال پس از آن دیدار در سطح اول فوتبال کشور برای استقلال اهواز بازی کرد.7 بازی و یک گل ملی در کارنامه تهامی دیده می شود.
 
نیما نکیسا:دروازه بان ذخیره 22 ساله تیم ملی در آن دیدار یک فصل پس از آن مسابقه برای پرسپولیس به میدان رفت.فلامورتاری ولوره آلبانی،کاوالاس یونان،برق شیراز ،پاس تهران،استقلال دزفول و استقلال اهواز دیگر تیم های نکیسا در سطح باشگاهی بودند و این دروازه بان در سال 1386 از فوتبال خداحافظی کرد.نکیسا با قهرمانی بازی های آسیایی بانکوک پس از 11 بازی از تیم ملی کنار گذاشته شد.قهرمانی در لیگ سوم برتر به همراه پاس تهران مهم ترین افتخار باشگاهی نیما است.البته نکیسا در این مدت فعالیت هایی در عرصه موسیقی کشور داشته است.
 
مهرداد میناوند: مدافع چپ نیمکت نشین و 21 ساله تیم ملی در آن دیدار تا پایان سال 1377 در 89 بازی برای پرسپولیس 13 گل به ثمر رساند.وی سپس در سه فصل بازی برای اشتورم گراتس اتریش آمار 67 بازی و یک گل را ثبت کرد.میناوند سپس به فوتبال بلژیک رفت و 2 بازی برای شارلوا انجام داد.وی حضوری ناموفق در الشباب امارات داشت و در بازگشت به فوتبال ایران در سال 1382  و 2 فصل بازی برای سرخ پوشان پایتخت 19 بازی انجام داد.سپاهان اصفهان و راه آهن تهران آخرین تیم های دوران بازیگری مهرداد بودند.وی در سال 1382 پس از 67 بازی و 4 گل برای تیم ملی از فوتبال ملی کناره گیری کرد.مربیگری در تیم خونه به خونه بابل تنها سابقه میناوند در این عرصه است.
 
قهرمانی در لیگ آزادگان به همراه پرسپولیس و قهرمانی لیگ اتریش ،جام حذفی و سوپر کاپ این کشور همراه با اشتورم گراتس مهم ترین افتخار میناوند پس از دیدار با استرالیا است.
 
غزال تیزپای ایران 18 ساله شد
 
جواد زرینچه :هر چند مدافع راست تیم ملی در آن بازی به میدان نرفت اما تا پیایان لیگ 1378.79 برای استقلال بازی کرد و سپس یک فصل به استقلال رشت بازی کرد .وی سپس به مدت 2 سال به استقلال بازگشت.صبا باتری آخرین تیم دوران بازیگری زرینچه بود و این بازیکن در سال 1383 کفش هایش را آویخت.زرینچه در سال 1379 پس از 80 بازی و یک گل ملی از تیم ملی خداحافظی کرده بود.
 
زرینچه در زمان مربی گری هدایت تیم هایی چون صنایع اراک،آلومینیوم هرمزگان،کاوه تهران،شهرداری یاسوج،راهیان کرمانشاه و استقلال تهران را به صورت موقت بر عهده داشته و همچنین یک فصل به عنوان دستیار امیرقلعه نویی  در استقلال و مدتی در جایگاه سرمربی موقت آبی پوشان فعالیت کرده است.یک قهرمانی در لیگ آزادگان و قهرمانی در بازی های آسیایی بانکوک  و پاس گل قرن مهم ترین افتخار زرینچه پس از دیدار با استرالیا است.
 
مجید نامجو مطلق: هافبک تکنیکی و 30 ساله تیم ملی در آن دیدار به میدان نرفت و تنها 2 سال پس از بازی با استرالیا با پیراهن پرسپولیس خداحافظی کرد.نامجو در همان سال 1376 پس از انجام 44 بازی  و زدن 4 گل از فوتبال ملی خداحافظی کرده بود.
 
وی در دوران مربیگری به عنوان مربی در تیم هایی چون تیم ملی زیر 19 سال ایران ،ابومسلم مشهد و استقلال تهران و سرمربی شهرداری بندر عباس و آلومینیوم هرمزگان فعالیت کرده است. یک قهرمانی در لیگ آزادگان مهم ترین عنوان نامجو پس از دیدار با استرالیا است.
 
والدیر ویرا :سرمربی برزیلی  53 ساله تیم ملی که پس از آن دیدار جای خود را به تومیسلاو ایویچ فقید داده و در رویای هدایت ایران در جام جهانی ناکام ماند پس از آن مسابقه هدایت تیم های ملی عمان و بحرین و تیم های باشگاهی چون الطایی عربستان،الخلیج عربستان،راجا کازابلانکا مراکش،دپورتیوو ساپریسا کاستاریکا،دوفار عمان،العربی کویت،ناگانو پارسیرو ژاپن،الرمثا عمان و کیوتو سانگا ژاپن را به عهده گرفت.
 
بازیکنان تیم ملی استرالیا که در همان زمان نیز عمدتا در فوتبال اروپا بازی می کردند پس از آن دیدار نیز بعضا به درخشش در فوتبال باشگاهی اروپا داده و حتی به قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا معتبرترین جام باشگاهی در این قاره دست یافتند.
 
مارک بوسنیچ : گلر چشم آبی و 24 ساله کانگوروها پس از آن دبدار 207 بازی برای آستون ویلا،30 بازی برای منچستر یونایتد،7 بازی برای چلسی انگلیس و 6 بازی برای سنترال کست مارینرس انجام داد و در سال 2009 در  36  سالگی کفش هایش را خداحافظی کرد.البته بوسنیچ در سال 2000 و در حالی که تنها 27 سال داشت پس از 17 بار پوشیدن ساکروز از تیم ملی خداحافظی کرده بود.
 
قهرمانی در لیگ برتر جزیره در فصل 1999.2000 و قهرمانی جام باشگاه های جهان در سال 1999 مهم ترین افتخار بوسنیچ پس از عدم راهیابی استرالیا به جام جهانی فرانسه بود.
 
کرگ مور :مدافع 21 ساله ساکروز پس از انجام 101 بازی و زدن 8 گل گلاسکو رنجرز اسکاتلند را به سمت کریستال پالاس  انگلیس ترک کرد.البته حضور قرضی وی در این تیم دوام چندانی نیافت و وی پس از بازگشت به رنجرز آمار 155 بازی و 12 گل را ثبت نمود.
 
وی همچنین در کارنامه خود سابقه 14 بازی و یک گل برای مونشن گلادباخ آلمان،31 بازی و 4 گل برای نیوکاسل انگلیس،62 بازی و 4 گل برای کوئینز لند رور استرالیا و 10 بازی و یک گل برای کاوالای یونان را دارد.
 
مور در سال 2010 پس از انجام 52 بازی و زدن سه گل از فوتبال ملی و باشگاهی خداحافظی کرد.
 
غزال تیزپای ایران 18 ساله شد
 
سه قهرمانی لیگ اسکاتلند،سه قهرمانی جام حذفی و یه قهرمانی سوپر کاپ این کشور،قهرمانی جام اینترتوتو همراه با نیوکاسل و صعود به جام های جهانی 2006 و 2010 تا حدودی خاطره آن شب تلخ را از ذهن مور پاک کرد.
 
استیو هوروات:مدافع 26 ساله ساکروز پس از  آن دیدار فوتبال خود را در تیم های کارلتون(2)،کریستال پالاس و ملبورن نایتس ادامه داد  و در سال 2003  فوتبال را کنار گذاشت.البته وی در سال 2002 پس از 32 بازی ملی با کانگوروها خداحافظی نمود.
 
الکس نوبین :مدافع 32 ساله استرالیا پس از آن دیدار نزدیک به 438 بار با پیراهن آدلاید یونایتد به میدان رفت و 27 گل به ثمر رساند.وی سپس برای تیم های پاراتا پاور 48 بازی و 4 گل و برای نوترن اسپریت 38 بازی انجام داد  و در سال 2003 از فوتبال باشگاهی کناره گیری نمود.
 
توبین در سال 1998 پس از انجام 87 بازی  و زدن 2 گل ملی فوتبال ملی را کنار گذاشته بود.
 
استن لازاریدیس:هافبک کوتاه قامت و 25 ساله استرالیایی ها پس از آن مسابقه با انجام 87 بازی و سه گل وست هام را به سوی بیرمنگام ترک کرد.آمار استن در جمع آبی های ویلا 215 بازی و 8 گل است.پرث گلوری استرالیا آخرین تیم باشگاهی لازا در دوران بازی گری می باشد و وی پس از این که در سال 2006 با انجام 60 بازی از فوتبال ملی خداحافظی کرده بود در سال 2008 فوتبال باشگاهی را نیز کنار گذاشت.
 
تولد 18 سالگی حماسه تکرار نشدنی ملبورن
 
رابی اسلاتر:هافبک 33 ساله کانگوروها پس از آن دیدار آمار 41 بازی و 2 گل برای ساوتهمپتون ،6 بازی برای ولورهمپتون و 61 بازی و 10 گل را برای نورترن اسپریت استرالیا به جای گذاشت.اسلاتر پس از کناره گیری از فوتبال ملی با 44 بازی و 1 گل در سال 1997در سال 2001 با فوتبال باشگاهی نیز وداع کرد.
 
ند زلیچ :هافبک 26 ساله استرالیا در آن دیدار ور 102 بازی خود برای مونیخ 1860 آلمان سه گل به ثمر رساند و سپس به فوتبال ژاپن آمد.زلیچ در فوتبال شبه جزیره ژاپن فروغ چندانی نداشت و پس از 34 بازی و 2 گل برای تیم های کیوتو سانگا و اوراواردز ژاپن به فعالیت فوتبالی خود در این کشور پایان داد.
 
زلیج همچنین سابقه 22 بازی برای واکرتیرول اتریش،21 بازی و یک گل برای نیوکاسل یتس استرایا ،7 بازی برای هلموند اسپرت هلند و 11 بازی برای دینامو تفلیس گرجستان را در کارنامه دارد.
 
ند زلیچ خیلی زود و مس از انجام 34 بازی و زدن 3 گل از فوتبال ملی کناره گرفت.هر چند فوتبال باشگاهی را 10 سال پس از خداحافظی از فوتبال ملی پایان داد.
 
آئورلیو ویدمار:سرمربی کنونی تیم ملی المپیک استرالیا که در آن دیدار 30 ساله بود پس از انجام 25 بازی برای تنه ریف اسپانیا راهی سانفرس هیروشیما ژاپن شد و آمار 29 بازی و هشت گل را برای این تیم به جا گذاشت.ویدمار برای آدلاید سیتی 110 بازی و 17 گل و برای آدلاید یونایتد 27 بازی و 2 گل را ثبت کرد.سرانجام همان طور که در سال 2001 پس از انجام 44 بازی و زدن 17 گل برای تیم ملی استرالیا از فوتبال ملی خداحافظی کرده بود در سال 2004 فوتبال باشگاهی را نیز کنار گذاشت.
 
تیم های آدلاید یونایتد،تیم ملی زیر 23 و زیر 20 سال استرالیا تیم هایی بودند که ویدمار هدایت آن ها را به عهده داشته است.ضمن این که وی مدتی به عنوان سرمربی موقت استرالیا فعالیت میکرد.
 
کرگ فاستر:هافبک 28 ساله کانگوروها پس از آن دیدار پس از انجام 19 بازی و زدن 4 گل پورتس موث انگلیس را ترک کرد.وی برای کریستال پالاس انگلیس آمار  52 بازی و3گ 3گل و همچنین برای نورترن اسپریت 43 بازی و 2 گل را به جا گذاشت.فاستر در سال 2003 از فوتبال خداحافظی کرد.
 
البته وی در سال 2000 پس از انجام 29 بازی و زدن 3 گل فوتبال ملی را کنار گذاشته بود.
 
مارک ویدوکا :مهاجم اسطوره ای ساکروز که در آن دیدار تنها 22 سال داشت پس از انجام 84 بازی و زدن 40 گل دیناموزاگرب کرواسی را به مقصد سلتیک اسکاتلند ترک کرد.مارک در جمع سفید و سبزهای گلاسکو هم فوق العاده 49 بازی و 35 گل را ثبت کرد.
ویدوکا در سال 2000 به لیدزیونایتد انگلیس پیوست و در طول 4 سال با انجام 166 بازی 72 بار موفق به باز کردن دروازه حریفان لیدز شد.در سال 2004 مارک به میدلزبورو انگلیس ملحق شد و آمار91 بازی و 42 گل را در  جمع قرمزپوشان بورو ثبت کرد.
 
نیوکاسل آخرین تیم دوران بازیگری مارک کبیر بود.40 بازی و 7 گل عملکرد ویدوکا در جمع کلاغ ها است.ویدوکا در سال 2007 با آمار 43 بازی و 11 گل از فوتبال ملی و در سال 2009 از فوتبال باشگاهی خداحافظی کرد.
 
قهرمانی در جام اتحادیه اسکاتلند و حضور در جام جهانی 2006 آلمان از مهم ترین عناوین ویدوکا پس از تقابل با ایران است.
 
 
هری کیول :جوان اول آن روزهای کانگوروها که در آن دیدار تنها 19 سال داشت پس از انجام 202 بازی و زدن 63 گل در سال 2003 به لک لک های بندر لیورپول پیوست اما در طول 5 سال حضور در لیورپول به هیچ وجه نتوانست درخشش خود در لیورپول را تکرار کند.138 بازی و 16 گل آمار کیول در لیورپول بود.کیول در سال 2008 به گالاتاسرای ترکیه ملحق شد .91 بازی و 33 گل آمار هری در این تیم است.وی در سال 2011 برای نخستین بار در لیگ استرالیا بازی کرد و در 25 بازی برای ملبورن ویکتوری هشت گل زد.سپس در انتقالی ناموفق به الغرافه قطر رفت که آمار نا امید کننده 3 بازی و یک گل را ثبت کرد.ملبورن هرث آخرین تیم کیول در دوران بازیگری بود که در آن تیم هم تنها 16 بار بازی کرد و 2 گل به ثبت رساند.
 
کیول که در سال 2012 با انجام 56 بازی و زدن 17 گل از استرالیا کناره گیری کرده بود سرانجام در سال 2014 و در سن 35 سالگی از فوتبال باشگاهی خداحافظی کرد.
 
قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا در سال 2005،قهرمانی در جام حذفی،جام اتحادیه انگلیس و سوپر کاپ اروپا به همراه لیورپول و جام حذفی ترکیه همراه با گالا و حضور در جام جهانی مهم ترین افتخارات هری پس از دیدار با ایران است.
 
تونی ویدمار: وی پس از انجام 133 بازی و زدن 11 گل رنجدز اسکاتلند را ترک و به میدلزبورو انگلیس پیوست.که تنها 15 بازی برای آن ها کرد.کاردیف سیتی ولز دیگر تیم تونی بود.81 بازی و 2 گل آمار این مدافع استرالیایی در جمع کاردیفی ها است.ویدمار سپس در 82 بازی چهار بار موفق به زدن گل برای ناک بردای هلند گردید.سنترال کست مارینرس آخرین تیم دوران باشگاهی وبدمار بود و وی با انجام 48 بازی برای این تیم در سال 2008 از فوتبال خداحافظی کرد.
 
تونی پس از جام جهانی 2006 با انجام 76 بازی و زدن سه گل پیراهن طلایی تیم ملی استرالیا رااز تن خارج کرد.
 
سرمربی گری در تبم های ساسی آفریقای جنوبی و تیم ملی زیر 17 سال استرالیا در کارنامه ویدمار به چشم می خورد.
 
ارنی تاپای:هافبک 30 ساله استرالیا در آن دیدار تراژیک با آمار 15 بازی و 2 گل برای پرث گلوری،16 بازی و 3 گل برای سلمنتی کلاشا سنگاپور در سال 98 با پیراهن وست جیت صربستان از فوتبال خداحافظی کرد.37 بازی و 6 گل آمار تاپای در تیم ملی استرالیا است.
 
گراهام آرنولد: مهاجم 34 ساله ساکروز پس از انجام 28 بازی برای سانفرس هیروشیما ژاپن و زدن 7 گل و همچنین 47 بازی و 5 گل برای نورترن اسپریت در سال 2001 از فوتبال خداحافظی کرد.
 
54 بازی و 19 گل آمار آرنولد در تیم ملی استرالیا است.
 
گراهام آرنولد در تیم های سیدنی یونایتد،نوترن اسپریت،تیم ملی بزرگسالان و زیر 23 سال استرالیا ،سنترال کست مارینرس،ویگالتا سندای ژاپن و اف سی سیدنی سابقه سر مربی گری دارد.
 
زلیکو کالاچ: دروازه بان دوم استرالیا در آن جدال پس از انجام 15 بازی برای سیدنی یونایتد و 126 بازی برای روداکرکراد هلند در سال 2002 به پروجا ایتالیا رفت و آمار 104 بازی را برای این تیم ثبت کرد.کالاچ از سال 2005 تا 2010 ،سی و شش بار پیراهن میلان را به تن کردو پس از انجام 9 بازی برای کاوالا یونان در سال 2010 از فوتبال باشگاهی خداحافظی کرد.
 
کالاچ پس از جام جهانی 2006 با آمار 54 بازی فوتبال ملی را کنار گذاشته بود.
قهرمانی در جام حذفی هلند همراه با رودا،لیگ قهرمانان اروپا و سوپر کاپ اروپا  و جام باشگاه های جهان در سال 2007 با میلان از مهم ترین افتخارات زلیکو پس از دیدار با ایران است.
 
میلان ایوانوویچ:وی پی از انجام 290 بازی برای آدلاید یونایتد در سال 2000 از فوتبال خداحافظی کرد.ضمن این که پس از دیدار با ایران با 59 بازی ملی از فوتبال خداحافظی کرده بود.
 
جوسیپ اسکوکو:هافبک 21 ساله و ذخبره استرالیا در آن دیدار پس از انجام 97 بازی و زدن 20 گل در سال 1999 هایدوک اشپیلت کرواسی را ترک و به خنک بلژیک پیوست.در طول 4 سال آمار 100 بازی و 8 گل را در این تیم ثبت کرد.58 بازی و 4 گل برایرگنجلربیرلیگی ترکیه ،53 بازی برای ویگان انگلیس،9 بازی و 2 گل برای استوک سیتی انگلیس،64 بازی و 1 گل در بازگشت به هایدوک و 22 بازی برای ملبورن هرث آمار اسکوکو تا زمان خداحافظی از فوتبال باشگاهی تا سال 2011 است.
 
وی همچنین در سال 2007 با آمار 51 بازی و 2 گل با ساکروز وداع کرد.
 
تولد 18 سالگی حماسه تکرار نشدنی ملبورن
 
جان آلویسی:مهاجم 21 ساله ساکروز با انجام 67 بازی و زدن 29 گل در سال 1999 پورتس موث را به مقصد کاونتری سیتی رها کرد.46 بازی و 13 گل آمار جان در این تیم است.وی در سال 2001 به اوساسونا اسپانیا پیوست و چهار فصل آمار 129 بازی و 37 گل را برای سرخ پوشان پمپلونا به جا گذاشت.60 بازی و 17 گل عملکرد آلویسی در آلاوس اسپانیا است.15 بازی و 7 گل برای سنترال مارینرس،43 بازی و 14 گل برای سیدنی و 20 بازی و 8 گل برای ملبورن هرث آمار جان در بازگشت به لیگ استرالیا است.
55 بازی و 17 گل کارنامه آویسی در فوتبال ملی است.
 
وی همچنین سایقه قهرمانی با سنترال کست مارینرس در لیگ استرالیا،اف سی سیدنی  را در کارنامه دارد.
 
تری ونبلز :پیرمرد مغرور انگلیسی که با 2 گل پیش افتادن از ایران خود را روی نیمکت رهبری استرالیا در جام جهانی میدید پس از شکست از ایران دیگر نتوانست سابقه روشن خود در سرمربی گری چون بارسلونا،تاتنهام و تیم ملی انگلیس را ترک کند و تنها مدتی کوتاه هدایت کریستال پالاس و لیدزیونایتد را آن هم در لیگ دسته اول انگلیس برعهده داشت.
 
ساندرو پل: داور سرشناس مجارستانی نیز پس از بازنشستگی بین سال های 2000 تا 2006 نایب رئیسی فدراسیون فوتبال مجارستان را به عهده گرفت  و هم اکنون در 60 ساگی کارشناس داوری در تلویزیون ملی مجارستان است.
 
غزال تیزپای ایران 18 ساله شد
 
**در آخر این گزارش گفت و گویی کردیم با 2 بازیکن تیم ملی در آن شب حماسی:
 
شاهرودی: جشن شکست دادن استرالیا تکرار نشد
 
رضا شاهروی در خصوص آن دیدار اظهاز کرد:تیم ملی  میتوانست با پیروزی در مقابل کویت و قطر در مرحله گروهی و حتی دیار با ژاپن در مرحله پلی آف به جام جهانی راه یابد ولی تقدیر این گونه بود که با حذف استرالیا حلاوت صعود برای مردم صدچندان شود.
 
وی افزود :وقتی پس ازپایان این دیدار با خانواده های خود تماس گرفته و متوجه جشن و سرور مردم در خیابان ها شدیم بیشتر خوشحال شده و عظمت این پیروزی را بیشتر درک کردیم.
 
وی افزود :تیم ملی پس از سال 1998 دو بار دیگر به جام جهانی صعود کرد اما شادی آن صعود هیچ گاه تکرار نشد و این نشان از بزرگی پیروزی مقابل استرالیا با آن بازیکنان تاثیرگذار دارد.از طرفی مردم بازیکنان آن دوره را جوری دیگر دوست دارند.
 
شاهرودی درباره خاطره خود از آن دیدار گفت :تمام آن مسابقه خاطره است اما نکته ای که هنوز آن را فراموش نمی کنم این است که والدیر ویرا بین 2 نیمه بدون صحبت درباره مسائل تاکتیکی به بازیکنان گفت به داخل زمین بروید و هرکاری می خواهید انجام دهید و ما رفتیم و همه کار کردیم.
 
پاشازاده :تمام قوم ها و ادیان ایرانی با آن صعود به وجد آمدند
 
مهدی پاشازاده در مورد آن دیدار گفت :به هرحال تمام نردن ایران از هر قوم و با هر دینی با آن پیروزی شادمان شدند و این نشان از بزرگی پیروزی مقابل استرالیا دارد.
 
وی افزود: شرایط سخت تیم ملی برای راهیابی به جام جهانی،یکدلی و رفاقت بازیکنان آن زمان برخلاف دوره های دیگر و پیروزی های حماسی مقابل آمریکا و استرالیا حلاوت صعود و حضور در جام جهانی فرانسه را برای مردم بیشتر می کند. البته این که پس از گذشت 20 سال هنوز ما با خاطرات آن دیدار زندگی می کنیم نشان دهنده ضعف فنی فوتبال ایران است که نتوانستیم آن دیدار قابل ذکر را تکرار کنیم.
 
پاشازاده در پاسخ به این که چرا نتوانست درخشش خود در تیم ملی را در بین سال های 76 تا 78 تکرار کند بیان کرد:دلیل اصلی این موضوع مصدومیت من است .مصدومیتی که خیلی از فوتبالیست ها را از شرایط مسابقه دور کرد.هر چند من پس از آن مصدومیت دوران خوبی در فوتبال اتریش داشتم اما کم لطفی برانکو سرمربی وقت تیم ملی اجازه بازگشت را به من نداد.

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید
 
*برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۰ ۰۹ آذر ۱۳۹۴
خدادادعزیزی برای ماعزیزی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۷ ۰۹ آذر ۱۳۹۴
یادش بخیر چقدر زود دیر میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۴ ۰۸ آذر ۱۳۹۴
اخی یادش بخیر اون موقع من تازه 9 ماهم بود!!!خخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۶ ۰۸ آذر ۱۳۹۴
خداداد عزيزي دواي هر مريضي
چه استرسي چه هيجاني بود يادش بخير
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۰۸ آذر ۱۳۹۴
يادش بخير چقدر زود گذشت
١٨ سال پيش
يه شب خيلي عالي بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۹ ۰۸ آذر ۱۳۹۴
افرین بر غیرتتان . زنده باد ایرانتان . هر بژی . زینده باد ایرانی .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۳ ۰۸ آذر ۱۳۹۴
توتوروتوتوتو ایــــــــــران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۷ ۰۸ آذر ۱۳۹۴
امیدوارم همیشه مثل گذشته برای تیم ملی اورزوی موفقیت میکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۹ ۰۸ آذر ۱۳۹۴
دوای هر مریضی خداداد عزیزی ، یک حلقه طلایی برای علی دایی ..... یادش بخیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۷ ۰۸ آذر ۱۳۹۴
خودمونیم چقدرلاغر بودن همشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۱ ۰۸ آذر ۱۳۹۴
انیمیشین هم موجوده. یادش بخیر. خیلی زود میگذره واقعا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۷ ۰۸ آذر ۱۳۹۴
یادش بخیر من امروز تولدمه برا همین خاطره اون روز با تولد من یکی شده .چقدر من خوش قدمم که ایران تو این روز به جام جهانی راه پیدا کرد خخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
...
۱۶:۴۵ ۰۸ آذر ۱۳۹۴
اره واقعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۰۸ آذر ۱۳۹۴
عاشق عابدزاده و کریم باقری بودم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۰۸ آذر ۱۳۹۴
اونموقع من سرباز بودم
یادش به خیر خیلی خوب بود
اصلاً تو اون لحظه سرهنگ وسرباز و ..نداشتیم خیلی خوب بود بچه ها همه باهم داد کشیدن از ته دل کیف کرده بودن یادش بخیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۰۸ آذر ۱۳۹۴
یادش بخیر نسل طلایی فوتبال ایران چقدر زیبا و با غیرت برای ایران بازی میکردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۰۸ آذر ۱۳۹۴
یادش بخیر خداداد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۰۸ آذر ۱۳۹۴
واقعا حماسه ملی بود هشت آذر در تاریخ فوتبال ما ماندنی و خاطره انگیز شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۹ ۰۸ آذر ۱۳۹۴
ایول