مشهد؛

عوامل دور ماندن بافت پیرامون حرم رضوی از جایگاه قطب فرهنگی جهان اسلام چیست؟

مشهدیکی از قطب‌های فرهنگی جهان اسلام به سبب وجود بارگاه منور رضوی همواره مورد توجه شیعیان بوده است، اما کم کاری عده‌ای این شهر ارزشمند را از زیبای‌های که درشأن پایتخت معنوی ایران اسلامی است دور نگه داشته است.

وجود پتانسیل بالای توریست مذهبی در این شهر، روز به روز برجمعیت ساکن و متحرک آن افزوده است، از سوی دیگر بافت پیرامون حرم مطهر به دلیل فرسودگی بیش از حد تاکنون از ساختار کالبدی و عملکرد متناسب با نیازهای موجود و روبه افزون شهری برخوردار نبوده، بنابراین گاهی شرایط به گونه‌ای پیش رفته است که فاقد حداقل ظرفیت‌ها برای دستیابی به اهداف اولیه فرهنگی مذهبی است و گاه حفظ کرامت انسان‌ها در چنین بافت‌هایی به حداقل رسیده و رشد و تربیت در این فضاها با موانع جدی محیطی روبرو شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، ساکنین منطقه ثامن و زائران علی ابن موسی الرضا(ع)درخصوص زیبایی و امکانات فضای پیرامون حرم رضوی دیدگاهها ودغدغه های خود را گفتند .

جوانی 25 ساله گفت: چهار سال است که به عنوان کاسب در محدوده حرم به فروش محصولات خشکبار مشغولم وبیشترین دغدغه‌ام زیباسازی و ترمیم مغازه‌ام است،هرچقدر مغازه زیباتر و چیدمان بهتری داشته باشد به آرامش و فضای روحی زائران کمک می‌کند ،ولی به دلیل کندی عملیات ساخت وساز شهرداری مغازه‌ام دچار فرسودگی شده است.

کسبه ای در این منطقه به شرح تاریخ ساخت بافت مسکونی و تجاری اطراف حرم پرداخت و افزود: با گذشت بیش از سه دهه از عمر انقلاب متولیان امر برای شهرمشهد کاری نکرده‌اند.

اما یک مغازه‌دار 68 ساله از فعالیت‌های شهرداری منطقه ثامن بخاطر خدمت رسانی درحوزه بهداشت محیط تشکر کرد و گفت: امیدوارم که درچندسال آینده زیبایی فضای اطراف حرم به نحو مطلوبی تغییر پیدا کند.

همچنین بانوی55 ساله‌ از ساکنان قدیمی منطقه ثامن هم از کمبود فضای سبز مناسب در این منطقه و بوی نامطلوب فاضلاب‌های کنار خیابان در تابستان که طراوات هوا را دچار مشکل می‌کند، گله‌کرد.

زائران حرم رضوی نیز از کمبود امکانات در برخی مسافرخانه‌ها و هتل آپارتمان‌های اطراف حرم گله‌مند بودند و به جز محدوده نزدیک به حرم، سایر منطقه را فاقد زیبایی و جذابیت لازم که در شأن بارگاه منور رضوی است دانستند.

شهردار منطقه ثامن مشهد نیز در این باره افزود:سازمان مجری طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی در سال1378 با مدیریت واحد بین شرکت عمران و مسکن سازان ثامن و شهرداری ثامن شکل گرفت و با اجرای تفاهم نامه‌ای، طرح عظیم نوسازی بافت فرسوده اطراف حرم، آغاز به کار کرد.

به گفته ی حمید ضمیری طرحی جامع و عقلانی به منظور ساخت و سازهای آراسته، ترسیم سیمای شهری مطلوب و جذاب به ویژه ایجاد فضایی برای انجام مراسم زیارت که بازتاب یادمان‌های ذهنی و تاریخی را تداعی می‌کند، الگوی اصلی مدیران این بخش بوده است.

ضمیری با اشاره به اهداف این پروژه افزود: برجسته کردن نقش فرهنگی مذهبی حرم مطهر رضوی به عنوان یکی از قطب‌های جهان اسلام، تثبیت و تبیین این جایگاه در سه مقیاس بین‌المللی، ملی و محلی، و برقراری ارتباط سازمان یافته میان مجموعه‌ی حرم رضوی و بافت شهری مشهد را از جمله مهم‌ترین اهداف این پروژه است.

شهردار منطقه ثامن، دلیل طولانی شدن زمان اجرای پروژه و عقب ماندن عملیات اجرایی کار را مشکلات مالی و اجرایی آن عنوان و تصریح کرد: برخی از ساکنین منطقه ثامن در ازای فروش منازل شان مبالغ بسیار بالایی را طلب می‌کنند که شهرداری از عهده آن برنمی‌آید.

وی به کم کاری سازمان‌های مربوطه با پروژه نیز اشاره کرد و افزود: شرکت‌های نظیر آب و برق و گاز نیز در حوزه خدمت رسانی آن طور که شایسته است به میدان نیامده‌اند، اما اخیرا استاندار خراسان رضوی تلاش‌های خوبی در جهت رفع معضلات پروژه داشتند .

ضمیری درپاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص کم کاری‌های بخش شهرداری در اجرای این پروژه، گفت: پر واضح است مشکلات زیادی در شهرداری وجود دارد که خواسته یا ناخواسته در انجام پروژه گره‌افکنی می‌کند، اما همه تلاش شهرداری منطقه ثامن بر این است که از فرصت‌های موجود، بیشترین استفاده را کرده و درجهت کاهش این مشکلات اقدام کند.

تاریخچه پروژه بافت فرسوده حرم رضوی

در سال1371 و به استناد تبصره5 ماده 11 قانون زمین شهری و طبق اساسنامه مصوب هیأت وزیران مقرر گردیده شرکت‌های پیمانکاری، عمرانی و ساختمانی مسکن سازان در تمامی استان‌های کشور تأسیس گردد، پس از آن با توجه به ضرورت‌هایی که درخصوص اجرای طرح بهسازی و نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر امام رضا(ع) احساس می‌شد، اقدامی بین بخشی با مشارکت وزارت مسکن و شهرسازی، آستان قدس رضوی وشهرداری مشهد صورت پذیرد.

پس از این تصمیم وزیر وقت مسکن و شهرسازی مرحوم مهندس کازرونی با ارسال نامه‌ای در این خصوص تصمیم وزارت مسکن و شهرسازی، آستان قدس رضوی و شهرداری مشهد را برای تأسیس شرکتی به منظور نوسازی و بازسازی بافت پیرامون حرم مطهر حضرت رضا(ع) به استحضار مقام معظم رهبری رساند و از محضر معظم له کسب تکلیف نمودند.

ایشان نیز با این اقدام موافقت فرموده و آن را به جا و موجب ثواب و اجر الهی برای اقدام کننده آن دانستند.

سپس گام‌های اولیه طرح از سال1374 شروع شد.

سوال اینجاست که این پروژه 366 هکتار ی بافت فرسود منطقه ثامن که تاکنون نیمه تمام مانده است قراراست چه موقع به سرانجام برسد و چه کسانی در ناکارآمدی آن نقش دارند؟!

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۶ ۰۸ آذر ۱۳۹۴
طرح توسعه خط دو, سه مترو مشهد باید زودتر اجرا شود